Jag klagade på att toalettdörren gnällde förfärligt, och då kom min man på att smörja med flytande tvål, för vi ville inte ha oljefläckar på golvet.

Det fungerade alldeles utmärkt, nu är den tyst, den glider så lätt så nu märks det istället att den hänger lite snett. Stänger man den inte ordentligt åker den upp och står på vid gavel.

/EB
 
Beror lite på vad du har för gångjärn.
Om du kan lyfta av dörren från gångjärnet rekomenderar jag låsfett eller annat fett i fast form. Om du har gångjärn av nyare typ där du lyfter av dörren genom att lossa en spärr i infästningen så rekomenderar jag låsoljam, då denna har en bra förmåga att krypa in å hålla sig kvar.
 
Sålänge man använder oljan i rätt mängder så finns det ingen risk för dropp.. Men tyvärr så vill du bli alla problem så får du helt enkelt byta gångjärnen till nya.
Den variant som du har och som är så vanlig i dagsläget är i grund å botten skitdåliga.
 
  • Gilla
jonas9209
  • Laddar…
Har du testat Lypsyl? När föräldrarna var iväg med husvagnen började kroken gnälla. Det enda fett dom hade var Lypsyl och det funkade klockrent :D Är vaselin bra borde väl Lypsyl vara bättre eftersom det är fastare...

Sambon läser över axeln nu och säger att stearin är det bästa icke droppande "fett". Eller torr teflonfett.
 
Problemet med vegitailiska produkter är ju mögel, att de surnar, rostar (pga vatten i produkten) osv.. Av erfarenhet så är petroliumbaserade produkter alltid bäst. Finns inget värre att komma som nr 2 å fixa "hemma"fixade lösningar tyvärr. Tyvärr ger det som resultat att man oftast får byta mer än va som igentligen borde ha vart nödvändigt om man tog rätt från början.
Mina rekomendationer är å förblir, för krypande smörjning i rörliga delar låsolja. kan man ta isär, låsfett.
 
Låsfett är antagligen bättre än flytande tvål, men jag oroar mig inte för att det ska mögla. Jag har aldrig sett en möglig tvål, även om gamla tvålar kan se lite tråkiga ut med smuts i sprickorna.

Däremot vet jag inte hur länge det håller, man får kanske tvåla till gångjärnet lite då och då. Men det är ju enkelt att göra i och för sig.

Och en sak är säker, det rostar i alla fall inte, det gör inga vegetabilier, det är järn som gör.

/EB
 
Våra dörrar gnisslade när vi flyttade till huset för 3 år sedan och jag tog en 5-56-flaska jag hade liggande och sprayade lite i varje gångjärn. Har inte gnisslat sedan dess, inte droppar det heller man behöver ju bara en snabb liten dusch.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Ungefär samma som W-D 40
 
  • Gilla
Random
  • Laddar…
T
Lyft av dörren, ta lite 5-56 på en bomullstipp, torka rent inuti gångjärnet , lägg sen en klick vagnfett/kullagerfett (typ från Biltema) på toppen av bomullstippen och tryck in.
Kan också kombineras med en liten dusch 5-56 Bör hålla minst 10 år, det gjorde det ialla fall för oss på en dörr som levde rövare. Tvål/stearin är nog mer det man kör med på kökslådor som trilskas.
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Här ovan har du det bästa svaret. ( av TN-Funkis )
 
Ett gammalt husmorsknep är vanlig hederlig symaskinsolja. Det har fungerat alldeles utmärkt hos mig, även om vissa dörrförstårsigpåare rynkat på ögonbrynen...
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Fattar jag inte, för symaskinsolja är ett mellanting mellan vanlig motorolja och 5-56. Funkar utmärkt till det mesta! Mer symaskinsolja till folket :)
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.