Hej,
Vi har rivit ner vårat gamla vävtak och hade snickare hemma som satte upp gipstak istället.

Först tänkte vi spackla och måla detta gipstaket själva för att få ett helt slät tak, vi märkte snabbt att det var för svårt för oss amatörer att fixa och bestämde oss för att ta in målare som gjorde jobbet åt oss så att det skulle bli helt slätt och inte synas några skarvar.

Tyvärr när målarna var klara så var vi missnöjda med hur det såg ut på flera ställen, på flera ställen kunde man se pappremsan genom det målade taket eller så syntes det vart skarven mellan två skivor var, bifogar en bild där ni kan se vad jag menar. Problemet var att det bara syntes på kvällen, på dagen när det är ljust synns knappt något.. Vi tog kort och skickade till målarna som var snälla och kom och gjorde om det hela, det var dock inga glada miner då de inte tyckte det var så farligt.. Men anledningen till att man tog in målare var ju för att det skulle se så bra ut som möjligt, inte synas något igenom..

Nu till mitt problem.. Målarna är klara och det är samma problem på flera av ställena.. De har inte hört av sig ö.h.t. för att fråga om vi kunde besiktiga det dem gjort eller någonting.
Jag vet inte vad jag ska göra nu. Kan jag med att klaga på det igen? Kommer det att bli bättre när de inte lyckats på två försök?

Tacksam för tips.

PS: De bifogade bilderna är ifrån innan målarna gjorde om, jag har markerat med kryss vart de skulle göra om. Bara så ni kan se hur det såg ut och hur det forfarande ser ut på några ställen.

IMG_0203.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0200.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bara ringa dit dom igen. Hade du fast eller timpris?
 
huggan skrev:
Det är bara ringa dit dom igen. Hade du fast eller timpris?
Fast pris hade vi.
 
Det är risken med fast pris, att dom snabbar på för att få bättre vinst. Du kan ju erbjuda att betala en timmes extra jobb eller så om du tyckte det fasta priset var bra.

Annars är det bara att kräva att det ska göras riktigt. Har precis själv haft en som spacklat hemma, dock målade vi själva men det syntes inte i skarvarna.
 
huggan skrev:
Det är risken med fast pris, att dom snabbar på för att få bättre vinst. Du kan ju erbjuda att betala en timmes extra jobb eller så om du tyckte det fasta priset var bra.
Men det är ju deras problem, man ska ju inte acceptera sämre kvalitet bara för att man betalar ett fast pris. Det här är ju ett mycket enkelt jobb utan några dolda saker som kan ställa till det.

Att erbjuda sig att betala extra för att få det jobb som man beställt är ju ganska motsägelsefullt också kan jag tycka. Även om det är snällt tänkt :)
 
Det är jätte lätt hänt att skarvarna syns, men bara för det ska man inte betala extra för att få det snyggt. Ring målarn igen å säg till honom å spackla om det.
 
Har du betalat? Det är ett välkänt faktum att om man ska få målare att göra om ett dåligt arbete är chanserna betydligt större om man inte har betalat.
 
Henri skrev:
Har du betalat? Det är ett välkänt faktum att om man ska få målare att göra om ett dåligt arbete är chanserna betydligt större om man inte har betalat.
Har inte betalat ännu, skall ta nya kort ikväll och höra av mig till målarna igen.
 
Hej! Hur gick det till slut med det här? Jag har precis samma problem nu. Målaren säger att det inte går att göra bättre än så här och att om jag inte är nöjd får jag betala en besiktningsman som kollar på det :(
 
  • Inomhusbild av ett målat tak med belysningsdragning synlig och fönster som släpper in dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild som visar ett tak med ojämn yta och skuggor under taklampan, med en oskarpa vägg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med ojämna målningsresultat synligt i konstgjort och dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja kan man inte bättre så bör man inte jobba som målare. Skarvar ska inte synas efter målning.
 
  • Gilla
garvin och 2 till
  • Laddar…
Släpljus kan göra så vad som helst ser taskigt ut.

Problemet ni har är ju att för att lösa det där måste man bredspackla nästan hela taket, iaf 1-2 meter ut från varje "skarv". Det är ju takstolar och reglar som helt enkelt vinklar på gipset så det inte är platt nog (delvist det) och skuggor kastas som ger ljusvariationer.

Det kan gå åt ett antal hinkar spackel för att täcka och jämna ut det där schyst. (gäller er båda i tråden)

Problemet med mer spackel och lager färg är också tyngden. Se till att kanske dra i ett par extra gipsskruvar om det görs om (dock endast om man vet man kan träffa regel)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
det är som sagt kanske inte bara målarens fel. Det ÄR svårt med tak som är gipsade och är det minsta skevt nånstans så finns det ingen chans att det går att rätta till enbart med spackel. Ja då ska man ju lägga på 10mm överallt och slipa det plant men vem betalar det jobbet?
Det är klart att man inte ska acceptera synbara brister men i rätt ljus kan man se även perfekta spacklingar.
 
M
Det som man kan tycka att målaren har gjort fel här är att han inte har förvarnat om att det skulle bli så här, det visste han från början.

Det syns ju ganska tydligt att man skulle behövt göra ett större bredspacklingsjobb för att kunna få det slätt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
det är som sagt kanske inte bara målarens fel. Det ÄR svårt med tak som är gipsade och är det minsta skevt nånstans så finns det ingen chans att det går att rätta till enbart med spackel. Ja då ska man ju lägga på 10mm överallt och slipa det plant men vem betalar det jobbet?
Det är klart att man inte ska acceptera synbara brister men i rätt ljus kan man se även perfekta spacklingar.
Svårt och svårt... Jag har som glad amatör lyckats få ett gipsat tak tokslätt på "första försöket". Dock tog det säkert 5 dagar med spackling + slipning om och om igen tills jag blev nöjd. Lärdomen är att man får ta till rejäla ytor för att jämna ut skarvar och ojämnheter. Tror det gick åt ca. 10l spackel på 12m2 tak.

Så svårt nej. Men en helvetes mycket jobb...

Och jag skulle in heller acceptera det jobb som visas i tråden. Proffs är proffs. Som amatör kan man ta genvägar för man får ju själv leva med resultatet.
 
Redigerat:
jo men det var ju lite det jag menade, det är klart att det går att få skapligt men vem betalar en målare 5dagars arbete för enbart ett tak? Visst har ett proffs lättare att få det bra snabbare men mycket hänger det ju på gipsjobbet också. En del snickare lägger ju i spillbitar och tror att målaren fixar det.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.