Har ett ganska stort garage (150 m2) med smörjgrop. Gjuten betongplatta. Ganska högt i tak så det är mycket volym. Ingen ventilation att tala om egentligen, inga fläktar och inga ventiler eller dyl.

Mäter den relativa luftfuktigheten dels i garaget och dels i smörjgropen.
Jag försöker se till att hålla 50-60% i mesta möjliga mån genom att köra avfuktare.

Men jag blir fundersam på var all fukt kommer ifrån så fort. Om jag kör avfuktning och kommer ner mot 50% och sen stänger av avfuktarna så tar det inte lång tid förrän det börjar stiga igen. Och det fort.
3-4% i ökning i garaget på knappt 12 tim. Logiskt sett borde ju den mesta delen av luften vara avfuktad och när man slutar avfukta borde ju den stora luftvolymen kunna suga åt sig fukt igen och det borde inte gå så fort?

Likaså om man avfuktar nere i smörjgropen. Det är betonggolv med putsade lättbetongsblock till väggar som har platonmatta på utsidan och dränering under golvet. Om avfuktaren står på ett tag så borde ju golv och väggar bli torrare också och när avfuktaren sen stängs av borde ju dessa material kunna ta åt sig en del fukt som kommer under- och utifrån innan det blir så tydliga höjningar av luftfuktigheten.
Men det är samma sak där, kanske 5% höjning av luftfuktigheten på bara en natt.

Så var kommer all fukt ifrån, är det betongplattan som är den stora fuktvandringsleden in i garaget?
 
Min, alldeles ovetenskapliga, gissning är att du inte avfuktat hela luftvolymen till 50%. Luftrörelser efter att du stängt av avfuktaren tillsammans med viss ventilation som säkert finns om inte byggnaden är hermetiskt tillsluten gör att du får den höjning du beskriver.
 
jag tror du skulle kunna tjäna på att köra ett mindre FTX-aggregat istället för avluftaren,
det skulle tom. kunna förbruka mindre ström att ventilera med återvinning än att avfukta...
 
mexitegel skrev:
Min, alldeles ovetenskapliga, gissning är att du inte avfuktat hela luftvolymen till 50%. Luftrörelser efter att du stängt av avfuktaren tillsammans med viss ventilation som säkert finns om inte byggnaden är hermetiskt tillsluten gör att du får den höjning du beskriver.
Luftrörelser finns ju säkert i någon form. Men det borde ju finnas även med avfuktaren igång och på nåt sätt kan man ju tycka att luften borde blandas om lite grann och luftfuktigheten eftersträvar väl jämnviktsbalans så det borde ju utslaget på lite tid jämna ut sig. Men man är ju inte vetenskapsman som sagt. :)



hakaner skrev:
jag tror du skulle kunna tjäna på att köra ett mindre FTX-aggregat istället för avluftaren,
det skulle tom. kunna förbruka mindre ström att ventilera med återvinning än att avfukta...
Fast luft utifrån lär väl vara fuktigare än den luft som redan befinner sig inne i garaget och som avfuktas?

Sen tror jag inte det blir så mycket billigare för avfuktaren drar kanske 400-600W varav jag får tillbaka mycket som värme också och det har jag nytta av så här års.
 
  • Gilla
Bohmaren
  • Laddar…
Det klart, det kan vara svårt att räkna hem FTX om man jämför mot noll ventilation?
Det håller jag med om, men drar avfuktaren verkligen bara så lite?
 
hakaner skrev:
Det klart, det kan vara svårt att räkna hem FTX om man jämför mot noll ventilation?
Det håller jag med om, men drar avfuktaren verkligen bara så lite?
Ja, avfuktaren är märkt 640W men så mycket har jag inte riktigt mätt upp den till.

Jag menar att det känns tokigt att föra in fuktig uteluft och skicka in i byggnaden och sen ut igen. Känns som om det mest sunda är att inte ventilera och istället avfukta den luft som finns i byggnaden. Mest sunt både klimatmässigt och ekonomiskt.
 
Om vi pratar om en kondensavfuktare så avger den mer värme till rummet än den förbrukar el. Det är värmemässigt mycket effektivare att avfukta än att ventilera. Sedan kan det finnas andra skäl att att ventilera.

Hur länge har du kört avfuktaren? Om det finns fukt i väggar och golv kan det ta längre tid innan dessa också avfuktats.

Vad händer med temperaturen, har du någon värme på? Relativa luftfuktigheten sjunker när temperaturen stiger. Om du inte har någon värme på är det tänkbart att temperaturen stiger när avfuktaren går och sedan sjunker när du stänger av den, och då stiger relativa luftfuktigheten.
 
Avemo skrev:
Om vi pratar om en kondensavfuktare så avger den mer värme till rummet än den förbrukar el.
Är du säker på det??? :p
 
Det är en kondensavfuktare. (Har en sorptionsavfuktare också men den har jag inte kört så mycket med ännu)

Väggarna är isolerade plåtväggar. Det har varit olika längd på driften av avfuktaren men t.ex. nu senast så tror jag den hade körts i åtta dagar. Stängde av den igår kväll och i morse hade fukthalten stigt med de vanliga 3-4% igen.

Jag har ingen övrig värme på i byggnaden. Temperaturen ökar nästan ingenting eller väldigt lite i alla fall, kanske kan handla om 0,5 grader eller nåt sånt. Men temperaturen är ganska så stabil inne, det sker inga jättesnabba förändringar så även om jag stänger av avfuktaren så tar det ett bra tag innan temperaturen sjunker tillbaka ner med 0,5 grader men fukthalten börjar stiga ganska så direkt.

Eftersom varm luft kan bära och innehålla mer fukt så skulle det i teorin kunna vara så som du säger men i praktiken känns det inte som om det är det som är skillnaden för mig.
 
daugaard skrev:
Är du säker på det??? :p
Ångbildningsvärmet från det kondenserade vattnet tillförs luften. Om det rör sig om vatten i flytande form som först avdunstar för att sedan åter kondenseras i avfuktaren så blir nettoeffekten lika mycket värme som el. Är det däremot vatten som inkommit i rummet i gasform blir nettoeffekten mer värme än elförbrukning.
 
Låter sunt nog för att jag skall köpa det. Man lär sig något varje dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.