Jag har många gånger funderat på att konstruera små bruksföremål där man monterar något som ser ut som långa Dominos som en del av konstruktionen. Som galler eller korgar ungefär. Det gör ju att man måste tillverka egna Dominos av det virke man vill snickra med. Är det någon som har sett frässtål, helst med vändskär, och gärna i kompletta set, med radierna. 2,5 - 3 - 4 och 5 mm? Extra elegant vore det om man kunde fräsa ena sidan, dvs 180 grader av radien i ett pass. Annars går det bra med vanlig 90-gradersradie. Ytterligare extra särskilt elegant vore det om man fick alla storlekarna i ett stål.

Kan någon specialtillverka frässtål från en måttsatt skiss? Vem? Bifogar skiss senare...

IMG_0039.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Finns det inte att köpa dominos på metervara? Har för mig att jag sett det, åtminstone de grövre dimensionerna.
 
Jo, det är möjligt, men inte i samma material som jag vill snickra med. Dominona kommer alltså att vara synliga i mina konstruktioner. Jag vill alltså göra ribbor i snickerivirke, och de skall passa i Dominohål, och dessutom i olika bredder.
 
Det gör det men dom är väl räfflade som vanliga dominos.

Man kan alltid be tex toolbox slipa till stål som passar tb90 kuttern. Senast betalade jag ca 1300-1500 för ett 65mm högt stål. Men hur var det med radien i hålen är dom helt runda. Men det är nog så lite att det inte syns. Eller så gör man stålet efter det.

Pär
 
Jag kan inte med någon info eller kunskap i den här tråden men jag är nyfiken och erkänner att jag inte riktigt begriper problemställningen. Vill OP göra en enkel skiss på färdigt bruksföremål där det framgår hur de hemslöjdade dominobrickorna sitter i konstruktionen?
Mvh
 
Jo, radien i Dominohålen är med nödvändighet helt runda. Däremot är köbe-Dominos lite räfflade och konstiga. Men det är alltså ribbor med en riktig radie jag vill åstadkomma. Det närmaste jag har hittat är Mini-Mould från Wealden-tools. Det blir nog min lösning. Allt jag har köpt från Wealden har hittills varit av förstklassig kvalitet.
http://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Mini_Mould_Bead_Mould_254.html
 
jomany skrev:
Jag kan inte med någon info eller kunskap i den här tråden men jag är nyfiken och erkänner att jag inte riktigt begriper problemställningen. Vill OP göra en enkel skiss på färdigt bruksföremål där det framgår hur de hemslöjdade dominobrickorna sitter i konstruktionen?
Mvh
Tänk dig de här spjälorna:
cherry bed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Radierna i ett dominohål är väl inte helt cirkelformade (eftersom frässtålet oscillerar runt en punkt snarare än att röra sig i sidled parallellt med ytan man fräser i). Felet blir större ju bredare hål man fräser, och såklart mer visuellt vid större diameter. Det är faktiskt en ganska synlig glipa vid bredaste hålinställningen och 10mm stål.
 
mattiasp skrev:
Tänk dig de här spjälorna:
[bild]

Asch so!
Tack för snabbt och informativt svar. Så skall internet skötas.
Mvh
 
Ja, nu när du säger det så inser jag att du har rätt. Det blir en elliptisk linje. Har någon koll på avståndet vridcentrum till skäreggen på en Domino (en vanlig, inte XL)? Att skäreggen i sig har en radie komplicerar beräkningarna ytterligare. Det enklaste är nog att fräsa ett brett hål och jämföra med ett borrskaft i rätt dimension. Jag får se om jag hinner ikväll.
 
Jag tror att Ola och jag har lite olika högt ställda krav. Bilden nedan visar ett 10 mm Dominohål på bredaste inställningen. I hålet är ett 10 mm Gühringborr (TiNTip) Den här nivån på tolerans är alldeles tillräcklig för mig:
IMG_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju ganska bra ut...:DÄr borret 90 grader mot hålet? Jag gjorde faktiskt samma test fast på en genomgående planka, tyckte också det såg rätt bra ut men kunde inte få det utan spel på fram och baksida samtidigt. Lutade jag borret kunde jag få det utan spel på ena sidan.
 
Jo, du har rätt, men det är inte mycket. För en perfekt passning som ovan lutar borret ca 2 mm på 100 mm. Jag räknar med att det går att lösa med några drag med sandpapper eller morakniv på den delen av tappen som är gömd inne i hålet. Det rör sig om en halv mm på var sida som tappen måste kona. Jag tycker inte att hålet borde bli koniskt på det där viset. Visst, botten på hålet borde få en radie pga pendlingen, men sidorna borde vara parallella eftersom man skjuter in verktyget rakt in på pelarna i Dominomaskinen. Jag gissar att maskinen inte ger samma pendlingsvinkel när man belastar skäret. Jag får testa lite mer, men just nu har jag plockat undan grejerna.
 
Hålet är väl inte konformat? Mer att borret nollar glappet när det lutar eftersom det då matchar ellipsformen. Så, hålet har parallella sidor men de är ellipsformade.

Edit. Sudda lite knas. Bästa är nog att slipa lite på tappen ja, inte för att konforma den utan för att ellipsforma den delen som ska ner i hålet.

Jaja, jag ska sluta nörda ner mig i minimala spel nu:)
 
Redigerat:
Ola, nu förstår jag hur det fungerar. Jag testade hålet med skjutmått, och visst är det en aning konat, dvs hålet vid ytan är en aning större, kanske 0,1 mm eller 0,05 på varje sida. Det förklarar inte hela misspassningen. Att det är en elliptisk linje ger resten av förklaringen. Det blir inget problem med misspassningen i verkligheten.

Det här blev en kul tråd med ett intressant geometriskt problem som har sett sin lösning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.