Hei.

Holder på og bygge nytt hus ,og valet for oppvarming jeg blir å gå for er ved panna med acku tankar.
Da jeg er borte på jobb i lengre perioder, 5 uker , så vill jeg også ha muligjheten for å koble over til pellets , og som back up om alt stopper når jeg er borte , 2 stk 9kw elpatron i tank.

Dere i Sverige har mye mere erfaring med ved fyring , en det vi i Norge har , derfor hendvender jeg meg til dette forumet for gode råd , og hjelp. Har prøvd og lese meg litt opp på temaet , men er enda mye jeg lurer på.

Huset blir på 2 plan , sammlet gulv areal på ca 350 m2 , 20mm gulv varme rør i alle rom.
Det blir også en utleie leilighet i kjeller.

Oppsettet som jeg har tenkt på er en Effecta lamda 60kw , med en effecta supra aero 30kw pellets brennare.

Men så kommer valet for acku tank , tenkte først på 2 stk 3m3 , en slav tank , och en med dubbla varm vatten slingor , men siden jeg skal fyre med pellets , bør jeg kanskje velge en mindre teknikk tank?
Så pelletsen varmer bare opp den ene tanken mens jeg er borte.

kanskje 4m3 og 2m3 , eller 5m3 og 1m3 ???? Eller går det greit og fyre opp en 3m3 tank med pellets?
 
Om du har möjlighet så skaffa bara en enda stor tank. I den ska du se till att få så bra skiktning som möjligt, så att det heta vattnet från pannan inte blandar sig med det kalla använda returvattnet utan lägger sig ovanpå.

Du laddar tanken med värme i toppen och tar ut värmen till radiatorer och tappvarmvatten i toppen av tanken. På så sätt kan du elda/värma så mycket eller så lite du vill, tanken blir aldrig för stor!
Elpatronerna kan värma vattnet allra längst upp till inställd temperatur. Pelletsbrännaren kan värma den översta tiondelen eller vilket som passar bäst.
Vedpannan kan värma så mycket av tanken som den kan på ett inlägg ved eller två.

Bra skiktning får du om:
1) Du har låga flöden in och ut från tanken: grova rör i anslutningar och lågt flöde på cirkulationspumpar.

2) Du isolerar tanken väl och kröker anslutningarna nedåt innanför isoleringen. Glöm inte att isoleringen ska vara tät mot drag: precis som på ett hus.

3) Du bereder tappvarmvatten med TVA (tappvattenautomat: en extern värmeväxlare), den ska vara lång och tillräckligt kraftfull. Slingor funkar också, de ska vara långa och dubbla: först en slinga i botten, sedan en slinga i toppen.

4) Tanken är hög och cylindrisk. Andra former funkar också men högre och kompaktare = bättre
 
Håller med, en stor tank om du har plats. När du kör pellets behöver du bara värma översta delen på tanken. Montera en termostat på lämplig nivå som bryter pelletsbrännaren.
 
Takk for svar :)

Måtte gå litt i tenkeboksen , hadde i utgangspunktet ( 1 år sidan ) tenkt på 1 stor tank 5000 liter , men så leste jeg att det ikke var og annbefale å bruke for stor tank til Pellets / elpatron .

Også hadde jeg lyst på ca 6000 liter , derfor begynte jeg å tenke på 2 stk 3000 liter .

Ser att dere annbefaler å gå for 1 stor tank.

For å få en mest mulig økonomisk elpatron oppvarming av vatnet , så lurer jeg på om det finnest noe form for styrings enhet , som startar elkolben ved 30 grader i topp , og avslutter ved ca 60 grader 40 cm ned i tanken , eller må jeg bruke den termostaten som er innebygd i elkolben ?

Ser att effecta vill montera termostat for pellets brennare lavt ned i tanken , men sånn som dere tenker , så skulle denne heller ha sittet i midten , eller kanskje litt høgre opp?
Da mister jag muligheten til å fylla opp tanken helt med pellets , men kanskje ikke akktuelt med så stor tank?

