Hej
Jag har en inbyggnadsugn från Siemens, installerad 2005. Nu har ugnslampan gått sönder och jag vill byta den, men hur får man loss lampglaset? Enligt instruktionsboken ska man vrida åt ena hållet* för att lossa glaset. Det går bra (och lätt) att vrida ca 30 grader, sedan är det stopp. Glaset går inte att få loss, oavsett i vilket läge man är. Har brukat milt våld på alla upptänkliga sätt, men inget händer.

Ringer man supporten skickar de gärna en reparatör för 899 kr + material. Nytt lampglas för 190 kr eller en ny lampinsats 390 kr + frakt kan de också tänka sig att skicka. Känns onödigt när en ny glödlampa kostar ca 20 kr.

Har ni tips eller erfarenheter från något liknande?

/ Per

* det är tydligt visat i instruktionen åt vilket håll man ska vrida, men nu har jag inte den framför mig så jag minns inte vilket. Dessutom blir det lurigt att skriva medurs/moturs e dyl när man vrider på något som sitter upp och ner.
 
Skyddsglaset kan nog sitta ordentligt fast efter åratal av matlagning, testa och värm ugnen en aning så kanske det släpper.
 
A
använd grytlapp o polygrip
vrid moturs alltid
 
Tack för tipsen.
Mitt lampglas ser inte exakt ut som det i videon, men principen stämmer säkert bra. Med skillnaden att mitt inte lossnar...
Har inte värmt ugnen ännu, så det kan ju vara värt ett försök. Imorgon, för nu är det för sent.

Annars har jag skruvat loss ugnen och tagit bort kåpan ovanpå. Då kommer man åt lampinsatsen både ovanifrån och underifrån, men det hjälpte inte mig att få loss glaset. Har försökt begripa på vilket sätt lampinsatsen sitter fast i ugnschassit, och jag tror det sitter en chassiplåtkant inklämd mellan glaset och lampsockeln. Har jag rätt?

Om gängorna kärvat fast kanske det inte går att få loss glaset helt, och då borde man nog byta hela lampinsatsen istället för att bara byta glaset (felet kanske sitter i sockeln?). Fler tips?
 
A
lamphållarens plåt brukar oxidera efter långvarigt bruk denna oxid kärvar mot glaset, rätt rejält dessutom.
ofta är lamphållarna bara intryckta i ugnsplåten ev med plåtlåsning men oftast bara typ fjädrar
 
MultiMan
Precis som "electroluxaren" föreslår så fick även jag använda polygrip när jag skulle ha loss lampglaset. Satt stenhårt, men var bara vrida loss när det släppte. Även min gick en liten bit och sedan stopp, men antagligen var det bara hållaren som satt lite lös.
 
Efter visst övervägande beställde jag till slut en komplett lampinsats från Bosch-Siemens reservdelsservice. Jag gick med i kundklubben och fick 10 % rabatt och fri frakt, så lampinsatsen kostade 340 kr.
Tanken var att det var stor risk för att jag skulle ha sönder något när jag lossade den, och då var det lika bra att ha alla delar hemma.
Med lampinsatsen följde plasthuven med som ska användas för att lossa lampglaset, och nu inträffade det märkliga att det gick precis lika lätt som det ser ut i videon i inlägg #2. Behövde inte ta i över huvud taget, det var bara att skruva loss glaset och byta lampan. Sedan var ugnen fit for fight igen.

Möjligen kan enkelheten berott på att ugnen ännu var varm (ca 40 - 45 grader) efter muffinsbaket tidigare på kvällen.

Nu har jag en lampinsats över om någon vill ha (utan glödlampa). Plasthuven behåller jag dock gärna. Artikelnummer 0042 0775.
 
Och ett tips till alla är att inte göra som en jag känner...

Idioten skruvade loss det ännu rätt varma glaset efter en ugnsrengöring och sköljde av det under vattenkranen. Glaset sprack omgående i "ziljoner" bitar pga temperaturskillnaden. En helt ny lampsats kostade det den token.

Vilka dumbommar man "känner"... :surprised::surprised::surprised:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.