Hej, Har dragit fram el till flaggstången för att kunna sätta ett eluttag där, Vill alltså sätta ett eluttag på typ en rosfri plåt som har nån form av rundklammer runt stången. Har hört att de tska finnas färdiga fästen för att sätta ett eluttag runt en stolpe eller liknande.

finns det nån här bland allt duktigt folk som vet något om det :)
 
Jag hade alla dar i veckan satt en liten pållare intill flagstången istället för att hitta på en lösning med klammer.

VVS sidan brukar Elektriker handla på ibland ;)
 
Varför skruvar du inte bara uttaget direkt i flaggstången?
 
Flaggstänger vill man väl kunna fälla ner för underhåll, och till slut byta ut. Håller också på att det är bättre att sätta uttaget på en stolpe bredvid.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Trycktvirke och rostfritt band. Billigast.
 
falkn skrev:
Varför skruvar du inte bara uttaget direkt i flaggstången?
Jo jag har när jag gjöt plinten till stången gjutit upp en 50 mm gul slang i centrum som det kommer upp en EKLQ kabel ur och det är ju en skarv på ca 7 cm mellan stång o plint o stången sitter på gångjärn så jag drar ut kabeln i dessa 7 cm och upp på utsidan av stången ca: 50cm och då vill jag ha ett enkeluttag som sitter på t.ex en rostfri platta. Skruvar jag uttaget mot en rund stång så tycker jag det ser taskigt ut.

Genom att göra som jag tänkt går det att fälla den utan problem.
Har hört att det ska finnas nån form av fäste med ett typ band runt...
 
Snyggast torde bli att sätta uttaget som man monterar en vinsch på en mast: bocka till en bit rostfri plåt så att den får C-profil (eller be plåtslagaren göra det), så att den sitter tajt mot stången och samtidigt ger en plan yta för uttaget. Förborra hål i plåten och stången och popnita fast.
 
Bocka en plåt som passar stången /uttaget. passa på att bocka till ett tak över uttaget.
Tänk på att 50cm kan vara lite lågt om man har småbarn....

uttag på stolpe.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Figur 1 Montage sett uppifrån / Figur 2 Montage sett från sidan
"Taket" ej med på figur 1.

Svart = stolpe/flaggstång
Röd = plåt
Grön = Vägguttag
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Varför inte montera uttaget på flaggstångsstativet?
 
Det är nog löst 5 år senare ;)
 
F-n att det ska dyka upp gamla trådar i flödet.
 
  • Haha
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.