Har lite frågor som jag tyckt vara svåra att få ett enkelt och överskådligt svar på.

1. Vi har mycket golvbelysning hemma (lampor som är kopplade till ett vanligt uttag), hur styr man dessa bäst? Är det wall plugs som gäller? Om jag förstått det rätt är brytare (exempelvis Insatsbrytare 1X3kW - Fibaro FGS211) till för de ställen som har brytare enbart?

2. Räcker Vera ifall jag exempelvis vill kunna styra belysning i förhållande till solupp-/nedgång. Eller är HC2 alternativet då? Mer avancerat än så har jag inte planer på med systemet i dagsläget. Bara koppla upp mot ett larm, men det klarar väl båda?
 
1. Enklast är att använda en Z-wave wall plug/dimmer till varje lampa. Lite mer avancerat är att bygga in en insatsbrytare (ex. Fibaro) i lampan, alternativt montera en insatsbrytare i själva vägguttaget.

Det senare kan vara lite lurigt ifall någon (läs svämor) kopplar ur lampan ur vägguttaget och kopplar in ex. en dammsugare som drar massa watt. Då är risk för överhettning av insatspluggen stor och det blir brandfarligt.

2. Vera löser solupp/ned enkelt med en plugin i GUI:t. Vera Lite klarar totalt ca 70 plugins/enheter och Vera 3 > 200.

Hoppas detta gör dig lite klokare. :)
 
  • Gilla
McCullogh
  • Laddar…
Men finns det några wall plugs som är "snyggare" då? Fibaros är ju tyvärr belagda med försäljningsförbud.

Och finns det något liknande denna att koppla upp mot sitt system gällande befintlig värmepump: AirPatrol Fjärrstyrning ? Vill inte behöva använda via SMS eller dedikerad app.
 
Tyvärr ser dom lika tråkiga ut allihop just nu. Den enda snygga är Fibaros som du själv nämner. Fibato är på väg med en version 2 men det finns inte tillgänglig ännu.

Jag har själv ingen Z-wave wall plug ännu (kör med mina gamla Nexa via RFXcom in i Vera). För mig är storleken viktigast samt att den klarar LED-lampor. Jag skulle i dagsläget valt Aeons plug som ser riktigt smidig ut.
 
Freddan101 skrev:
Jag skulle i dagsläget valt Aeons plug som ser riktigt smidig ut.
Den ser onekligen liten ut. Tyvärr verkar den inte mäta lasten, enligt kommentaren på m.nu:
Man måste manuellt fylla i den energiförbrukning man tror förbrukaren drar och sedan loggar brytaren tiden som lasten varit inkopplad. Det innebär att kopplar man bort lasten eller fyller i fel effektförbrukning så loggas en helt felaktig energiförbrukning. Att kalla den en Smart Energy Switch är alltså en överdrift.
 
markis skrev:
Den ser onekligen liten ut. Tyvärr verkar den inte mäta lasten, enligt kommentaren på m.nu:
Jag *tror* nog att den klarar detta, då Aeon brukar grejja detta. Snarare är det nog kontrollern som recensenten har, som inte blivit uppdaterad att klara denna ännu, då den är relativt ny. Framgår tyvärr inte vad han har testat med för kontroller/version.
 
  • Gilla
markis
  • Laddar…
markis skrev:
Den ser onekligen liten ut. Tyvärr verkar den inte mäta lasten, enligt kommentaren på m.nu:
Enligt produktbeskrivningen: "The Aeon Labs Smart Switch connect between a Schuko outlet and an appliance allowing you to measure its energy consumption via the Z-Wave network. The adapter can report actual consumption (in W) and the accumulated power used (in kWh); ideal in measuring the power used in any home automation system and helping to reduce your energy costs."

Så den mäter nog förbrukningen, dessutom enligt m.nu's Wiki så är den 100% kompatibel, så det är kanske recensenten som har fel ...
 
Jag har inte heller lyckats få den att mäta korrekt med min HC2a, funkar bara att fylla i vad den ska dra.
Borde finnas nån parameter att ställa in, ska leta lite mer.
 
ennepop skrev:
...

Och finns det något liknande denna att koppla upp mot sitt system gällande befintlig värmepump: AirPatrol Fjärrstyrning ? Vill inte behöva använda via SMS eller dedikerad app.
Ingen som styr en befintlig värmepump via z-wave på något vis?
Har en IVT och deras egna system (IVT Total Control) för det verkar inte vara till någon hjälp va?
 
ennepop skrev:
Ingen som styr en befintlig värmepump via z-wave på något vis?
Har en IVT och deras egna system (IVT Total Control) för det verkar inte vara till någon hjälp va?
Jag styr min LLVP (Mitsubishi) över zwave. Men min LVVP (Nibe) har jag inte brytt mig om att styra, även om det är relativt lätt att styra "nattläge". Har varit inne på att se om det går att hacka ethernetkommunikationen, men jag utgår från att det är krypterad trafik, så....

Mitsubishin styrs med en Remotec ZXT-120, vilken kan styra den enklare funktionerna från Vera. (Temp/värme/kyla/av/på), men inte Fläkt eller riktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.