Ja, jag har sökt en hel del men jag och sökfunktionen på forumet lirar inte så bra ihop. Så jag startar en ny tråd och hoppas på något svar.

Saken är den att vårt hus, byggt 82, är utrustat med ett vidbyggt 25 kvm kallgarage på betongplatta utan golvbrunn. I "standardutrustningen" ingick det också 1 (ETT) 230 volts enkelt eluttag längst in i garaget och två porslinsarmaturer för glödljus. Ja och så förstås total avsaknad av vare sig isolering och värme. Takstolar synliga inifrån, fördel är att man har koll på getingbon:p

Jag har länge haft behov att ett uppvärmt utrymme där jag kan skruva med bil, snöskoter eller helt enkelt ha som snickarverkstad. Så nu i höst har jag isolerat med 95 mm i väggar och 145 i tak. Gips i tak och väggar, börjat lägga golvgips på vindsvåningen som snart går att ha som förråd. Bygger dessutom en 1000x1600 mm vindslucka för enkel åtkomst till "vinden". Förmodligen slår jag ut en innervägg till intilliggande förråd och får ytterligare drygt 10 kvm garage/verkstadsyta.

Elen uppgraderad till 3-fas 16A, 2 st dubbla 230V uttag, ett 230V trippeluttag, ett 16A 3-fasuttag (kombi med ett 230V Shuko), + några extra kopplingsdosor för framtida behov.
Belysningen uppgraderad med tre st 2x36W D-märkta lysrörsarmaturer.

Värme och ventilation enligt följande: En termostatstyrd värmeförflyttare som tar överskottsvärmen från intilliggande tvättstuga. (Värmen där understiger mycket sällan +30, då undercentralen för fjärrvärmen ligger där + att tvättmaskin och torktumlare också körs regelbundet). Sedan är det för närvarande 2 st 400V oljefyllda elradiatorer på 700W vardera, vilket vid behov kan utökas med ett eller 2 till. (Verkar dock klara det bra med det som finns. Har hittills varit 5 minusgrader och vare sig element eller värmeförflyttare har arbetat för fullt för att hålla +20).
Mekanisk frånluft med en 2-farts kanalfläkt är på väg in.

Nu försöker jag rättfärdiga kostnaderna inför min fru, förmodligen inför mig själv också.:surprised: Visst, så länge vi bor kvar har jag min "verkstad" där jag kan tjäna extrapengar.

MEN nu är frågan, Kan man överhuvud taget räkna på någon som helst värdeökning av huset? Visst, påfallande många verkar totalt kallsinniga till garage och använder hellre dessa till förråd eller skräpkammare, men kan det inte finnas behov för de flesta med ett utrymme som kan hållas frostfritt under vintern. - Så sätt igång och spåna nu mina vänner. (y)
 
För den stora massan tror jag tyvärr inte att garagets standard påverkar priset tillräckligt för att motivera de investeringar du gjort. Med rätt, mek-intresserade, köpare som velar mellan två hus kan det göra skillnad men jag tror isf att det är en lyckträff.
Jag skulle inte ha funderat så mycket på vad investeringen är värd för andra. Du har ju gjort iordning garaget för att tillgodose DINA behov och inte någon annans. Det borde räcka :)
Vill du ändå sätta en prislapp på det hela så kan du annars jämföra med vad ett motsvarande hyresgarage kostar.

Här i Gävle är mekgarage snordyra. När vi bodde i lägenhet så hyrde jag ett mekgarage i ett närliggande industriområde. Uppvärmt plåtskjul på runt 25 kvm utan arbetsbänk och annan inredning. Ett fåtal eluttag, inget vatten eller avlopp. Troligtvis långt under den standard du nu har i ditt garage. Jag betalade då 2300:-/månad inklusive värme och el.
Detta blir nästan 30 000:- per år som man antingen kan ge bort till en hyresvärd eller lägga på att höja standarden på det egna skjulet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.