Hej!

Ni som har mer tränade ögon än jag, skulle ni vilja berätta om detta är mögel eller vad det annars kan vara? Samt vad man gör åt det :)


DSC_1199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske, men troligen inte.

Är det ett fönster som är så blött?
En mera översiktlig bild skulle nog inte skada.
Är det den enda "fläcken"?

Ser, om du ursäktar, mer ut som om någon har lagt ut en prilla Göteborgs Prima Fint eller General.
 
Hehe jag har kollat så det inte är snus ;-) Det är golvet mot nederkant på duschväggen, i själva fogen. Finns på ett ställe till. Är som små hål, båda är grumligt brun/svarta i själva möget. Ska ta en större bild när jag kommer hem. Vad skulle det kunna vara tror du?
 
All "skit" man duschar av sig och blir kvar eller försvinner i springor kan orsaka tillväxt av olika slag.
Det är mera regel än undantag.
Så svaret blir att det är bara att städa duschen ordentligt och kanske lite oftare.
 
Städningen består en gång i veckan av klorin och cillit bang kalkspray. Så den tycker jag ändå att jag sköter.. Har försökt allt jag kan komma på på dessa "fläckar". Klorin och varenda ajax/cillit bang/jif/mr muskler man kan tänka sig. Har ni andra tips? Slänger upp en mer överskådlig bild av ena fläcken.

DSC_1336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en fast duschvägg?
Det verkar som där är en miss i silikonet, så det bildas en grop, där vatten blir stående och mögel kan växa.
Fyll igen gropen så är nog problemet löst.

Mögelsporer finns ju över allt, så det är bara att minimera deras livsbetingelser.
Bra ventilation, bra fall på golven samt skrapa bort vattnet efter man duschat med en fönsterskrapa på skaft..

Och det verkar inte särskilt snällt, varken mot era händer eller mot miljön, att rengöra så ofta med Klorin.
Här hos mig finns inte ens något sånt i skåpen.
Men vi har enskilt avlopp, som vi får vara lite rädda om :)
 
C
Hmm. Just av denna anledning som jag valde att inte silikonera karmen till min duschvägg. Och den har klarat sig många år nu utan mögelpåslag. Man vet aldrig vad för mög som trivs där innanför silikonet.
 
Är hålet där silikon saknas en miss eller en nödlösning för att vatten utanför duschhörnan ska kunna rinna in i duschen vid ev. läckage..
Har du flera golvbrunnar i badrummet?
Finns det bara den i duschen måste du ha fri passage från hela badrummet till den golvbrunnen.
 
Finns bara en golvbrunn, dock är hela underkanten av duschväggen silikonad. Detta är med största sannolikhet en miss i fogandet . Ska testa ett mögelmedel, och sedan försöka kladda igen det med silikon. Hade gärna tagit bort fogen så det kan rinna in från utsidan vid behov, men det ser sjukt jobbigt ut. Kan ju testa att ta bort den först när man ändå köpt fog. Måste tas bort mekaniskt va? Inga mirakelmedel för att ta bort härdad fog?
 
Är det smart att ta bort fogen, väggen sitter kanske fast med fogen? -Ja man limmar med silikon...
 
Den sitter inte med golvfogen, den är skruvad mot vägg och med en stång i sidan som inte har vägg mot sig. Så fogen går att ta bort utan att påverka säkerheten, det är mer en fråga om tid och ork. Och även slutresultatet, blir det skräp måste det ju fogas över igen.
 
jkm75 skrev:
ser lite ut som det gjort i vår dusch. Jag körde två vändor med "mögel bort" som jag köpte på hornbach för en hundring. Funkade kanon
[länk]
Står att det inte fungerar på mjukfog, för det måste väl en silikonfog räknas som?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.