• Gilla
Trond Olstad
  • Laddar…
Är precis i planeringsstadiet för att bygga ett eget hus. Känner till Dorocell, Bewi mm... Men har inte stött på detta system än. Har några följdfrågor angående denna byggmetod.
Uttorkningen av betongen är det någon risk för konstruktionen samt hur lång tid tar uttorkningen?
Brandskydd räcker det med ett lager gips?
Upphängningsmöjligheter: Hur kaklar man på dessa väggar i badrum räcker det med en gipsskiva?
Har så många frågor så man bör nog ringa någon leverantören och gå igenom allt.
 
  • Gilla
Trond Olstad
  • Laddar…
Mejlade och fick ett långt svar. Vet dock inte hur priserna står sig mot tex Dorocell eller isorast, inte heller mot traditionella byggsystem i trä? Någon som kan upplysa?

Bofogar mailet nedan.


Tack för interesset av Euromac2 och vart företag.

Det är inte tillfalligt att många tänka nytt när de bygga och bygga hålbart. I dag finns mycket mer fukt i luften än det var 20 år tidigare. Der betyder att fuktskador och mögel på träbyggnation ökar och rekommandationer gå till sten eller betongbyggnation för att undvika sonna skador.

Med Euromac2 väljer du ett byggsystem som finns sen 30 år. Fördelen är att man kan bygga själv, därför att den är så lätt som med Lego-stenar. Du vet när man bygga 40% av kostnader byggmaterial och 60% arbetskostnader. De kan man spara.

Skilnaden mellan andra systemer som tex. Dorocell eller Isorast är:
1. Du kan bygga ett helt hus med Euromac2. Markplattan, väggar, innertaket och taket. Det kan ingen andra system. Så har du en komplett hylla utan kyldbryggor.
2. Med Euromac2 kan inte bara bygga "lågenergihus". Med Euromac2 kan du även bygga "passivhus" (http://www.isohome.se/index.php/energiautonom-hus/passivhus) med en u-värde up till 0,09 (Därmed fyller vi kravet av EU och riksdagen från 2030 redan idag) utan stora merkostnader.
3. Väldigt viktig: Euromac2 brinner inte och är certifierat och brandklassat F30. (se filmen: http://www.isohome.se/brandbeteende_1.html) Dorocell brinner och måsta skyddas mot eld. (Se också deras teknisk beskrivning sidan 7 http://www.dorocell.se/dav/6454ae7b31.pdf)
4. Euromac2 är inte bara CE-certifierat. De har också ETA-certifiering (se svensk certifierings institut http://www.sp.se/sv/index/services/internationell_cert/eta/Sidor/default.aspx)
5. Bärförmåga: Med tex. Dorocell kan man bygga hus up till 4 våningen, vägghöjd max. 2,40m, och last från fordon nära muren får inte förekomma. Med Euromac2 kan du bygga up till 12 våning med en max bygghöjd av 3,60m. Euromac2 ta stora laster. Takelementer ligget tex under körbana av TGV (snabbaste tågen i Europa/Frankrike). Innertakelenter är använd i indutriebyggnader var dem kör med lastbil eller grävmaskiner på.

Det är bara någon fördeler och skillnader när man bygger med Euromac2

Ca. priser Lågenergihus (U-värde 0,23): (Priser är inkl. levernas till byggpaltsen men excl. moms)
Vägg 1.340 Skr/m2 (inkl betong)
Innertak 750 Skr/m2
Tak 850 Skr/m2

Ca. priser Passivhus (U-värde 0,11): (Priser är inkl. levernas till byggpaltsen men excl. moms)
Vägg 1840 Skr/m2 (inkl. betong)
Innertak 750 Skr/m2
Tak 990 Skr/m2

Priser är ungefär priser. Rätt pris beror tex hur många fönster och dörrar finns, hur mänga hörn, takdesign etc. För få en pris för din persönligt hus kan su gärna skicka ritningar till oss, så få du en kostnadsfritt prisförslag tillbaka.

Gärna gör jag också en kostnadsfritt hembösk och diskutera erat bygga och visa mer om Euromac2.


Med vänliga hälsningar / Mit freundlichen Grüßen
Achim Dennenburg



ISOHOME
67194 Brunskog
Sverige
Tel: (0046) 073 - 83 89 192
eMail: mail@isohome.se
www.isohome.se


________________________________________________
Annons



Hej.

Jag heter ..... och är intresserad av ert byggsystem, Euromac2. Är skeptisk till svenska trähus då byggsättet känns förlegat. Vid ett eventuellt bygge skulle jag vilja använda mig av ett alternativt system. Likt ert Euromac2 och Dorocell. Vad är fördelarna med ert system kontra dorocell och vad är ca kvm priset inklusive betong om man bygger i Sverige? Enbart material.
 
Uttorkningen har jag ingen aning om, men systemet har använts i 30år så de bör inte vara något problem. Blocken i sig brinner inte men man lär klä dem ändå om man inte gillar räflad innervägg. Hade valt gips eller puts.

I badrum lär det funka med våtrumsgips alt puts, puts känns bättre.

För att montera saker har de någon sorts hylsa som skruvas in i cellplasten. Skall vara tillräcklig för att montera kök mm.

Jag tycker systemet känns mycket bra, men svårigheten är nog att hitta svenska byggare om man bara vill ha hjälp med vissa delar.
 
Jag var länge inne på något EPS gjutformssystem innan det blev ett vanligt stenhus. Det finns minst 10 liknande system. I Tyskland har jag 4 i Polen minst 1, I Lettland/Canada har ett Norge (Sverige) har ett system, Finland har minst ett osv
Det som gjorde att det inte blev något för min del var att ingen vill ta ansvar och bygga på detta sätt, dvs ingen hade erfarenhet. Det kritiska momentet är att fylla formen på ett sätt som inte får formen att flytta sig eller bli sned. Har det hänt är det inte roligt...
 
Hei!
Du er velkommen til å ta kontakt med oss Euromac2 Norden AS, som har enerett til dette produktet i alle nordiske land. Se vår hjemmeside www.euromac2.no

Vi har forhandlere i alle nordiske land som har lang og erfaring med dette produktet og som kan være behjelpelig med å sette opp deres bolig.

Det gleder oss at dere har interesse for vårt fantastiske byggesystem,, som vi mener er det absolutt beste som finnes på markede i dag.

Mvh
Trond Olstad
Daglig leder
Euromac2 Norden AS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.