RoDj skrev:
Vi kommer även att ta bort väggen mellan köket och sovrummet uppe till höger för att få större kök. Sedan är det ju öppet ner till vardagsrummet så det blir ett litet kök på ca 45kvm. Det kommer ju att bli hur trevligt som helst.
Vilket trevligt hus, kommer att bli jättebra när ni tar bort väggen till det lilla sovrummet och får ett stort kök istället :)

Det enda jag funderade på när jag tittar på planlösningen är hur ni ska få hallen att funka om ni dessutom har barn, ser inte ut att finnas plats för några garderober och ingen klädkammare, dessutom ett fönster till höger om ytterdörren.

Då ni får en öppen och rymlig planlösning med kök och v-rum i vinkel så kanske man skulle kunna kosta på sig att utöka hallen ca. 60-70 cm på v-rummets bekostnad, ni skulle då få in en garderobsrad alt. skjutdörrsgarderob mellan det högsmala fönstret till höger om ytterdörren och väggen in till v-rummet.
Tycker själv att förvaringen i hallen spec. när man har barn är jätteviktig, i synnerhet i ett hus med öppen planlösning, ger annars väldigt lätt ett rörigt och stökigt intryck i stor del av huset.
Bara ett tips ;)

Hursomhelst ser det ut att bli ett kanonhus.

//Christina.
 
Tack för tipset Christina!

Fanken det har man inte tänkt på!
Det vore ju trevligt att ha lite förvaringsmöjligheter i entrén!

Måste undersöka huruvida det går att lösa!

Någon som har något mer bra tips! Man är ju novis på detta!


//Roger
 
RoDj skrev:
Tack för tipset Christina!

Det vore ju trevligt att ha lite förvaringsmöjligheter i entrén!
Det är inte bara trevligt, utan fullständigt nödvändigt, om man ska kunna känna sig nöjd med huset när man väl flyttat in och snabbt "fyllt ut det" ;) :D

Ser att det inte är nåt överskott precis på garderober i det övriga huset heller (tre+ smalt linneskåp i hela huset om ni tar bort ett sovrum) och enl. min egen erfarenhet så bara måste det finnas någonstans att förvara ytterkläder, skor, ryggsäckar, cykelhjälmar osv osv. (i det oändliga).
Fundera på en skjutdörrsgarderob som ni maxar med inredning från golv till tak för både hängande kläder samt en trådbacksrad (typ Elfa) från golv til tak, det sväljer otroligt mycket av barnens grejer, komplettera med kroklister, skohylla under de hängande kläderna samt trådhyllplan (typ hatthylla) gärna två på varandra ovanför hängplatsen, den översta hyllan blir ju så högt upp så den funkar inte för dagliganvändning men är utmärkt för korgar/backar med de säsongskläder som inte används för tillfället.

Min egen erfarenhet är att ett sammanhållet utrymme bakom skjutdörrar som man verkligen maxar förvaringen i, sväljer mycket, mycket mer än motsvarande bredd av standardgarderober, dessutom kan man låta skjutdörrarna vara av spegelglas vilket bidrar stort till både rymdkänslan och ljuset i hallen samtidigt som man får en rejäl "helfigurspegel" på köpet.
Detta arrangemang blir iof. dyrare än standardgarderober men är värt sin vikt i guld :)

MVH/Christina.
 
Vi har inte kikat så mycket på vilka färger som erbjuds, men när man bara tittat i broschyren så skulle jag kunna tänka mig att huset skulle vara snyggt i en ljus beige färg och med en mörkare kulör av beige på de liggande panelerna. Röda takpannor på det, så har man en finfin lya.

/Per
 
Visst e det svårt att välja färg! Vi är väl inne på någon form av beige på huset med någon brytningsfärg runt fönster och andra delar!

Men det kommer nog ta några timmar innan man valt!

Kommer i alla fall att välja bort vitvarorna då jag vill ha rostfritt. Det finns tydligen någon form av aluminium som inte små barnfingrar fastnar på!

Tror att jag läst om det i det här forumet!

Någon härute som har testat de nya materialen.... funkar det??

//Roger
 
Vad kostar det att få övervåning färdig?

Trappan invändigt tycker jag ser klen ut...kan man byta?

Har de ändrat något invändigt jämfört med övriga?
Tänker på kök, lister, golv, kakel i badrum osv
 
Haha. jade tär kul att smålandsvillan kommer med en ny husmodell... men det är synd att den kom när jag precis har byggt ett mariannelund (har bott i det i 1 år nu). Det jag saknade med M-lund var dels ett bättre vardagsrum, och dels flera altandörrar ut mot baksidan, samt köket i anslutning till baksidan.

Och givetvis är allt det med i västervik.. hehe ibland blir man förgrymmad. :) Och jag avdyrkar vinkelvardagsrummet!!! Har alltid velat ha ett sånt, för nu måste man ha allting i vardagsrummet, tv, bioanläggning, bokhylla, soffgrupp etc... Jag vill ha en matsalsgrupp! Och den hade jag fått plats med i västervik

Hoppas det byggs ett sånt hus i blekinge snart, måste spana in det ;)

MVH
Henrik
 
Hejsan!

