Jag har letat på Bauhaus, Jula och Biltema, efter en rördel i dimensionen 75-100 mm´s diameter med lång svag böj.

Anledningen är att skruven är monterade i en bottenlåda på ca 1 meter, och sedan måste stiga upp till ingången i brännaren. En nivåskillnad på sådär 150 cm på ungefär lika långt avstånd mellan pelletslådan och ingången.

Jag har provat med vinklade avloppsrör i plast, men det är för korta böjar med den stigningen. Skruven knakar och vill vrida loss rören.
Med en lång och mjuk stigning på röret skulle det fungera, men jag hittar inga sådana rör. Har hittills bara tittat på plaströr av olika slag.

S.k. böjbara metallrör - typ sådana man drar ner i eldröret på skorsten - lär väl vridas o böjas av skruvens rörelser?

Tips på hur jag kan lösa rör-problemet? (lådan är fast och förrådet bygger på att den ligger i botten, fastskruvad.)
 
@Taxen - tack för svar, ska kolla vad de kan erbjuda.
 
Googla på flexskruv så får du många träffar, kanske något i din närhet t.o.m.
 
Likartad problem. Experimenterar med 50 mm grå avloppsrör, fast jag skall blåsa/suga askan med den. Det funkar inte riktigt med vanlig cyklon å dammsugare sätter igen filtret direkt, det är grå/vita flagor mest som inte ramlar ner i cyklonen. Huga.
Men...hur böjer man vanlig 50 mm avloppsrör snyggt? (vill inte köpa dyr flexrör i experimentstadiet.)
 
Tack Real7 å Elk-ludde (Elk är älg på engelska å Ludde kort för Ludvig?)
Biltemas, verkligen värt att undersöka, har "bara" 4,5 mil dit men jag samlar på mig flera saker för en resa.
Roslagsbrännaren har jag varit i kontakt med den som tillverkade från början. Den slangen han har duger ej tyvärr av olika anledningar.
 
Tack för alla tips jag fått. Hittat ett sk markrör på Billiga Tema art 44 388. Det passar perfekt. Så nu är mitt problem löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.