T
Har på 4 olika VVS-firmor fått uppgiften att f.r.om den 1 Januari 2006 tillåts inte längre renoveringar där man bygger in koppar/prisolrör med godkända presskopplingar inuti väggar till armaturer , vilket hittills varit godkänt av försäkringsbolagen. Bakom detta beslut står de svenska försäkringsbolagen. Arbeten gjorda före detta datum berörs ej (ej retroaktivt beslut) Jag passar denna uppgift vidare till alla på forumet för koll och ev konfirmation/klargörande för alla som nu håller på och renoverar och som också kan drabbas av detta beslut.

I mitt fall har jag gett mig på att försöka återställa en original badkarsblandare från 30-talet som är i perfekt skick. Problemet blev att cc-måttet är 180, och dagens standard är 160, och då anslutningen är av typen utvändig 20R, är enda möjligheten att försöka använda ett ventilfäste för inbyggnad som har 15 x 20R med godkänd presskoppling.

Eftersom det säljs en del av dessa på olika byggnadsvårdsföretag, kan det vara läge att vidarebefodra detta problem. Det intressanta i detta är att presskopplingarna är EU-godkända (används bl.a i Tyskland i byggnadsvårdsändamål), men försäkringsbolagen har rätten på sin sida att vägra teckna vattenskadeförsäkring med detta beslut. Detta kommer då också att beröra ev ROT-ombyggnader där olika plattor på väggen används, problematiken är var exakt som skarven beräknas vara "inbyggd" för att försäkringen ska upphöra att gälla, enligt muntlig uppgift blir det då endast Wirsbo:s system med dubbla rör (i plast) som kan användas framöver

Kommentarer och tips i detta välkommnas.

TN-funkis
 
Skall kolla med farsgubben VVS-konsulten. Han snackade för ett tag sedan att pressverktygen kommer att kräva certifieringen för att få användas på ett godkänt sätt. Det finns väl antagligen ett antal lycksökare som inte gjorde jobbet rätt.
 
T
Det drabbar även heldragen prisol, om skarven är längs med eller innanför kaklet, (typ rot-platta) oavsett prisol eller hård koppar, är det bud jag fått, och jag har heldragen prisol från lucka ovanför golv med avrinningsskydd, kruxet hos mig är presskopplingen dikt innaför kaklet, men jag klarar mig på att det görs nu, i Jan-06 får detta inte göras längre. Har sökt på bolagens hemsidor, det verkar som det gått ut intern info till VVS bolagen, så någon aktiv röris kanske har besked här ?
 
T
Aha, har tittat på din standardväggbricka och kan inte ge ett fullgott svar då jag är inte röris/jurist själv. Om din standardväggbricka sitter så att ev läcka kan rinna ned bakom plåten och komma ut på golvet (monterad på låda i vägg med kakel famför) bör det vara o.k, men om rören är helt inbyggda mot brickan blir det en tolkningsfråga beroende på hur vattnet far iväg (till försäkringsbolagets fördel).

I mitt fall är det alltså på "andra sidan" d.v.s direkt vid blandarfästet. Jag har 22mm prisol som har 4 avtappningar med Ballofixer som sitter i en infälld låda ovan golv med avrinningsskydd ( istället för din standardväggbricka ).
 
I kommande BBR kapitel 6:6 "Vatten och avlopp" förbjuds fogar på rörledningar som ej är inspekterbara, altså i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning.

VVS-Installarörernas branschregler
A.4 Fogar på rör
Fogar på rör ska vara placerade så att de är utbytbara och så att ett eventuellt läckage från
fogen kan upptäckas omedelbart. Detta gäller oavsett om fogen är typgodkänd för icke
utbytbar förläggning.
Fogar i lägenheter eller motsvarande ska placeras i rum med vattentätt golv eller i särskilda
inbyggnader eller i kopplingsskåp.
Utrymmen för rörkopplingar i inbyggnader, installationsschakt eller kopplingsskåp ska ha
vattentät botten och vara försedda med dränering med tillräcklig kapacitet. Dräneringen
ska mynna på plats där man omedelbart kan upptäcka ett eventuellt läckage och där
utläckande vatten inte direkt orsakar en skada. Installationsschakt med utrymme för rörkopplingar
eller kopplingsskåp ska ha serviceöppning som är tillräckligt stor för reparation
eller byte av fogar. Serviceöppning ska inte vara placerade i en våt-zon (se avsnitt C).

