Tja!

Jag måste dela med mig av våran renovering av tvättstugan i källaren. Jag surfar på Byggahus.se varje dag för att få inspiration o idéer om vårat nyinköpta hus. Så jag känner att jag måste bidra med något...;)

Allt började med när svärfar frågade mig om jag ville ha ett gammalt kök från hans nyköpta radhus.
Javisst tänkte jag utan att ens sett det, det slänger jag upp i garaget. Men när jag hämtade det såg jag att det var ett fint IKEA kök från 2007 och det var ALLDELES för fint för och ha i garaget.

Tvättstugan!? Ja i tvättstugan kan jag slänga upp det!
Men då ska jag bara måla väggarna först.
Ja men då vill jag lägga klinkers först.
Då måste jag byta golvbrunn först...

Det var då jag "råkade slinta" med bilmaskinen och bila upp hela tvättstugegolvet...:wow:

Innan renovering:

DSC_0577.jpg
DSC_0578.jpg
DSC_0579.jpg

När jag "råkade slinta"

DSC_0613.jpg
DSC_0614.jpg

Anledningen till att "slinta" var för att byta alla stammar, men nu fick jag ett giltigt skäl att "slinta"...
Förra ägarens försök till "lagning", tyvärr fanns ingen botten i röret:mad:

DSC_0620.jpg

Stammar bytta, ny placering av golvbrunn. Lejde bort till rör-mockaren jag brukar jobba med.

DSC_0629.jpg

I med "lite" makadam.

DSC_0646.jpg

Fibermatta:

DSC_0653.jpg

EPS-betong.

DSC_0658.jpg
DSC_0660.jpg
DSC_0661.jpg

Flytspacklingen och klinkersläggningen lejde jag bort till en kollega som jag vet gör ett bra jobb.

DSC_0664.jpg
DSC_0666.jpg
DSC_0667.jpg
DSC_0674.jpg

Putsa o måla väggar och tak.

DSC_0677.jpg
DSC_0678.jpg
DSC_0688.jpg

Nu det roliga, sätta kök!
Fick anpassa högskåpet och göra det lägre pga fönstret.

DSC_0693.jpg

Klart o betalt!
Jaja jag vet, ny blandare är beställt samt lock till högskåpet:)

DSC_0705.jpg
DSC_0704.jpg

Det blev "lite" jobb på kvällar och helger och dyrt! Hade en budget på 6-7000kr när det skulle målas, lägga klinkers och byta brunn. Men när jag "slant" med bil-maskinen blev det 45 000kr.

När vi ändå är igång kan vi lika gärna slå på stort och fixa till torkrummet också.
Här ska det bilas bort golvsockel, slipas bort färg på golvet o rivas bort glasfiberväv.


DSC_0719.jpg
DSC_0717.jpg

Det blev lite putsning här också.

DSC_0742.jpg
DSC_0746.jpg

Målat med en speciell källarfärg som andas, samma som jag använde i tvättstugan.

DSC_0749.jpg

I torkrummet la jag klinkersen själv, då jag inte hade något fall att tänka på:D

DSC_0759.jpg


ÄNTLIGEN KLAR!!!

DSC_0764.jpg

Jaja jag vet, uttaget ska bytas...:p Men det gör jag inte själv, så MIN DEL är färdig! :D

MVH Erik
 
  • Gilla
Missceder och 39 till
  • Laddar…
Snyggt, påminner mig om en kompis som fick en ny fläktkåpa av svärfar. Du kan ju gissa vad det ledde till :D
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Tjusigt, vet hur jäkligt det är med källare och tvättstugor, bra jobbat.
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Snyggt, och bra jobbat.

Har ett liknande projekt där en dränering ledde till stambyte som ledde till utgrävning och isolering av källare och ingjutning av golvvärme. Just nu är "grovjobbet" klart, och nu har jag två "skal" till rum som så småningom ska bli tvättstuga samt bastu och relax. Ska ta och dela med mig av det projektet så fort åtminstone tvättstugan är klar ;)
 
  • Gilla
Xtruder och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr ska jag vara lite negativ här - det ser inte ut som om armeringsnäten till flytspacklingen överlappar varandra alls, som de bör göra. Kanske den där kollegan inte alls gör så bra jobb som du trodde?
Nu lär det väl inte spela så stor roll i en källare (du kanske inte ens har tätskikt under klinkersen?), men ändå...
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Då kan jag glädja dig med att armeringsnät på massivt betonggolv är mer än nogrannt. Inte många som armerar när dom flytar massiva konstruktioner.
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
I övrigt mycket bra jobbat
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Fint. Känner att min källare skulle behöva piffas upp också efter att sett ditt fina jobb.
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
P
Ser mysigt ut! Bra jobbat Erik (y)
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
P
Fint jobb! Påminner mig om när pappa byggde om hallen för att få in mikrovågsugnen i köket :)
 
  • Gilla
Pappadino och 3 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat, resultatet blev kalas! :)

Har samma resa framför mig, 'nån dag'..
Tvekar lite över brunn-bytet.
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Älskar konceptet slant lite o bilade upp hela golvet. Såklart det vara värt det, ser ju mycket trevligare ut nu än innan;)
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Bra att se att det inte är alla som bara bryr sig om ytskiktet.
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Enkelt och snyggt. Hur många kvm är det och vad slutade notan på (om du vill uppge det)?
 
  • Gilla
nooy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.