Då var det dags att renovera fasaden på denna gamla konsum affär.

Då en massa klåpare har gjort en massa galna saker innan mig har ju inte gjort projektet lättare.

ex. rivit bärande väggar (har jag ersatt med limträbalkar)
tagit bort stödbenen till takstolarna, har jag satt dit igen, då takstolarna tryckte ut väggarna med grava sprickor som följd.
byta ut dränering, då dom hade lagt rören ovan sula (och så satte jag dit platonmatta med cellplast utanför osså)

då det var en gammal affär med breda 160 dörrar, hade dom reglat upp en träkonstruktion mot betongen utan syllpapp, vilket had börjat ruttna så mössen hade en egen igång till huset, jag mrade upp leca block runtom och la en u stålbalg under dörren så fukt hålls på avstånd.

sedan hade dom issolerat hela huset med stenull invändig, det slet jag ut då det blåste igenom det uppreglade väggarna och gjorde ett litet hus ännu midre

sdean blåst jag ut ovanvåningen för att kunna åtgärda att dom "glömt" byggfolien och vent. spalt för råspånten. (och gissa hur mycket varmare det ble... då byggfolien höll kvar värmen :)

nåväl ... det var lite av vad som gjorts....

nu var det dags att byta fönster och fixa till fasaden på huset

huset är ett tegelhus ( .. murat med eländigt kalkbruk) där golvet är fäst ca 1.5 m under takfoten (lite udda konstruktion)

först ut var att byta ut de gamla dragiga fönsterna och flytta ut de nya så man inte får skott gluggar.
sen var det att bila ner den gamla kc-putsen som var i uselt skick.
sedan var det dags att mura upp isoleringen som blev ytong-multipor block (bild 1), och fästa cellplasten på betong (källar väggen).

Sedan var det dags att putsa med ett system med glasfibernät (bild 2) (stålnät skulle bara rosta på isolerad vägg enl. muraren)

sen var det dags för panelen ( hurr ... 9m högt) där satte jag stenull bakom fjällpanelen.

hela projektet blev (är) segdraget då medelvinden är väl 10m/s (förmodligen blåsigaste stället i skåne)

bara ryser vid tanken att stå i den blåsten när taket skall bytas :((((

Får hoppas att färgen sätter sig mellan hus och tillbyggnad (bild 4) .. iofs blev den helt brun då bondläppen harvade sin snustorra åker då vinden låg på mitt hus, plus alla diesel avgaser från alla traktorer som står och puttrar i korsningen gör väl inte saken bättre.

nåväl ... nu skall jag ut i blåsten och stätta upp panelen på norrsidan, dubbla vidjackor :))))
 
  • 1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ChristinaH och 6 till
  • Laddar…
Jättesnyggt och vilket jobb du verkar ha gjort. Skulle vara kul att se vad du har gjort/kommer att göra invändigt också.
 
  • Gilla
Puckoliten
  • Laddar…
Vad fint du gör det :)
 
Kul att se bilder från andras projekt! En fråga som dök upp är varför du valt att sätta träpanel vid gavelspetsen? Det är ju att be om att behöva stå ute i den där vinden nio meter upp och kladda färg lite oftare än man önskar.
 
Verkligen fint 😃👍!
 
Hej

Meningen var att ha putsat ända upp till nocken, men så hittade jag en bild på nätet av huset från 1936.

kooperativa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/jep
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Snyggt, men personligen hade jag behållit tegelfasaden :)
 
Jättesnyggt med den nya putsen, men hade nog putsat hela vägen upp både av underhållsskäl och estetiska skäl.
Spännande och läsa om fortsatt renovering:)
 
Det är en puts fasad, så tegelstenarna sitter inte plant, och dom var i allmänt kantstötta och trasiga.

fick jämna till hela fasaden med en vinkelslip så jag skulle kunna mura på multipor isoleringen :)


jep
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.