Bor i skånelänga med fackverk murat med obränt lersten. Utvändigt tilläggsisolerat med 50 mm träullit på norra väggen... de två andra väggarna (där det ska renoveras nu) finns det tyvärr cellplast istället + puts. En liten bit av väggen har bytts ut mot Siborex och cellplast (gissar jag) på det med.

Nu ska köket göras iordning och då tar jag ner tretexen på väggarna och sänker golvet (golvbjälkar på mark). Vi har vattenburen elvärme och detta ska inte ändras på just nu.

Golvet blir förmodligen betongplatta - med lecakulor runtom längs med grundmuren.
Så funderar på att putsa invändigt med 50 mm lera och eventuellt ha vattenburna golvvärmeslingor i det.
Jag vet att när man har väggvärme så är den yttre isoleringen viktig - men då har jag inte hittat info om det på vår sorts hus - med lerstenstomme och fackverk.
Låter det helt knasigt? Och borde jag lägga det åt sidan och välja golvvärme rakt av?
Eller möjligen dra upp en slinga upp i väggarna bakom köksbänkarna?
För annars har man ju köksskåpen också! Då har man väl inte mycket nytta av väggvärmen - inne i rummet?
Det finns kamin i köket.

Finns det någon som kan peka mig åt info om detta i den här typen av hus? Eller har rent av egen kunskap? Det enda jag har hittat är om ett nybygge med murade väggar och vattenburet i lerputsen. Men där är väggarna en halv meter tjocka!

Tacksam för input!
 
känns spontant som att väggvärme måste ha svårt att hitta ut i rummet. Ett element tex bygger ju på att man får cirkulation på luften. Svårt att möblera också som du nämner man kan ju inte sätta för en vägg med väggvärme. Om du nu ska gjuta nytt golv varför vill du då inte ha golvvärme? Som bekant är det ju fötterna man fryser mest om och värmen stiger uppåt!
 
Har suttit i samma funderingar (även om mitt hus är ett timmerhus) men jag har inte heller kommit till någon klar slutsats. Jag har googlat en hel del på ämnet och hittat en del information men det är inte mycket, dessvärre är det ett tag sen så jag har inte kvar några länkar.

Jag skulle lista för och nackdelar så här:
+ Du kan hålla en lägre lufttemperatur eftersom strålningsvärmen från väggen ger en högre komforttemperatur (sparar alltså energi)
+Värmen torkar ut väggen vilket gör att den isolerar bättre.
-Om du sätter väggvärmen hela vägen från golv till tak blir det riskabelt att hänga tavlor och liknande (du kan komma runt det genom att inte sätta värmeslingorna så högt)
-En del av värmen kommer att läcka ut och gå förlorad
-Det blir svårmöblerat, du kan inte ha väggvärmen bakom köksskåpen för då förlorar man ju effekten. Visst kan man ställa skåp och liknande en bit ut från väggen och fortfarande få en viss uppvärmningseffekt men då missar man strålningsvärmen.

Lycka till och lägg gärna ut länkar om du hittar något bra material!
 
Hej gogu och godeha!

Ni har så rätt. Mest handlade om att vi vill gärna göra saker lite annorlunda =O)
Men jag har helt övergett väggvärmen i detta fallet. Det är ju ingen dum lösning om man inte har möjligheter att lägga golvslingor och har lämpliga väggar och rum som det funkar i. Ett kök blir ju inte lyckat - kanske för konstruktionens skull - men inte för plånboken =O)

Nu väger jag mellan olika lösningar till golvet. Betong eller lera. Och olika isoleringslösningar under dessa.
Ett exempel:
http://www.handprintpress.com/uncategorized/insulating-floor-bottles/
Kanske en blandning med lättkllinkerkulor 12/20K (de behandlade alltså) och glasflaskor.

