Hur upplever du ljudnivån med "så hög" fläkthastighet?
Jag har bara testat dra igång mitt agg med 3 tilluft och en frånluft inkopplad och tyvärr låter det lite mer än jag hoppats på i sovrummet redan vid 30% på tilluften.


Jag kommer nog satsa på lite mer undertryck eftersom mitt hus är så gammalt och otätt, dvs 10-20% någonstans beroende på var jag hamnar.
 
Utomhus blev det riktigt bra, låter knappt.
Inomhus låter det knappt i sovrummen men däremot i vardagsrummet(dock inte med TV:n på)
I källaren har jag inga ljuddämpare så där liter det också en del, iaf på inluften (12+18)
 
Sådär radonmätning utförd igen
Gamla värden: 2013-10
Övervåning ~690bq
Källare ~1190
Snitt = 940bq


Efter FTX-installationen 2014-10
Övervåning ~100bq
Källare ~410bq
Snitt = 260bq


85% minskning på övervåningen
65% minskning i källare
Totalt: 72% minskning
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Håller på och kollar på FTX själv just nu och har lite frågor till dig då du utfört allt själv :)

Hur kom du fram till vilka dimensioner du skulle använda dig utav?
Hur justerar man till/från-luften? Är det bara öppningen på själva donet som styr detta?

Vad landade din installation på i runda slängar? :)
 
  • Gilla
Blackfield
  • Laddar…
Jag använde de dimensioner jag fick plats med vilket blev 200mm in till agg, 160 ut till stamdelningar på vinden och sedan 125/100mm ner till don.

Justera till och frånluft gör jag genom att vrida tallriken medan jag mäter med flödesmätare.

Materialet då jag gjorde arbetet själv gick på 36000:- inkl. allt men sedan fick jag radonbidrag på 15000:-
 
lapower skrev:
Jag använde de dimensioner jag fick plats med vilket blev 200mm in till agg, 160 ut till stamdelningar på vinden och sedan 125/100mm ner till don.

Justera till och frånluft gör jag genom att vrida tallriken medan jag mäter med flödesmätare.

Materialet då jag gjorde arbetet själv gick på 36000:- inkl. allt men sedan fick jag radonbidrag på 15000:-
Lät du firma rita eller gjorde du det själv?

Sen undrar jag även över ovk, skickar ni in era egna ritningar? Hur detaljerade är de?
 
Jag ritade själv, hade inte så många valmöjligheter då jag har en enplans stenvilla med källare.

Jag har inte gjort OVK, enligt kommunen behövdes det inte till enbostadshus.
 
  • Gilla
För kort list
  • Laddar…
lapower skrev:
Jag ritade själv, hade inte så många valmöjligheter då jag har en enplans stenvilla med källare.

Jag har inte gjort OVK, enligt kommunen behövdes det inte till enbostadshus.
Samma som här då, hela bottenplan är sten så tänker använda samma väg som rören går idag till självdraget.

Tänkte mer på dimensionerna, men det kanske inte är så svårt :)
 
Jag försökte få in så stora rör som möjligt men det blev enligt min beskrivning ovan pga utrymmesbrist.
 
Har du "nöjt dig" med radonvärdet som du fick ner med FTX-aggreggatet, eller har du funderat på en radonsug oxå?
 
Mitt radonvärde är 200 idag så jag är nöjd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.