Här finns reglerna i sin helhet:
http://www.vvsi.se/download/3026/Säker Vatten Reglerna.pdf
 
T
Tack Pasta för utmärkt länk. Har ringt runt och kollat och fått fram följande.
De nya branshreglerna ska snart röstas fram i styrelsen och Boverket kommer också att följa/uppgradera sina regler. I "princip" är de nya reglerna redan gällande, MEN kompetensen finns inte ute ännu då VVS-företagen måste få tid för omskolning för installatörerna. Försäkringsbolagen å sin sida säger alla att man följer Boverket och VVS-branchens riktlinjer, därför kan vi räkna med denna nyordning omgående.

När man läser författningen innebär denna nyordning en del fördyrande åtgärder på kommande renoveringar. Risken är stor för en moment 22 situation med detaljer som är EU godkända för inbyggnad, samtidigt som nu kraven skärps här där bl.a inbyggda skarvar inte får förekomma längre. Tror att det är stor chans att detta kan valsa upp i en ev EU-dom om någon tillverkare känner sig åtsidosatt.

Rent praktisk får man nog räkna med att avsätta mer utrymme i badrummen för kommande regler för olika skyddsåtgärder. Den grupp av renoverare som berörs mest är de som har trånga eller små badrum och de som vill behålla äldre armaturer eller sysslar med byggnadsvård, den sistnämnda gruppen är helt ur bilden nu, så det blir intressant att se vad byggnadsvårdsfirmorna som säljer äldre VVS grejor kommer att göra i detta ämne.



 
Du får bygga en extra vägg, innanför fuktspärren och sätta dina kopplingar på baksidan, så de fortfarande är "inne" i badrummet, alternativet är att bygga ett droppsäkert utrymme med dränage mellan reglarna i väggen, har någon sagt att det skulle vara lätt?
I praktiken tror jag att man kommer att använda mer Rör i rör system och då bygger man in ett litet skåp med fördelare i väggen som man matar med kallt och varmt vatten och via fördelaren drar nya Rör i rör till varje förbrukare.
Dessa skåp är tätade och har läckageindikering in i våtrummet.

Med pex Rör i rör så är installationen även utbytbar.

/Patrik
 
T
Det innebär en del nya praktiska problem.

Nya "skåp i vägg" tar utrymme, inte roligt för trånga badrumsägare när nya väggar reglas upp. Rör i rör lär starta standardbråk mellan olika fabrikanter när det redan finns godkända Eu-kopplingar för inbyggnad i övriga Eu-länder. Listan kommer säkerligen att bli längre med nya detaljer som man inte tänkt på förut.
 
Det innebär en del nya praktiska problem.

Nya "skåp i vägg" tar utrymme, inte roligt för trånga badrumsägare när nya väggar reglas upp. Rör i rör lär starta standardbråk mellan olika fabrikanter när det redan finns godkända Eu-kopplingar för inbyggnad i övriga Eu-länder. Listan kommer säkerligen att bli längre med nya detaljer som man inte tänkt på förut.
Dom nya reglerna gäller inte retroaktivt på gamla system utan endast vid nyinstallation.
Vad menar du med att nya väggar reglas upp varför duger inte dom gamla?
Skåpen får plats i en vanlig innervägg med 95 regel.
Vill man inte ha fördelare får man väl dra utanpåliggande kromade rör.

Kopplingarna lär väl bli godkända men inte för dolt montage, observera ett det gäller fogar svetsning och lödning kommer heller inte att vara godkänt dolt.

Jag tycker dom nya reglerna är bra vattenskador är inte roligt och skulle själv aldrig bygga in några fogar på vattenledningsrör i mina väggar

/Patrik
 
T
Ja, jag skrev tidigare att detta gäller vid nyinstallation, alltså inte retroaktivt.
Vid totalrenoveringar av badrum, har man alltid x i beräkning för nya stammen med nya schakt + alla dess tillbehör, vilket alltid gör det gamla badrummet mindre än det var innan renoveringen till ny standard, och då får man i kommande processer räkna av ett par cm till i nackdel gällande befintligt utrymme.

