Visst är man lite nervös när man tagit steget och skrivit på papprena. Det är ju mycket pengar det handlar om. Har skrivit på för Västervik från Smålandsvillan idag. Tyckte att planlösningen var lite annorlunda än andra hus + att de smala höga fönstrena är ju trevliga. Vi skall ta bort väggen mellan sovrummet och köket och får då ett litet kök-vardagsrum på 45kvm i vinkel :)
Synd att huset inte är klart imorgon, man vill ju att allt skall vara klart så snabbt när man bestämt sig.

Det är många som klagar på sina säljare vad jag läst mig till i detta forum. Jag har i alla fall fått tag i den bästa säljare jag kan tänka mig. Smålandsvillan och deras Kalmarkontor kan jag i alla fall helt klart rekommendera. Säljaren är otroligt duktig och ger tips och råd på i stort sett allt. Har talat med andra som byggt med Smålandsvillan i regionen och de säger samma sak. Så jag känner mig helt trygg med att ha skrivit på papprena.
Är i alla fall lite nervös med att bygga ett hus som inte är byggt tidigare men jag tycker att husmodellen passar mig. Jag vet ju att jag kan få lite problem men det mesta går ju att lösa efteråt :)
Någon annan som har byggt ett hus tidigt som kan delge lite erfarenheter. Tror att mitt hus byggs som nummer två i Sverige så tiden få utvisa vad som händer.

Men nu är man ju snart husägare till ett nytt hus och det skall bli en spännande resa!
Bygger i Färjestaden på Öland.

//Roger


 
Hej!
Blev lite nyfiken när jag så att Smålandsvillan hade kommit med en ny modell. Riktigt snygg faktiskt.
Har du sett några riktiga bilder på huset?
Vet du om man får plats med badkar i badrummet?
/ Anna
 
Hej

Jag blir supernyfiken på hur den ser ut ! Den finns inte på hemsidan eller i de kataloger jag har hemma.

Du har möjligen inte en bild på huset?

 
RoDJ: Får man fråga om det är Micke på Smålandsvillan som ni har som säljare?? Vi håller också på att bygga ett Smålandsvillehus (Stora Mariannelund) och vi tycker också att Micke har varit helt fantastisk under hela byggtiden. Nu är det bara 4 veckor kvar tills vi får flytta in och det börjar ÄNTLIGEN närma sig slutet...

Lycka till med ert husbygge och jag¨håller med er, bättre säljare än dem på Kalmarkontoret går nog inte att få!!!

MVH

Frida
 
AC skrev:
Hej

Jag blir supernyfiken på hur den ser ut ! Den finns inte på hemsidan eller i de kataloger jag har hemma.

Du har möjligen inte en bild på huset?
Huset finns på hemsidan jag var in och kollade idag // Anna
 
Huset finns på hemsidan jag var in och kollade idag // Anna
Aha! Jag hittade huset bland bilderna, men inte på snabblänkarna i kanten.

Ser trevligt ut !

 
Huset kan säkert ändra sig lite då det är nytt! Men visst ser det trevligt ut! Tycker verkligen om de smala fönstrena.
Visste e det Micke vi talar om. Det märks verkligen att han kan sin sak + att han är med hela vägen till mål vad jag har förstått! Han har ju varit med och byggt en massa hus i Kalmarregionen och jag har inte hört någon som har haft något negativt att säga om Smålandsvillan och Micke. Det var en av de viktigaste orsakerna som gjorde att jag valde dem. Var livrädd innan för att ta steget att bygga hus, men nu känns faktiskt allt lugnt. Vet att jag själv inte behöver göra så mycket mer än att luta mig tillbaka och vänta tåligt på att det blir min tur!

Jag var i fabriken som gör Smålandsvillan och blev verkligen imponerad av hur de gör husen. Personalen var supertrevliga också så jag känner verkligen att jag gjort rätt! Högg ett par i personalen på måfå och de trivdes verkligen på sitt jobb, det märkte man.

Men varför tar det så låååång tid att få sitt hus?? Men det får man väl ta när man hittat sitt drömhus!

Ha det gott!