Det är vanligast på kontinenten med väggvärme så det är tyskan som gäller =O/ Här lite som jag hittar i min Historia: http://www.variotherm.at/fileadmin/user_upload/Folder/MWHFolderengl.pdf
http://www.termosfassade.info/Termosfassade - Temperiermethode.htm
 
Haha, ja jag får nog också erkänna att det där med att göra saker annorlunda driver mig med i många frågor :)

om jag får fortsätta komma med råd så satsar iaf vi på lera i de flesta fall, även i golv. Vi lägger det på skumglas(Hasopor) istället för på leca, men effekten är nog densamma - har skrivit ett inlägg på min blogg om det här: http://gorlinge.blogspot.se/2014/10/om-skumglas.html
 
Ni skriver om lergolv. Har ni några bra länkar till det?
 
Jo, jag vet. Jag tänkte om du hade nåt mer specifikt. Hur tänker du själv göra ovanpå skumglaset?
 
Aha - har inte hittat någon specifik lösning på nätet för att "gjuta" lerplatta på hasoporet men så här ser min plan ut: Hasoporet är lite löst när man just lagt in det men det sätter sig snabbt om man går runt på det så steg ett är att gå runt på det.
Sen är planen att lägga ett lager lerbruk direkt på hasoporet, låter lite läskigt men Johannes (i länken ovan) hävdar bestämt att det går bra. I det lagret tänkte jag bygga in golvvärmeslang.
När det torkat sätter vi golvtegel i ytterligare ett lager lerbruk.

Finns säkert andra sätt men sån är min plan just nu.
 
Vad spännande att du ställer frågan. Jag har också funderat på att putsa in värmeslingor i väggen. Min tanke är att det inte ska vara den enda uppvärmningen, eftersom man då måste värma så mycket att även trädgården på andra sidan väggen blir uppvärmd, utan bara precis så mycket att man slipper råheten från de kalla tegelväggarna och för att hålla undan fukt.

Jag sökte lite kring väggvärme för några år sedan och såg då att de företag som säljer sådant rekommenderar att man lägger väggvärmen i en innervägg, ej ytterväggar. Men då förlorar man det syfte som för mig är viktigt, nämligen att hålla ytterväggarna torra och behagliga.

Fördelen med värme i väggen för ett sådant här hus som används som fritidshus är ju att man slipper brassa på så mycket värme när man kommer för att tränga ut råheten ur väggarna (har ofta upplevt på våren att man sitter och huttrar trots att lufttemperaturen i rummet är nära 30 grader)
 
Redigerat:
Funderar på att sätta in väggvärme i oisolerade timmerväggar. Är det så som någon sa att väggvärmen sparar energi, så borde det väl inte vara något problem. Visst en del värme går ju ut men samtidigt får man garanterat torra och varma väggar.

Ska kombineras med en finsk massugn mitt i huset som värmer acktanken till väggvärmen. På så vis blir det strålningsvärme både från mitten och utifrån väggarna.

Alternativen är golvvärme under tjocka trägolv eller radiatorer.
 
Golvvärme funkar BÄST under så tunna golvmaterial som möjligt och i gjutna grunder.
Själv har jag skipat tanken på väggvärmen. Den funkar bäst och är nog tänkt att ligga i innerväggar och inte ytterväggar. Då detta är en skånelänga så finns knappt några innerväggar =O)
Det blir golvvärme i gjuten grund, utan utanpåliggande lager av något. Hade tänkt ha riktig plankgolv - men den är totalt onödig annat än inredningsmässigt och det går jag inte så högt upp i. Blir rått golv och lerputsade vitkalkade väggar i köket. Möjligen väljer jag linoljefärg - har inte bestämt ännu.
Oisolerad timmervägg är ju underbart - ´men tror du inte den skulle bli lite väl påverkad av värmeslingor - väldigt mycket rörelse? Blir de så fuktiga egentligen?
Om en väggvärme spara energi har helt och göra med vilket typ av hus man har och som jag förstått - vilka väggar rören sitter i/på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.