Har en död kanin under min kolonistuga, och nu har jag fått in liklukt i stugan. Ser det som omöjligt att få ut kaninen. Hur lång tid kan det ta innan den slutat lukta och finns det något sätt att få bort stanken inne?
 
Så fort kaninstackaren är djupfryst slutar den att lukta.;)
Du får öppna fönster och vädra när du är där så försvinner lukten.
Är du säker på att det inte ligger något mer o luktar ? då en kanin inte är ett särskilt stort djur o borde inte lukta så farligt mycket eller länge.
 
Micro skrev:
Så fort kaninstackaren är djupfryst slutar den att lukta.;)
Du får öppna fönster och vädra när du är där så försvinner lukten.
Är du säker på att det inte ligger något mer o luktar ? då en kanin inte är ett särskilt stort djur o borde inte lukta så farligt mycket eller länge.
Tack för svar. Bor i Skåne så kylan lär dröja ett tag till.. :). Kaninen hade pest, så vi sköt stackaren för ett par veckor sen. Den hann tyvärr springa in under huset igen innan den dog. Vet ej var den ligger. Hoppas verkligen inte där finns fler döingar!
 
Den borde snart sluta lukta , fast processen går ju lite långsammare nu då det inte är så varmt.
Hade det varit sommarvärme så hade den nog bara varit en liten skinnhög nu.
Men om den kom under stugan borde du kunna ta en ficklampa och lysa in under o försöka peta ut kadavret med en kratta eller något.
 
Det brukar vara ett övergående problem, den torkar sen gör div småkryp sitt också. En död mus i en trossbotten brukar lukta ordenligt ett par dar, sen är lukten borta helt på 2-.3 veckor.
 
Det borde väl gå att leta rätt på det stackars djuret.
Långt "metspö" med lina och krok.

Och numera finns det ju pyttesmå kameror som man kan använda för att söka.
 
Stugan är på 40 kvm och det går bara att kika under från ena gaveln. Har lyst in med 400-wattaren utan att kunna se den. Många byggblock som stugan står på skymmer också sikten. Vad är det för kamera, och hur får man tag på en sån?
 
JPW skrev:
[länk]
Tack för tipset! Det blir en runda till Biltema imorgon! :-D
 
Hade lukten stört mig så hade jag nog tyckt det var värt omaket att ta upp ett par hål till i grundmuren.

Men hur är grunden ventilerad om det inte finns några kattgluggar?
 
KnockOnWood skrev:
Hade lukten stört mig så hade jag nog tyckt det var värt omaket att ta upp ett par hål till i grundmuren.

Men hur är grunden ventilerad om det inte finns några kattgluggar?
Huset står på sluttande tomt och har några mindre (nätade) öppningar på ett par andra ställen. Men att öppna upp större på några ställen hade inte skadat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.