Tjenare , har en hus som är byggt 59 där jag har radiatorer som sitter på ett enrörssystem, returen är varm, och tilloppet är varmt. Men elementen är ej varma, jag luftat och de kommer ingen luft, endast vatten. Ingen av elementen i hela huset blir varma...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppdaterade länken som av någon anledning inte fungerade.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Snurrar cirkulationspumpen?
 
Nej, de gjorde den inte :surprised: miss av mig, men jag snurrade igång den eftersom den stod still, då började den att snurra och elementen vart varma, dock låter pumpen som en gammal b20-motor och jag ska införskaffa en ny, finns de nån som kan dela med sig av vad för pumpar som är bra? Och prisvärda?
 
Grundfos.
 
Fotografen skrev:
Grundfos.
Är glad för svar, men du skulle inte vilja utveckla dig lite? Dem har väl mer än 1 pump antar jag..

Energiförbrukning, hastighetssteg osv.
 
Utgå från den typ och storlek som du har.

Jag hade valt en modell som har 3 hastigheter och där mellanhastigheten motsvarar den som du har idag (utgår från att du bara har en hastighet nu?).

Du har då möjligheten att öka hastigheten när det blir riktigt kallt och du har möjlighet att köra en lägre hastighet på vår/sommar/höst när det inte är så stort värmebehov.

(hastighet=flöde)
 
Utgå från pumpen som sitter där, välj en liknande. Finns tryckstyrda pumpar nuförtiden man jag har ingen erfarenhet av dem.

Edit: Tvåa...men roland53 har sammanfattat det hela bra.
 
Vet inte om tryckstyrd pump är lämplig till ettrörssystem.

Vi har tryckstyrd, tvårörssystem, termostater på elementen som är injusterade för att hålla den temp vi vill i varje rum. Den tryckstyrda pumpen jobbar över stora delar av sitt register, låter ingenting om elementventilerna (termostaterna) som det gjorde med trestegspumpen.
 
Vid enrörsystem gör det inte så stor nytta eftersom det är ett konstantflödessystem. Men man kan ju justera in även den typen bättre med styrd pump och numer är de prisvärda med liten energiförbrukning. Ska man ändå byta så varför inte.
 
Tack så mycket för alla svar, jag ska kolla runt ikväll samt kolla vilken pump jag har så ska jag slänga upp några alternativ är så kanske vi kan vara med och vägleda mig. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.