Funderar på att ta ikeas köksstommar och sedan göra helt egna luckor. Släta, ek som jag vill behandla så att de ser oljade ut med en varm "honungsnyans" (om ni förstår...).

Vilket material ska jag ta/inte ta. Hur ska jag behandla det? Det kommer nog att få en del vattenstänk på sig under åren. (Även om det naturligtvis inte ska stå i duschen och vi hoppas på att få till fungerande ventilation.)
 
Tack för svaret!

Har du eller någon annan några tankar om valet av trä? Kan jag köpa (tunnare) stavlimmade bänkskivor från bauhaus? Behövs "bättre" material? Vad kan gå snett? (Är halv-händig, men inte så erfaren.)
 
Det kan gå fel med köksstommarna, till och med våra gamla stommar från Ballingslöv svällde av ångan i badrummet och sprack i kanterna.

Osmo har jag använt på ett par möbler med gott resultat.
 
Först och främst så behöver jag instämma i det som Andreas skrivit ovan. Ikea rekomenderar verkligen inte att deras köksstommar används i våtutrymmen, men de är ju såpass billiga att man kanske kan räkna in lite kortare livslängd på skåpet.

Som svar på din fråga med skivor så skulle jag köra på någon sorts stavlimmad skiva som du skriver, men en bänkskiva är ju rätt tjock. Kolla istället på tunnare skivor, heter ibland "Hobbyskivor" eller liknande. Finns på alla byggvaruhus. En vanlig lucka brukar väl vara 16 mm så något i den tjockleken kan du ju leta efter.

Antingen väljer du att kapa själv eller ännu enklare be dem i butiken att kapa. Hornbach tar 10:- / snitt så det kan ju oftast vara värt det.

Sedan för att göra om det till en dörr behöver du ju någon sorts gångjärn. Antingen kör du på Ikeas gångjärn, då behöver du en gångjärnsborr för att göra hål i dina skivor så att gångjärnen passar. Denna borr finns också att köpa på byggvaruhus. Eller så kan du köra på pianogångjärn som du skruvar i stommen och luckorna. Detta funkar, men såklart blir Ikea-gångjärn bättre.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.