Vet faktiskt inte riktigt vad det kostar att göra iordning övervåningen. Badrummet blir nog den stora kostnaden i alla fall. Men isolering och uppsättning av väggar kostar nog 30-40 i material har jag för mig att någon sade. Om man gör allt själv i så fall.
Sedan tillkommer ju elarbeten och radiatorer mm.
Usch det springer nog iväg... men det blir nog skönt när allt är klart. Vi kommer nog att försöka klämma in tre sovrum (även om de blir av mindre storlek) och ett badrum (med bubbelbad). Får man något utrymme kvar så blir det nog förvaringsutrymme :)

MrNorth: Visst är det alltid så att när man köpt något eller bestämt sig för något så kommer det något bättre eller billigare. Det tycker jag mig ha råkat ut för en hel del gånger. Men du har ju bott i en ny villa i ett år och troligtvis njutit av det :) Det går ju alltid att sälja och bygga nytt, det är ju säljarens tid nu när huspriserna är helt tokiga på begagnade hus. Fast det är ju jobbigt som f-n att flytta. Jag har nog sagt det de senaste gångerna att nu flyttar vi inte mer. Och jag kommer definitivt säga det denna gången med :)

Men jag tycker att det kommer att bli trevligt med vardagsrummet i vinkel med angränsande kök. Mitt enda stora problem just nu är att planera in vart projektorn skall sitta. Har ju en 2.5 meter bred duk som måste in någonstans :) Får nog bli en plasma eller LCD-tv istället.

//Roger
 
hehe tur att jag inte är den enda hemmabiotokiga ;)

När jag byggde så byggde jag i ett område som alltid lär vara attraktivt, så därför hade jag kunnat sälja med vinst om jag hade velat... nu är det ju säljarens marknad. I detta området så har det gått många 80-talskåkar för 1-1.5 miljon.... ;)

Det som är jobbigast med att bygga nytt är ju inte huset utan TOMTEN!! Vi har slitit som djur hela sommaren för att lägga plattor, så gräsmatta, snickra altan, och göra lite andra småsnickerier. Och plantera lite växter och träd.... Jag är en sån som inte får ro förrän även tomten är beboerlig. Och så är jag väldigt intresserad av trädgårdar ;) Så det blir nog att bo kvar några år till, för även om jag tycker det är väldigt kul med ombyte så är det mera jobb med att bygga nytt än man anar.

Men det som hade varit positivt är att nu har man lärt sig MASSOR, framförallt med säljare och yrkesmän. Min säljar epå Smålandsvillan gjorde en riktig glädjekalkyl och glömde flera saker (garageplattan ingick visst inte, kostnad för uppsättande av garage, alla små besiktningsavgifter som inte ingick... , tomtkostnad gick långt över kalkyl). Enbart sprängningen kostade lika mycket som han hade budgeterat totalt, och då var min tomt inte speciellt annorlunda alla andra i området.

SÅ visst känner man sig dum när man måste gå tillbaka till banken o låna mer bara för att byggnadskreditivet inte räcker... men det är iaf inte ens egna fel!

Så nog har man blivit en erfarenhet eller två rikare... ;D

/Henrik

 
hehe tur att jag inte är den enda hemmabiotokiga
Vi ska oxå bygga ett Stora Mariannelund och när övervåningen är klar så kommer det stora sovrummet nere att bli ett biorum enbart avsett för det ändamålet :)
 
Fast då har du väl tänkt ställa väck de 4 garderoberna nån annastans, på övervåningen kanske?

Ytterst intressant idé ;) Hmmm ;D

/Henrik
 
Vi ygger också ett mariannelund som kommer till oss nästa vecka...

Här är vi också hemmabiotokiga... Har en sambo som även har hela bilen fulla med skärmar och högtalare och subbar m.m. ;D

Så när vår övervåning är färdig så kommer den att bestå av ett sovrum, en toalett och resten ska bli biorum... mmmmm längtar redan hi hi hi

MVH

Frida
 
Frågan är bara hur man skall få plats med ett par rum uppe och toa + hemmabio!

Västervik har ju "bara" 58kvm..... Det blir fanken till att trolla. Ritningar mottages tacksamt :)

Man får väl byta ned projektorn och 160" mot en 42tummare :(

Får nog inte ens plats med högtalarna uppe, men de byter jag aldrig bort nu när man äntligen är nöjd.

//Roger
 
Jag har funderat lite på övervåningens planlösning... och jag tror jag kommer att bygga

1) Ett "riktigt" badrum
2) en mindre garderob
3) 1 sovrum
4) resten tvrum


Förmodligen kommer jag att sätta in braskamin i vardagsrummet där nere, blir nog den väggen mot hallen (ej köket).

Hade varit skönt att vinna en mille nu :)

Jo, vad tycker ni om smålandsvillans franska dörrar som man har vid altanen? Positivt, negativt? Jag tycker att en "vanlig" altandörr är bättre! På alla sätt.


/Henrik
 
Fast då har du väl tänkt ställa väck de 4 garderoberna nån annastans, på övervåningen kanske?
Ja det ska vi göra. Projjen behåller vi till biorummet, blir aldrig samma känsla med LCD eller plasma..... :)

Vi tänkte ha 3 sovrum på övervåningen, men är det så att de två mindre blir för små? Det är tänkt som 2 st barnrum. Vi ska alltså ha 1 stort sovrum, 1 badrum, 2 små rum och ett allrum i mitten.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.