Hej.
Kommer skaffa öppen fiber och funderar därmed på hur man skall lägga upp nätverket, Jag vill både ha trådbundet, för tv och internetåtkomst och trådlöst. Jag bor i en 50-tals 1/1/2 plansvilla med källare.
På mina bilder ser ni på första bilden vilka funktioner jag vill ha och på den andra hur jag förstår det som att jag får lösa det.

20141031_00001_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kabeldragning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag förstår det som att jag måste ha router innan switch. Jag vill ha min mediaomvandlare i källaren och jag vill dra kablar i källaren då det blir snyggare än uppe i huset.
Jag vill inte ha wifisändning från källaren utan skulle vilja ha den enhet som står för det trådlösa i hallen för bättre täckning. Skall man köpa en till router då eller? Skall man i så fall på den första routern göra något typ stänga av wifi eller något sånt? Eller köper man en accesspunkt som inte är en router för att skapa den trådlösa delen?
 
Stäng av WiFi på routern (den kan vara på men håll koll på kanalerna) och sätt upp en UniFi i hallen. Diskret och spänningsmatad med PoE från källaren så du slipper en adapter i hallen.

Håller på med samma i hemmet just nu, har dragit 150m VP-slang under veckan ...

IMG_2490.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
placeras unifi i en vanlig takdosa?
 
Skruvas på väggen/taket, ca 20cm i diameter. Kabel in bakifrån från dosa eller bara ett hål för kabeln, eller hur man kan lösa kabeldragningen - jag har en dosa bakom.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Slår också ett slag för Ubiquiti Unifi. Har själv en Unifi Pro som bara rullar på och täcker 2 våningar utan problem (väggmonterad med strategisk placering).
 
  • Gilla
bogusen
  • Laddar…
Om den inte täcker övervåningen så kan du med fördel placera en till där. De är gjorda för att klara stora installationer med hundratals accesspunkter. Det finns även en modell för utomhusmontering om man vill ha bättre täckning utomhus.

Man drar helst en kabel till varje unifi, men de kan även utöka trådlöst. De behöver i vilket fall ström, så man kan lika gärna dra en kabel då. Adaptern som följer med skickar strömmen över nätverkskabeln. Väldigt smidigt.
 
Låneslav skrev:
Tack för tipset. Den var snygg. Undrar om den räcker upp till våran övervåning?
Om jag vill borde det funka med en sån här då också, eller hur?

[länk]
Ja men att sätta en av dom vassare hemmaroutrarna bara som accesspunkt, med fula antenner dessutom, är lite slöseri om du inte har tänkt att ha både 2,4 och 5 GHz banden tillgängliga för WiFi. Jag har en Netgear AC1900 router i ena endan huset och UniFi Pro'n i andra endan för att ha bra 5 GHz täckning i hela huset. Asus routern du länkade till kostar ngt mindre än UniFi Pro'n men WAF värdet är mycket högre på UniFi'n om du kommer att ha dessa synligt.
 
Hade tänkt ha den dold. Min fru tycker alla routrar oavsett design är fula. Men jag kan köra på en unifi per plan. De tekniska termerna ni skriver är långt över min nivå. Wifin är ju mer tänkt för lättare applikationer hur som helst.
 
Länkar in några översiktsbilder hur jag har satt upp nätverket i mitt 1,5-planshus med Telia's "Öppen Fiber" in. Du kanske kan få några idéer och förändra dessa så de passar in i ditt hem:

Nätverksschema:
http://postimg.org/image/exdhsk9z7/

Övervåning:
http://postimg.org/image/fvdppokax/

Undervåning:
http://postimg.org/image/sb2ymkd7j/

"Mediaskåp" i tvättstugan:
http://postimg.org/image/5bfbyl6c1/

"Serverrum" i kattvind/takstolsfack på övervåningen (fortfarande lite stökigt):
http://postimg.org/image/d4bewa84f/
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Låneslav skrev:
Hade tänkt ha den dold. Min fru tycker alla routrar oavsett design är fula.
Jag har en av mina bakom en tavla. Fungerar alldeles utmärkt. Diskret list i samma färg som väggen för kablaget. Det är ännu ingen som hittat den, ens när jag bett dem leta.
 
Aha. Tack. Men då ska jag ju inte göra som jag ritat utan sätta en till switch uppe i kattvinden. Ursäkta att jag är en sån n00b.
Är patchpanelerna helt nödvändiga? Fyller de någon funktion annat än att göra så det ser ordningssamt ut?
 
Mycket mer överskådligt med paneler. Att klämma kontakter på alla kablar nedan och märka upp så man vet vad som går vart är inte optimalt, enklare på andra bilden. Jag har begränsat utrymme, med max djup på 70mm, för min central så det blev ett hemmabygge som fortfarande är under arbete, fiberburken, routern, coaxsplitter etc. saknas fortfarande. Lilla svarta som fortfarande hänger i luften är PoE matningen till UniFi'n

Om du klämmer kontakter direkt på dina kablar i väggarna tänk på att du behöver RJ-45 kontakter för solida ledare och inte för ledare med kardeler - förutsatt att du dragit normala kablar i väggarna.

IMG_2522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låneslav skrev:
Aha. Tack. Men då ska jag ju inte göra som jag ritat utan sätta en till switch uppe i kattvinden. Ursäkta att jag är en sån n00b.
Är patchpanelerna helt nödvändiga? Fyller de någon funktion annat än att göra så det ser ordningssamt ut?
Ja det är olika kabel till fast installation (enkelledare) och patchkablar (mångledare). Uttag är för enkelledare och kontakter för mångledare. (Det finns kontakter för enkelledare men de är svåra att få tag på).

Om man klämmer fel kontakt/uttag på fel kabeltyp så kan det gå bra, kan gå bra lång tid för att senare gå sönder, kan gå bra ibland och dåligt ibland (intermittenta fel).

Så har du dragit installationskabel så skall du för säkerhetsskull terminera den i rätt sorts utrustning.
 
Lånar tråden lite...
jag har gjort fel och dragit kabel men kardeler till mina uttag, går det att rädda på nåt vis?
Dessutom sitter uttagen i en ram med tv + 220 + data/tele så bara byta uttaget går nog inte heller (om man inte byter allt då)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.