Jag behöver råd för det bästa sättet att ta isär gamla köksstommar dvs överskåp och underskåp utan att dessa går sönder. Jag tror att dessa är monterade med plugg och kanske även limmade. Har provat att med gummiklubba slå mot insidan av sidostycket men materialet rör sig inte. Dessa sitter fast.

Stommarna är 110 cm vilket inte är standardhöjd och vi har köksluckor som passar den höjden därav intresset att montera isär och lacka om dem.

Tacksam för råd!!
 
Kolla på sidan om du finner några spik eller skruvar. Saknas dessa är det bara att ta en bra stålspackel, slipa den så att den blir riktig vass och slå längst kanten. Vanlig kniv är för tjock. Medan med stålspackel kan du klara av det.
Sen vid montering får du göra allt med känsla. Eller tillverka egen jigg för att borra ut gamla pluggar. Limma och dra åt med skruv.
 
Varför ta isär skåpen om du skall återanvända dem?
Det går ju bra att måla ändå!

Men jag är lite osäker på om du menar att dela på flera skåp som sitter ihop,
eller ta isär sidor, topp och botten på enskilda skåp.
En bild kanske?

Välkommen till forumet förresten :)
 
Är inte heller säker på jag förstår men sitter skåpen uppe och du vill ha målat om dem så kolla med en målare som kan sprutmåla det på plats istället vilket sparar sjukt med tid och bekymmer. ;) :)
 
Atom skrev:
Kolla på sidan om du finner några spik eller skruvar. Saknas dessa är det bara att ta en bra stålspackel, slipa den så att den blir riktig vass och slå längst kanten. Vanlig kniv är för tjock. Medan med stålspackel kan du klara av det.
Sen vid montering får du göra allt med känsla. Eller tillverka egen jigg för att borra ut gamla pluggar. Limma och dra åt med skruv.
Hej!
Tack för ett bra tips :)
Det verkar som om du har gjort det här förut. Tack!
 
Hej och Tack!

Jo, jag ska ta isär skåpen för att sprutlackera dem i en annan färg. Just nu är det tråkiga eklaminat cirka 20-30 år gamla med skavanker. Träffade lackerare idag som bara lackar skåpluckor och inte själva skåpen.
 
En "vanlig" målare som är van att använda pensel klarar nog att göra ett bra jobb på plats.
Det är bara vi amatörer som får rinningar, penselränder och lösa borst i färgen.

Själva skåpstommarna syns väl heller inte så mycket, så varför skall de ha "pianolackyta"?
Det räcker väl att sprutlacka luckorna.

(Iofs hade jag handmålade luckor i mitt förra kök. Ingen klagade på utseendet.
Men så var det också en duktig tjej som gjorde jobbet :) )
 
Ja min målare har sprutmålat stommar sittandes på plats många ggr och det har blivit kanonbra. :)
 
Jag antar att han hade någon typ av airless spruta då för när jag testat att sprutmåla i en bokhylla med en HVLP så blev det inte så bra. Luftströmmen man sprutar in i ett stängt utrymme måste ju vända och gå ut samma väg vilket kan leda till att man får tvätta glasögonen grundligt sen :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.