Jag har inte varit med om så många husbesiktningar i mina dar, men en gällde just ett souterränghus.

Besiktningsmannen (är det alltid män?) frågade om han fick göra hål i väggskivan, och borrade sedan upp ett hål, som till en apparatdosa , på ett undanskymt ställe, så han kom åt att mäta fukthalten i den bakomliggande regeln.
Därefter satte han för hålet med ett vanligt doslock. Snyggt, prydligt och enkelt :)
 
O
Att säljaren har satt upp gipsväggar behöver inte betyda något, men visst kan man fundera... Men rent juridiskt så tror jag att du har väldigt lite att hämta när det gäller varför väggarna är uppsatta så det spelar mindre roll... Frågelistan är mest ett reklamblad... allt är subjektivt.... säljaren kanske inte alls upplevde fukten som ett problem...
Att det satt en gipsskiva uppreglad på väggen är ganska lätt att upptäcka vid en besiktning.
Säljaren har upplyst om att det finns på problem med dagvatten ledningen...
Men om det påverkar fukten i källaren låter jag vara osagt....

Men återkom gärna med vad som är problemet...

Om det är dolt fel eller inte är omöjligt att svara på eftersom vi inte vet vad som är problemet...
 
Hej,

som jag ser det är problemet att det kommer in vatten i hörnet bakom, de nu bortmonterade gipsskivorna.

Så här det det ut när det börjar tränga igenom vatten. IMG-20141104-WA0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser anslutning mellan stuprör och avrinningen ut. IMG-20141104-WA0000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och här slutar avrinninigsröret. IMG-20141104-WA0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar

Markus
 
Det är ju svårt att tolka bilderna och hur det räfflade svarta rörets utlopp är i förhållande till den hörna som vattnet kommer in i. Men man kan ju gissa att hörnan på den byggnad som syns på bilden och som ligger precis där röret har sitt utlopp är samma hörna på huset där du har problem i källaren.

Om detta är fallet så vore det väl mest naturligt att du förlängde röret och ledde vattnet bort från huset istället för att låta dagvattnet mynna precis invid husets hörn. Detta gör ju att vattnet mycket väl kan rinna längs väggen ner till golvnivå och ta sig in den vägen.

Men det kan som sagt vara en vilseledande bild ;)
 
Jag kan ha fel, men är inte det räfflade röret dessutom ett dräneringsrör och inte ett avloppsrör som det borde vara?
 
Ja, det är inte lätt att se på bilden, kanske blir det lättare nu.

Clipboard01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det svarta röret slutar altså kanske 2 meter från det där det blir blött.

//Markus
 
Jag tror injonil har rätt. Det är isåfall en bra första åtgärd att byta röret mot ett längre avloppsrör.

Sedan är nog fuktskyddet på källarväggens utsida klent också.
 
För egen del skulle jag bli rätt misstänksam om hur omdräneringen gått till när dagavvattningen står uppallad på ett par brädstumpar, olika rör är blandade och avrinningen sker med slang som ligger utslängd.

Det behöver inte vara något fel, men det ser allt annat än proffsigt ut.

Jag tycker den slangen dessutom borde fångat besiktiningsmannens intresse.
 
Nja röret i sig är det nog inget fel på. Finns ju sådana för dagvatten dvs inte dränrör med slitsar utan ett räfflat tätt rör.

Det jag får lite dåliga vibbar över är nog mer att säljaren har talat om att dagvattensystemet nog måste rensas och varför man då inte gjort det och kopplat på detta röret i det riktiga systemet.

För att släppa vattnet så nära kan mycket väl leda till att vattnet rinner bakåt in mot väggen och ner längs väggen.

Jag skulle definitivt lagt ett längre rör för att säkerställa att vattnet verkligen kommer bort från hörnan men också tittat över dagvattenledningarna och säkerställa att detta system fungerar eftersom säljaren redan har påpekat problem med det.
 
Håller helt med oceanis. VAR är de omtalade barren ??? När det är klart kan man kanske se vilka åtgärder, som behövs.
 
Precis som det påtalats så är det förmodligen ett dräneringsrör, d.v.s. att det har hål i sig.
Du kan prova att sätta vattenslang upptill i stuprännan och se var vattnet tar vägen, så har du förmodligen svaret där.
 
Med tanke på att det ser taffligt ut - finns det andra stuprör? Kolla isåfall att dessa inte är kopplade till dräneringen. Det är ett rätt allvarligt misstag som verkar förekomma här och där.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
O
Dolt fel skulle inte jag fundera så mycket på. Det är för många frågetecken för att det skall vara värt att fundera på...
Dessutom så kan även säljarens info om att dagvattnet behöver fixas kan dra ner det rejält...
 
jag skall kolla hur det ser ut med röret, om det är ett dräneringsrör eller inte. Om det är ett, så byter jag ut det och sedan avvaktar till nästa större regn och ser om det fortfarande blir blött.

//markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.