Hej
Jag är helt ny här, och har inte hundra koll på vad saker och ting heter på fackspråk. Hoppas ändå att ni förstår vad jag menar.
Jag och min flickvän har ärvt ett hus efter hennes pappa. Huset har bergvärme, med en installerad värmepump. Det finns även en andra värmepump som var tänkt att den skulle kopplas på, men det har inte hänt ännu.

Häromdagen så märkte jag att reglaget som styr "läge" till värmepumpen som är inkopplad var trasigt. den yttre ringen går snurra flera varv utan att det ger nått "svar".
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra värmepumpen som är exakt likadan har ju ett reglage som borde fungera då den är ny. Jag är övertygad om att jag klarar av att byta den då det inte är så värst avancerat ingrepp. Men frågan är om jag får göra detta eller om jag måste ha en fackman till detta?

Tacksam för svar, och eventuellt tips om ni har några.
 
Det ser ut att vara svagström. Byt du den själv :)
 
Tack!
Det syns lite dåligt på bilden, men det går en grå kabel från själva värmefläkten till reglaget. Den innehåller 10st kablar som är fästa i reglaget. Du ser det sockerbitliknande fästet på första bilden längst upp till höger.

Misstänker att det är svagström, kan kolla det med en multimeter såklart.
Om det INTE är svagström, får jag inte göra det själv eller?
 
Precis, är spänningen mer än 50V så är det behörighetskrävande.
Jag passar på att rätta mig själv också, det heter klenspänning :)
 
Har för mig att man får byta tex uttag och strömbrytare utan elbehörighet om man har nödvändig kännedom om arbetet.
 
Det stämmer gott :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.