RoDj
 
Hej. Vi har också tittat lite på Västervik. Tycker att det är jättesnyggt och har en bra planlösning. Har ni beställt fönster på ovanvåningen? Är de i en separat stil för att passa just Västervik eller är det i vanlig Smålandsvillans stil? Vilken färg har ni valt på huset?

Lite nyfiken bara.. ;)
 
Vi har inte valt färg än! Bara det är ju svårt som fanken!
Talade med dem om fönstrena på övervåningen och de skulle tydligen ta fram ett nytt förslag på utseende som passar in på övriga huset. De vore ju trevligt med typ en fransk balkong eller något som ser ut som övriga fönstrena, med liggande panel.

Men visst är huset snyggt. Har inte haft en tanke på någon annan husmodell sedan dess.
Vi kommer även att ta bort väggen mellan köket och sovrummet uppe till höger för att få större kök. Sedan är det ju öppet ner till vardagsrummet så det blir ett litet kök på ca 45kvm. Det kommer ju att bli hur trevligt som helst.

I köket kommer vi att ha en köksö av något slag. Vi kommer troligtvis att köpa till en lådhurts och en eller två skåp till. På den kan man ju sätta en lite större bänksskiva så att man får lite överskjutande på baksidan där man kan sitta och äta frukost eller till ett par barstolar.

Äh det finns ju hur mycket ideér som helst när man får en sådan öppen planlösning. Barnen får bo i samma rum tills vi har inrett övervåningen med ett par rum och en toa till.
Bubbelbad vore ju trevligt där. Hittade billiga bad på importlagret.se. De står omnämnda i detta forumet så man får hoppas på att kvalitén är bra på dem med.

Vad har du tänkt dig för färg på huset i så fall Perre? Fanken vad svårt det är.

Ha de!

//Roger

 
Jo just det! Vi hade bestämt oss för Lammhult först men efter att ha sett planerna på Västervik så bestämde vi oss för det istället. Valet var inte så svårt tycker jag.
Lite kul att få annan planlösning.

Vi var och tittade på ett färdigt Lammhult och det var hur trevligt som helst. De hade varit händiga och byggt in spottar i taket i köket och även i hallen. Otroligt trevligt ljus blev det. Så måste man ju ha det också :)

//Roger
 
RoDJ: Var i Kalmar ska ni bygga?? Eller är det Öland som gäller??

Lycka till med bygget. Vårt hus kommer om 2 veckor så man börjar bli lite smått nervös eftersom denna jäkla snön försenar ju allting =(
Men hoppas att den smälter bort snart =)

Ha det gott

MVH

Frida
 
Blir inte alls avundssjuk ;) Vill också ha allt klart!
Vi bygger i Färjestaden på Öland! Vart bygger ni någonstans?? Vilken husmodell har ni valt? Har ni haft mycket problem under resans gång??

Mycket frågor men frågar man inte så får man inget veta.

Hoppas att det löser sig med snön. Tydligen skall det blir vår i nästa vecka. Vad är det som händer med vädret?

Lycka till i alla fall!

//Roger
 
RoDJ: Vi har inte haft några problem alls från Smålandsvillans håll under resans gång. Det enda som skapade lite problem (eller rättare sagt blev lite dyrare för oss) var att vår tomt var ganska vattensjuk så byggnissen som gjorde grunden fick gräva lite djupare och lägga till extra förstärkningsmaterial under grunden och även på vår blivande garageuppfart för att vi ska kunna köra upp bilen där innan vi har lagt plattor.. Detta blev ca 20000:- dyrare totalt...

Annars har allt bara flytit på och vi har alltid kunnat maila till Micke med våra (ibland knäppa) frågor... Vi har inte behövt ekymra oss för någonting. Han har ordnat allt i pappersväg och skickat hem till oss för påskrivning. Men ändå har han alltid hållit oss informerade om hur det ligger till tidsmässigt osv. Så all heder åt honom..

Vi bygger i Ljungbyholm och vi har valt Stora Mariannelund. Villa Västervik fanns ju inte då och för oss passade Mariannelund bäst. Vi har valt ett nyckelfärdigt hus och sedan ska vi själva inreda vinden efterhand.

Lycka till med ert bygge och det är bara att höra av dig om du har några fler frågor..

MVH

Frida

 
Kul att de billigare husöretagen gör lite roligare hus med annorlunda fönster. Västervik ser jättefint ut. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.