Dagens presskopplingar är godkända för inbyggnad (EU-certifierade), vilket alltså inte ska få göras längre. Om man tittar på de renoveringar som görs idag kan man ganska ofta se presskopplingar som görs innanför inspektionsluckan på nya stamdragningar, och det räknas framöver som inbyggt, alltså får då schaktet göras än större med låda i låda beroende på hur badrummet är konstruerat och hur renoveringen är planerad.

Naturligtvis ska man undvika att bygga in skarvar, men ibland, beroende på husets/lägenhetens konstruktion, kommer man inte ifrån en del skarvningar, och t.ex gamla funkislägenheter/hus har som regel små badrum, som efter en totalrenovering gör det t.ex helt omöjligt att återställa ett normalstort badkar, oftast blir det en liten duschhörna istället för badkaret. Villaägaren har större frihet och kan då välja på att flytta ut en vägg istället, men det blir en extrakostnad som man oftast inte tänker på förräns beräkningarna tagits fram, och när det då finns gällande EU-standard för inbyggnad, som sen diskvalificeras här i Sverige genom nya BBR, är det som sagt stor risk för intressekonflikter m.m.



 
Har jag fattat det rätt?

I vårt hus har vi alla rör i bjälklaget. Dusch, kök, Tvättstuga, Liten toalett, Garage, Utvändig vattenkastare och Badrum är "vattenkonsumenterna".

Nu ska vi renovera badrummet. Jag hade velat göra skarvarna (kallt och varmt) i bjälklaget, dra upp dessa och göra resten utanpåliggande i det nya badrummet. Om jag fattar det ni skriver rätt måste jag nu dra om hela vattensystemet i hela huset. Stämmer det?
 
snart_klar skrev:
Har jag fattat det rätt?

I vårt hus har vi alla rör i bjälklaget. Dusch, kök, Tvättstuga, Liten toalett, Garage, Utvändig vattenkastare och Badrum är "vattenkonsumenterna".

Nu ska vi renovera badrummet. Jag hade velat göra skarvarna (kallt och varmt) i bjälklaget, dra upp dessa och göra resten utanpåliggande i det nya badrummet. Om jag fattar det ni skriver rätt måste jag nu dra om hela vattensystemet i hela huset. Stämmer det?
Näe. Men du skall inte skarva dolt utan inspektionslucka. Men det gör man ju inte ändå, speciellt inte om man håller på själv. Jag har dragit om allt vatten i huset och har fortfarande inte sett behovet av att skarva dolt. Det finns bara skarvar vid fördelare och dom bygger man ju inte in + skarvar i pannrummet men där är rören synliga....
 
MagnusS skrev:
Vad gör man i ett fuktskadat badrum, där kopparrören går i betongbjälklaqet genom hallen utanför badrummet vidare in i ett sovrum och ner genom taket?

Rören är skarvade och grenade i badrumsgolvet med klämringskopplingar från -59.

Ska man bila upp rören genom hallen och in i sovrummet?

Eller ska man lägga en presskoppling i bjälklaget?

I år så är svaret ganska enkelt, nästa år blir det till att bila upp.
Om man bara bilar upp för att byta en eller ett par felaktiga kopplingar så kan det knappast räknas som nyinstallation. Jag skulle för övrigt föredra att hårdlöda framför att använda presskopplingar.
 
Jag skulle för övrigt föredra att hårdlöda framför att använda presskopplingar.
Det kan man ju också ifrågasätta, eftersom det fram till och med imorgon är tillåtet att använda presskoppling på den platsen, men INTE en hårdlödd skarv.
;)
 
C
:'(Jag påstår att försäkringsbolagen numera hänger sig till "en snäv juridisk tolkning"(till deras fördel...) Vad avser alla skador.... När det gäller vattenskador svarar dessa för 60% av skadekostnaderna vad avser skador på villor fritidshus etc.

Så förvänta Er ingen " välgörenhet" om Ni drabbas av en vattentenskada.

Carra, som varit verksam i försäkringsbranchen i 40 år bland annat som skadechef..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.