Skulle gjerne ha hatt en shunt som kunne startet og stoppe elpatron , noen som vet om ett system for dette?

Så kanskje jeg skulle se etter en tank på 6000 Liter+ , denne blir sikkert dyr , men det er også dyrt og kjøpe 2 stk 3000 Liter. Også sparar jag mange Kroner på å slippe rør og ventiler mellom tankene.

Så den perfekte tank for meg hadde vært 1 stor tank på 6000 Liter+ , men ser att de bare er å få kjøpt opp til 5000 Liter , høyden på tank må max være 2,35 meter , + 5 cm utak for lufting i topp. Blir 2,5 meter upp i tak.

Noen som lager så store tanker på mål?
 
Husqvarna tanksvets gjorde min tank (3000 liter) med anslutningar enligt mina önskemål.
En cylindrisk tank är lättare att tillverka (därmed billigare) än en fyrkantig. Cylindrisk tank är bättre på många sätt förutom att de är svårare att placera.

Får du tag i två 3000 literstankar (mjölktank kanske???) eller så är det nog inga som helst problem att få dem att funka bra tillsammans: en grov anslutning i toppen och en i botten (parallellkoppling) så blir det finfint!

En elpatron (elslinga) är bara en dum tråd av koppar eller rostfritt stål som det går ström igenom och resistansen ger värme: du kan styra elpatronen hur du vill. Men enbart styrning med av och tillslag vid en viss temperatur mätt vid elpatronen borde funka utmärkt. Om det inte är så att du har väldigt varierande elpris över dygnet finns det ingen anledning att låta den värma mer vatten än nödvändigt. Sätt den högt i tanken!

Pellets: Sätt termostaternas känselkroppar så att pelletsbrännaren får arbeta mot en lämplig vattenvolym.
I min 3000 liters tank motsvarar varje decimeter 120 liter: dvs om jag låter en pelletsbrännare arbeta med de två översta decimeterna på min tank motsvarar det samma volym som om jag satte den på mitten av en 500 liters tank!

Du ska alltså se till att du får tillräckligt många ingångar i tanken där du kan sätta in dykrör för termostater och termometrar.
 
Akk tank 65170=6300 - VV tank.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hva tror dere om dette oppsettet?

Egen VV tank er litt smør på flesk , men jeg vill ha ett annlegg som virker selv om ved / pellets panna slutter og virke , da jeg er borte på jobb i 5 uker av gangen , og jeg tror ikke min Fru vill "leke" pann operatør :) + att jeg tror att da kan jeg utnytte tanken litt bedre , go helt ned til 35-40 grader i topp til gulvvarme , men fortsatt ha varmtvann på ca 50-60 grader.

Gulvarme utak i topp , setter jag denne helt opp på siden av tanken , eller litt nedenfor utak på øverste VV slinga ?

Retur fra gulvvarme , lågre ned i tanken? eller koble på rør mellom tank og pannan?

Blandar ventilen mellom tappvann slynga 1 og 2 , er dette lurt , eller tar jeg alt varmtvann ut i topp , tenker på sikting av tank.

Nedre termostat for pellets , høgre opp i tanken? sånn som den er nå , varmer den sikkert opp ca 1500-2000liter.

Tenker også på å få montert en hel massa med termostat / dykhull nedover hele tanken.
 
Har du verkligen tänkt igenom beslutet att installera en vedpanna i ett nytt hus när du jobbar borta långa perioder. En mark/eller bergvärme vp bör hålla huset varmt för en rimlig peng och kommer kosta mindre än ved anläggningen i inköp framförallt om du räknar med att du får bygga huset lite större för att få plats med en ved anläggning.
 
