Jag har en granntomt på min baksida som som lutar ner mot mig. Därifrån kommer således en stor mängd vatten vid regn o dyl.

Jag har bl a grävt upp runt hela tomten och fyllt på med en massa planteringsjord för att senare i höst sätta häck.

Problemet är att vid lite större regn rinner grannens ytvatten ner i denna häck som därmed fungerar som dike, rinner runt hela min tomt, tar med sig jord på vägen, förflyttar den längre ner på min tomat alternativt rinner ut på gatan på framsidan.

Alternativ:
1. Be grannen göra något åt situationen.
2. Lägga ut rör i häcken och leda ut vattnet på framsidan alt till något längre dräneringsrör i lite längre bort i häcken, under jord, för infiltrering

Av olika skäl drar jag mig för alternativt 1 så jag skulle gärna få lite kommentarer på alternativ 2 eller om ni kanske har något alternativ 3!

Swehjo
 
alternativ ett: ta rätt på om det finns något dagvattenavlopp att tillgå. Lägg i sånna fall en dränering utanför häcken och anslut denna till dagvattnet.

Alternativ2. Kolla med komunen om de kan ta ett snack med grannen om dennes skyldigheter.

alternativ 3. gör en holländare, dvs en vattentätt vall mellan dig och grannen ;D
 
ja tala med grannen om dina problem.. så brukar det lösa sig..
 
Ja, jo, nja ... jag har ju tidigare nämnt min syn på saken för grannen och bett dem fundera på det hela. Men jag har som sagt inte för avsikt att hårddra det hela just nu - av andra skäl som nämnts ovan. ::) Men absolut, gör jag det så blir det öga-mot-öga och inte via kommunen. Grannsämjan är extremt god i kvarteret och så ska den förbli!!

Så, jag skulle helst vilja ta hand om problemet själv. Däremot har jag ju då inte lyckats lista ut hur jag skulle ta hand om det utan att börja bygga en massa märkliga rörkonstruktioner som garanterat har pluggats igen med löv och jord om 1-2 år... :p
 
Det är det man har geoduken till. Bara att göra cigarrer. dvs dräneringsslang i mitten, några cm 8-16 singel eller kross och sen geoduk runt det hela. Förlägg sedan dett där du vill ha bort vattnet. sen är det bara koppla ena änden till dagvattnet eller att lägga slangen mot någon lämplig låg punkt där det får rinna ut
 
Hmmm,
Visst f-n.... där lossnade en krona. Och jag som dränerade huset förra året :-X

Det innebär att jag lägger ett dränrör i grusbädd med duk runt uppe vid tomtgränsen. Där häcken viker av från deras tomt ansluter jag istället ett solit rör/slang och drar den genom resten av rabatten, runt tomten ner till lägsta punkt. Det finns väl ingen anledning att dränera hela häcken.... Vad tror ni, kan det vara något??

Se tomtritning under http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1122455905 där grannen ligger bakom garaget.

Jag har ju ingen lust att gräva upp planteringsjorden helt igen varför detta torde ju ligga relativt grunt (strax under markytan). Något problem med det?

Förslag på billiga rör? Åtminstonde det solida röret/slangen torde ju kunna vara 50 alt 75mm.
 
Enda problemet med grunda rör är frost. Se till att luta av dem ordentligt så att du inte spränger nått så bör det väl funka. Jag har inte kollat ritningen men generellt så sugande slang där det är för blöt. Massivt rör på transportsträckan, slang om du vill släppa av lite vatten någonstans och utlopp allt infiltration på lågpunkt
 
Hmmm, jag var på Molnsätra i helgen för att införskaffa dränslang. Där sågades ideen kraftigt :p ...

Deras kommentar var att markduken kring dränrören inte skulle släppa igenom vattnet tillräckligt fort vid kraftiga regn, dvs mitt primära problem. Mot det skulle enbart någon form av utdikning fungera. Och att gräva ett dike mot grannen verkar inte direkt lockande.

På min häckjord ligger numera markduk och fredagens regn bekräftar nog vad Molnsätra sade. Vattnet lade sig på markduken, infiltrerade inte genom den tillräckligt snabbt utan flöt iväg ovanpå duken. Dvs deras sågning av ideen känns korrekt.

