A
Hej!

Har ett dränerat hus utan fukt i källaren.

Kan jag regla upp med träreglar och sedan slå vanlig gips på för att sedan klä in denna vägg i våtrumsmatta som sedan ska få kakel på sig? Anledningen för mig att göra så är att gömma lite vattenrör (ej skarvade)
 
Hej,
visserligen hade vi en källare som var odränerad och därför hade 100% fuktighet i isolering o reglar när vi köpte...men jag skulle aldrig chansa på att ha organiska material direkt mot grund. Inte värt risken. Du kan väl köra metallreglar likväl? kanske våtrumsgips är bättre så fukten inte får fäste? Tänk på att det är bra att ha ngnstans luften kan cirkulera så det inte blir en sluten fuktkammare. Blir ju en temp. skillnad på inomhus temp o yttervägg även om drän o isolering är rätt utfört.
Talar bata av egen erfarenhet och sunt förnuft. Säkert ngn som vet säkert;)
/Caroline
 
Jag skulle inte göra det. I min egen nydränerade källare så har jag kört med genomgående putsade väggar bortsett från ett rum där vi reglade ut två innerväggar (stålregel, osb + gips). Om det bara är för att dölja lite rör går det ju lika bra att fräsa spår i väggarna för att dölja rören.
 
kartonggips + stålreglar är inte mycket bättre. Om du får fukt tror jag att det är kartongen på gipset som först kommer ta stryk.
 
Om väggen blir ventilerad så borde det fungera m typ byggplast bakom reglarna. Men med våtrumsmatta på så skulle jag inte chansa. Jag rev nyss en liknande vägg byggd på 70 talet. Överlag så var det friskt bakom bortsett från hörnet vid brunnen. Metallreglar och våtrumsgips !?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.