Vi har köpt ett renoveringsobjekt (60-talsrenoverat torp från 1900..) som på sikt ska byta både panel, fönster och tak och få en ny utbyggnad.. (den gamla rivs..). Det ska bli ett mysigt torp med ljus träpanel och spröjsade fönster. MEN i dagsläget behöver vi hjälp med en sak: Hur i all värden fixar vi till entrén?! Den känns som ett svart hål! (Bifogar bild...) Med den nya utbyggnaden kommer entrén att flyttas, men det dröjer ju flera år...




Hoppas vi kan få något tips här?!
 
  • entren2.jpg
Måla allt inne i "hålet" vitt med lämplig färg?
Ett litet trädäck ända inifrån som går en bit utanför, ungefär som stenläggningen bara.
Blir ingen supergrej, men just en billig snabbfix.
 
  • Gilla
Tegeltorpet
  • Laddar…
Tack! Vi kommer antagligen att köpa en ny dörr hur som helst, och jag gillar idén med trädäck, så att man ser var ingången är (nu är det en gungig gallertrappa).
 
Hemmakatten
Du behöver inte köpa ny dörr, måla den istället. Vi vitmålade en gammal dörr från 50-talet vit. den var i massiv ek och det blev helbra. Glöm inte slipa innan om dörren är oljad.

Sätt upp ett par downlights som lyser dörren och entréutrymmet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hej,
jag lägger in en liten fundering här om OK;)
Jag är inredningsarkitekt och jag funderar på att starta eget företag och vända mig till privatpersoner som har just dessa mindre uppdrag/problem. Kan vara en entre, planering av tvättstuga, eller större projekt där hela interiören behöver planeras om.

Hur tänker ni kring ert hus när det kommer till att ta hjälp? Skulle det vara intressant att anlita yrkesman eller känns det bättre att lösa själv?

Kul om ni vill svara så jag får lite info hur gemene man resonerar. Tack!
 
  • Gilla
Tegeltorpet
  • Laddar…
Min första tanke var att ni behöver en fin sten/grusgång som leder till entrén, sedan något grönt som ett träd eller en buske på sidan som ramar in. Det tror jag gör att entrén känns roligare. Eftersom ni ska hålla på och bygga där så är det väl inte lönt att plantera, men ett par rejäla krukor skulle sitta fint.

Sedan instämmer jag med föregående talare om belysning och färg.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Bättre belysning hjälper ju mycket denna mörka del av året.
 
  • Gilla
Tegeltorpet
  • Laddar…
Så roligt med svar! :) Jag är helt inne på att byta ut gallertrappan och vill gärna att entrén ska sticka fram och markeras. Det kommer dröja minst 5 år innan vi river och bygger den nya delen, men inte lika länge innan vi byter ut teglet till träpanel, så det känns ändå värt att kosta på lite för att fixa entrén. Ingången till gården är till höger, men grusuppfarten fortsätter förbi ingången och runt huset. Det går dock bra att bygga något som sticker en meter utan att det hamnar i vägen.

Personligen tycker jag alltid att det är bra att be någon arkitekt om råd när det gäller planering av ytor och utrymmen som har praktiska funktioner. Det är alltid något man glömmer att tänka på. Jag känner en inredningsarkitekt som faktiskt hjälpte oss med köket, och när vi väl ritat vårt kök så gick vi till olika köksleverantörer och bad dem komma med synpunkter. Detta kostade ingenting eftersom vi samtidigt fick offerter på olika kök. Den viktigaste hjälpen var just synpunkter på avstånd mellan arbetsytor och att man ser till att inte t.ex. diskmaskinsluckan hamnar í vägen där man behöver kunna passera.
Jag brukar själv söka efter mycket inspiration på nätet, för det är inte alltid lätt att förmedla sin "smak" till någon annan. Arkitekten som jag känner har en helt annan smak, men hon är bra på de praktiska lösningarna. I detta fall var hon inne på att måla om utbyggnaden, men jag vill ha den vit eftersom huset ska bli vitt/ljust sen..

Mitt svar på frågan blir nog att först hitta inspiration, stilen och försöka lösa själv, men sedan betala ett proffs några timmar för att se över det hela på detaljnivå och komma med synpunkter innan man börjar. :)
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.