Börjar luta åt att istället lägga jord på grannens tomt och "valla upp". Dvs istället för att deras gräsmatta lutar ner mot min tomt, in mot mitt garage och ner i häcken få ett litet motlut den sista halvmetern. Borde väl stoppa upp lite i alla fall?!

Eller?? ???
 
Inger.P. skrev:
Det får inte rinna in ytvatten från ena fastigheten till den andra.
Det är din grannes skyldighet att se till att hans vatten stannar hos honom, alternativt dränerar bort det.
Det verkar helt orimligt att det inte skall få rinna ytvatten från en fastighet till en annan. Om en fastighetsägare höjer sin marknivå och därmed orsakar att stora mängder ytvatten rinner in så är det givetvis en skyldighet att dränera bort vattnet. Men nivåskillnaden hos Swehjo har, som jag uppfattad det, inte skapats av att grannen har fyllt på jord utan är en naturlig nivåskillnad. Skulle grannen däremot ha höjt sin marknivå skall han givetvis ordna problemet med dräneringen.
 
Nja... båda har väl rätt...

Det står i detaljplanen exakt vad höjden skall vara på tomten, minst i alla fyra hörnen, och den ska man hålla sig till så får ingen sådana här problem...

Om man ändrar den så att andra får problem pga av det så kan man få kommunen efter sig...

I vår plan är det tänkt att ytvattnet skall rinna mot gatan, men det är även en svag lutning från tomt till tomt, därför är det viktigt att man har den rätta höjden..
 
Har ställt ungefär den fråga till Plan och byggnadsnämnden i Södertälje kommun och fått detta svar (har inte med hela texten då den berör andra saker:

Fråga:
Eftersom hela den tomten sluttar ner mot gatan och oss får vi ju en del av deras vatten och kommer behöva dränera vid tomtgränsen för att den delen inte ska stå i vatten mest hela tiden.

Svar:
Var och en tar hand om vattnet från sin fastighet varför fastighetsägaren på angränsande tomt ska ordna dränering på sin sida om gränsen.
 
Tja, nu blev det ju lite juridisk tråd över det hela. Men det är intressant, dels för min egen del, dels för att en granne några hus bort fick brutala problem pga samma orsak (men annan granne) vid sommarens slagregn.

En stor del av grannens tomt lutar in mot min tomt, till stora delar en kraftig lutning. Ingen av tomterna har ändrats i höjd. Åtminstonde ett stuprör (halva taket) på grannens hus går ut direkt på marken och rinner därmed ner mot min tomt.

Garaget vid tomtgränsen mot dem hade (och till viss del fortfarande har då dränering blev lite grund där) fuktproblem vid inflyttningen såväl den långsida av huset som vetter mot dem (7-8m från tomtgränsen, se ritning i länk ovan). Dessutom torde ju min fråga i länken http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1124098592 vara relaterad till det hela...

Än så länge är ju mitt största problem att rädda häcken ;D då dräneringen är ny och fräsch och gör det den ska för att torka ut huset. Frågan är ju vad som händer om några år när den börjar "soggas" igen...
 
I min kommun står det inskrivet i alla nya detaljplaner i alla fall. Står både nuvarande höjd och blivande höjd, alltså den höjd du skall fixa till att det blir när du är klar med husbygget.

Vår nuvarande tomt står det utsatt i alla fyra hörn, och vår granne har även utsatt en punkt mitt på tomten.

 
-fast det fínns ju världens möjlighet också!

Bygg en damm! Kanske i japansk eller engelsk stil! Då får det rinna hur mkt vatten som helst från grannen, ner i dammen och ditt överfyllnadsskydd i dammen kan leda bort vattnet.

Finns gummidukar, betong, etc och det är en klar tillgång på tomten! ;D
 
T
Kan detta fungera hos dig ? :

Gräva ett djupt dike-lägga i duk i botten-ovanpå lägga dränrör-sen singla igen hela diket så det blir plant med resten av marken (förslagsvis invid och utefter din häck).

Har gjort liknande invid ett stort berg som lutar mot oss, fungerar fint vid slagregn och har efter 3 år inte blivit igensatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.