Hej! Har precis flyttat till ett hus byggt 1920. Rev en masonitvägg som satt för murstocken på övervåningen och hittade då en rejält sprucken murstock där putsen som lagts på för lagning, bara föll lös i bitar samt pulveriserades när man tog i den. Har nu knackat bort all lös puts. Under detta ser man även flera lösa och trasiga tegelstenar. Det är hål ca 10-15 cm in. Varför har detta hänt? Kan man bara putsa igen hålen som föregående person gjort eller bör man göra på något annat sätt? Måste vi anlita en murare eller går det att fixa själv? Bör tilläggas att skorstenen har besiktigats utan anmärkningar, den har eldats i fram tills nu av föregående ägare. Mvh Sofie
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för ditt svar! Frågan är ju om det är hål in i rökkanalen och om det krävs gjutning från insidan. Är nog bäst att låta en sotare provtrycka först.. Sen avslutas murstocken ju med en kakelugn på nedervåningen vilket borde göra en glidgjutning mer besvärlig?
 
Antagligen är det dåligt även på andra sidan mot väggen. Kanske läge att knacka ner all puts, ta bort löst mellan stenarna, fylla på och putsa eller slamma? Det var ungefär så jag gjorde på en liknande murstock. Jag gledgjöt även, men det kan man ju vänta med om man vill, då man måste ta ner toppen på kakelugnen för att komma åt. Jag änvände kalkbruk för alla moment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.