Hej!

Vi har en urgammal handöl eldstad ifrån -68 då huset byggdes.
Rök kanalen är ett tjockt stålrör som går ifrån skorstenen till eldstaden. I rummet är det inklätt med en plåt och jag misstänker det är sandfyllt på något sätt.

Nu har vi bestämt oss att slänga ut den. Frågan är bara hur tusan jag ska lyckas med detta???
Hur kan jag dela röret och fira ner det? Det måste väga hur många kilo som helst!!!
Är det kranbil som gäller...föra ner en krok i röret ner till eldstaden och bara hissa upp hela röret???

Tacksam för tips, råd eller förslag. Är inte sugen på att ligga på yttervinden och kapa med vinkelslip pga brandrisken.

Mvh


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är med all säkerhet stenull och inte sand mellan rören. Det brukar vara hanterliga vikter. Det går säkert att plocka isär både spis och skorstensrör och få ut det utan vare sig kranbil eller vinkelslip.
 
Avemo skrev:
Det är med all säkerhet stenull och inte sand mellan rören. Det brukar vara hanterliga vikter. Det går säkert att plocka isär både spis och skorstensrör och få ut det utan vare sig kranbil eller vinkelslip.
Synar jag röret invändigt så ser jag inte antydan till skarvar. Det känns som det är ett 6m stålrör.
Även om det skulle vara skarvat så går det väl knappt dela dem efter alla dessa år?

Var börjar man? Står eldataden stadigt av rörets egenvikt? Hittar inga förankringspunkter.
 
Du har helt rätt det är ett rör utan skarv, om jag inte minns fel och det är nog rest in ifrån. Monteringen var hål i tak och yttertak och spisen på plats sedan restes skorstenen med hjälp av en man på taket med ett rep ner till skorstenen och en man nere vid spisen. Därefter var det bara att hissa upp med repet och lyfta nere och sikta in den på spisen. Det var ett visst slit göra men det gick. Så kolla yttertaket på vinden om det inte är ilagt med råspont runt skorstenen för hålet gjordes större för att kunna resa den, det syns nog även om du plockar bort plåten på undertaket. Men som sagt det är några år sedan, tidigt -70 tal så minnet är väl inte 100 när det gäller monteringen. Men vi var två man som reste den, så kranbil är nog överkurs.
 
Du får först montera loss kåpan på taket och se om det finns några fästen där, annars är den bara kilad med stenull.
Ta sen loss skyddsplåtarna inne som sitter runt röret och kolla om det finns några fästen.
Sen får du fästa ett rep eller talja runt röret och dra det uppåt uppe på taket så det lossnar från eldstaden. Bär ut eldstad och sen ska du kunna "vika" in röret och bära ut det.
Var försiktig om röret är i fler sektioner så det inte lossnar på mitten och dimper ner på någon eller skadar golvet!
(Röret är rejält tungt så det är inget man gör ensam!)
 
Tänk på att du måste göra en bygg/rivningsanmälan hos kommunen innan du börjar riva.
 
Riktigt värdefull input. Bugar och bockar. Yttervinden är inte accessbar så jag får ta upp ett hål i väggen på vinden så jag kan kika lite närmare. Det låter rimligt att två pers orkar böra röret iaf, tolkar jag det som?

Stort tack så länge.
 
Demmpa skrev:
Tänk på att du måste göra en bygg/rivningsanmälan hos kommunen innan du börjar riva.
Har aldrig tänkt på det förut, men det känns inte som om jag håller med dig.
 
Snackade med komunen och ingen anmälan eller något behövs!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.