Har tenkt på dette å ja , men ser noen utfordinger. For det første koster ett bergvarmeanlegg i Norge mye penger. Ett bergvarme anlegg for å varme opp 350kvm + tappevann kommer nok på 200 000,- ++

Nå kommer ett stort ved anlegg til å koste flesk også :rolleyes: men skal gjøre alt selv da , så jeg regner med å spare noen kroner.

Men siden alt av logistikk ligger til rette (traktor-vedmaskin-gratis skog) , og jag gillar å hogge ved :wow: så tror jeg dette er det rette for meg.

En annen utfordring er att vi må ha pipe på nytt hus ( TEK10) og vi bestemt oss tidlig i prossesen att vi ikke ønsket dette i stue/kjøkken. Siden vi bygger funkis med flat tak, så ble det perfekt med pipe på uttervegg , rett til pannrum.

Tillegsopplysning , murene er allerede støpt ferdige , skal legg Gulv rør når jag kommer hem.

Men som du sier , så kan det bli noen utfordringer , når mann er borte i 5 uker. Men med ett godt innregulert anlegg , så tror jeg dette skal gå bra.


Har du noen meninger rundt tanken jeg tegnet ?
 
Egen skog + stort hus + borta längre perioder = Flisanläggning!!!
 
om man har egen skog så är flis rätt i mina ögon också :). Flis brinner mer eller mindre kontinuerligt i en automatisk anlegning så man behöver inte så stor akumulatortank. En på 3000liter med elparton som reserv kanske?

Det finns fina självgående flisanlägningar som askas ur automatisk så den klarar sej utan dej i långa perioder. Tillgång till flismaskin och flislager för 5 veckors drift bredvid panna - en separat pannhus och kulvert till huset eller i källaren? Du bygger nytt så kan du anpassa .....

Tycket du om att hugga ved så kanske en kamin i huset kan räcka som hobby?

Och glöm inte att isolera huset ordentligt så att din värmeförbrukning är mindre redan från starten
gaia vedeldare
 
Redigerat av moderator:
Joda , flis panna har jeg tenkt på , har sendt noen mailer for info og priser , skal kunne få plass til ca 18-20 kubikk flislager i kjelleren/garge. Men er stygt redd dette kommer til å koste alt for mye penger.

Noen som kan foreslå en panna som passer 350 kvm med god isolering.

Vill en Hargassner WTH 25 =7 - 25 Kw bli stor nok?
eller må man opp litt på Kw?

Men ack-tank må mann ha uansett da , la oss snakke litt om tanken jeg tegnet , ikke tenk på størrelsen , men hvordan denne kommer til å virke , plassering av rør etc?

Noen forslag?
 
Varför inte en ETA Flispanna ? Har själv en ETA med väl tilltaget förråd. Inga problem att vara borta långa perioder. Går kanonbra även på industriflis. Jag är helnöjd och frun med...
Ack-tank måste du ha även till flispannan men du klarar dig men en betydligt mindre. Jag tycker du kan förenkla inkopplingen av tanken och även ta VV direkt från tanken.
 
Hei Mav

Hvilken ETA har du og, er det lov å spørre om pris på din panna og matar skruv?
Hvor mye varmer du opp?

Har sendt mail til biovarme , som har en annons på blocket , men ikke fått noe svar enda.
Hvor kjøpte du din panna?

Ser att ved-panna kan bli en utfordring , men stopper flis-pannan , så har jeg samme problemet , derfor jeg vill ha muligheten til å varme opp i VV tank , vannet shuntes forbi tanken over 40 -45 grader.
 
ETA HACK 50kw, Jag värmer upp ett hus på ca 200 kvm och en stall/ekonomi byggnad på ca 500kvm. Jag har inget exact pris på panna och skruvar då jag köpte allt som ett paket tillsammans med tankar, tryckkärl, skorsten med mera. Köpt från Biovärme sverige

Jag har ingen backup (elpatron) I tanken. De har jag inte säkringar till...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.