M
Jag ska bygga ett kök där bänkskivorna är av laminat. Då dessa ju är fuktkänsliga undrar jag om och i så fall hur man tätar denna skarv? Räcker det att limma och dra ihop med beslag för just denna fogtyp?
 
ja det räcker,använd mycket lim
 
M
Bra, det gör det enklare att använda kex också för att få skivorna i samma plan, tackar.
 
B
om du vill använd genomskinlig silicon.
men den kan bli skiten snabbt om man inte är duktig på att torka rent
 
Personligen hoppar jag över kexen oftast eftersom spåren måste vara hundraprocentiga för det ska funka...
Annars gör de att det är omöjligt att justera så de kommer i liv med varandra...
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
M
Jag trodde kexen skulle förenkla att få skivorna "i liv med varandra".Var ligger problemet med kexen, hos maskinen ( i mitt fall en Makita) eller operatören ( =jag, inte speciellt erfaren)?
 
En kombination av maskin operatör och kex. Även om man är duktig på att kexa så är det svårt att få det så bra så att kexen har nån betydelse. Jag skulle skippa kexen iaf.
 
Till och med fabrikstillverkade skivor är ibland felaktigt frästa och det räcker med väldigt lite för att det ska bli svårt att få ihop en snygg skarv...
En bra limtätmassa och spännbeslag räcker länge och är mycket smidigare.
Würths grå limtätmassa är suverän till detta ändamålet...
 
M
Gjorde en snabbsökning på Würths grå limtätmassa men fann bara transparent. Någon som kan ge mig en referens?

Har ni några speciella tips hur få det hela plant med hjälp av lim/limtätmassa och spännbeslag?
 
enklaste sättet att få en fin och jämn skarv är dina egna fingertoppar,du känner när skarven är bra.kläm bänd bryt medans du skruvar fast beslagen(spännarna)
 
M
Jag hittar inte Würths limtätmassa där jag bor men sprang på två produkter från Sika, Sikaflex-11FC och Sikaflex AM (verkar vara för bil och marin). Polyurthane baserade limtärmassor, skulle det kunna fungera?
 
Kanske kan vara något men annars kan du ju alltid kolla om Würth kan skicka till dig...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Till och med fabrikstillverkade skivor är ibland felaktigt frästa och det räcker med väldigt lite för att det ska bli svårt att få ihop en snygg skarv...
En bra limtätmassa och spännbeslag räcker länge och är mycket smidigare.
Würths grå limtätmassa är suverän till detta ändamålet...
Paul, är det fortfarande Wurths limtätmassa som gäller? :) Du verkar kunna det här...

Jag har L-kök där laminatskiva (med mycket svag rundning i framkant) i hörnet möter rostfri diskbänk. Tänker mig att köpa lämpliga sammanfogningsbeslag (om möjligt när man har diskbänk) och lägga i tunt med limtätmassa mellan dessa båda bänkar. Är det bästa sättet?
 
I det fallet ska du ju ha kantlist på laminatskivan och bara lägga en tunn sträng transparent Silicon mellan när du för ihop dem så att inte vatten och smuts kan komma ner mellan dem.
Limma inte ihop dem där om du skulle behöva byta t.ex laminatskivan efter en del år men vill behålla den rostfria. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.