Gynteri
Varför välja? Själv kör jag 3 system som samverkar, dels LuftVattenVP, FTX och braskamin. Värmer 85 m2 källare till 23-25 grader och 85m2 våningsplan till 22-24 grader. Köpt energi i form av el är 6500kWh/år (inklusive hh-el) och köpt ved 4 kubik stjälpt.

Jag har ännu inte behövt köra något av systemen på full effekt, vilket ger en betydligt längre ekonomisk livslängd för varje delkomponent. Inte heller hinner jag bli särskilt varm av vedhanteringen. Hur systemen samverkar vågar jag nog inte beskriva i dessa forum, det tycks som folk blir förbannade då. Men jag kan skita i det, mitt 80-talshus ligger bevisligen och nafsar betydligt modernare passivhus i bakhasorna.
 
j-o75 skrev:
Det är väldigt smidigt att elda en modern vedpanna, men det skall ändå göras med jämna mellanrum.

Det beror nog helt enkelt på vilken livssituation man har och hur systemet är uppbyggd. Bor man på en gård där man ändå kör traktorn varje dag så är det ju inte så farligt att ta en pall ved och skicka in i pannrummet, sedan tänder man pannan när man byter om från arbetskläder på kvällen.

Bor man i ett hus i ett samhälle och ska lasta ved på en skottkärra för att ta den från garaget till ett litet hål där man kastar in den i källaren och dessutom jobbar lite oregelbundet så ger man snart upp!

Visst är det så. Jag skrev ju också tidigare i tråden att ved kräver plats, logistik och tid!

Bor man i ett trångt villaområde där det är förbjudet eller olämpligt att borra så är ju inte vp lösningen alla gånger heller.
 
Jannez69 skrev:
Visst är det så. Jag skrev ju också tidigare i tråden att ved kräver plats, logistik och tid!

Bor man i ett trångt villaområde där det är förbjudet eller olämpligt att borra så är ju inte vp lösningen alla gånger heller.
Nej i så fall hade jag nog faktiskt föredragit pellets.
 
Lostmoose skrev:
Vad jag "hört" så packar en värmepump i regel ihop efter 10-15 år såpass mycket att den inte är lönt att reparera.
Stämmer detta så blir ju åtminstone den ekonomiska kalkylen något annorlunda.
Njae, 15-20 år skulle jag säga. Samtidigt så måste man ha med i kalkylen att ved inte är helt utan kostnader heller. I min kommun måste sotaren komma 2 ggr per år för att sota, det tar han 340kr för varje gång. Sedan ska han göra brandskyddskontroll vart annat år, kostar 800kr varje gång. Således kostar vedeldningen mig 1100kr/år till enbart sotaren. Sedan brukar jag få byta keramikrostret i botten på eldstaden var tredje år, kostar 1500kr ungefär. Då är jag uppe i 1600kr/år i kostnader. Pannan vet jag inte livslängden på, men den kan säkert skrivas av med en tusenlapp om året. 2500kr/år ger 50.000 på 20 år, det täcker mer än väl upp vad en ny värmepump kostar i mitt fall.
Vidare så slits säkert laddomaten med sina bägge pumpar och termostater också ut till slut.
 
Gynteri
Tompamannen skrev:
I min kommun måste sotaren komma 2 ggr per år för att sota, det tar han 340kr för varje gång. Sedan ska han göra brandskyddskontroll vart annat år, kostar 800kr varje gång. Således kostar vedeldningen mig 1100kr/år till enbart sotaren.
Gå en kurs i egensotning så kan du få frist från sotningen och spara in 680kr/år
 
Oj nu verkar det hända saker i tråden..
Jag bor på landet 11000km2 tomt, motorsåg och traktorgrävare finns tom en liten ved klyv.
I morgon ringer jag en röris så får han göra en bedömning av värmepumpen.
Sen när man sitter där facit i handen är det dags att bestämma sig.
 
Har du så stora arealer så tycker jag du ska sälja motorsågen och satsa på lite ordentliga maskiner istället.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Ved är tokigt mycket mer miljöförstörande samt objektivt sett aldrig mer lönsamt i ett vanligt hus.
 
PBord skrev:
Ved är tokigt mycket mer miljöförstörande samt objektivt sett aldrig mer lönsamt i ett vanligt hus.
Du menar att en svanen märkt vedpanna släpper ut mer än ett kolkraftverk i polen?
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Mata inte trollen
 
  • Gilla
Axeteg och 6 till
  • Laddar…
Behåll värmepumpen, men kör ved som spetsvärme istället. Du slipper elda året om och när pumpen ger upp helt byter du den till en som passar borrhålet
 
  • Gilla
Tompamannen och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att du ska kombinera din bergvärme med en vedpanna, så du har valmöjligheten. Jag hade aldrig enbart kört vp med tanke på att elpriset inte lär sjunka snarare öka. Dock hade jag köpt en modern vedpanna där det går att stoppa in en pelletsbrännare i framtiden!
 
Ursäkta 11000 m2 såklart.
 
Gynteri
En god hjälp i beslutsfattandet kan vara att göra en energikalkyl på http://energikalkylen.energimyndigheten.se/

Själv har jag emellertid ingen större nytta eftersom kalkylprogrammet betraktar mina nulägesvärden som orimligt låga. Och. Så kan det hampa sig när man har förutfattade meningar om vad som är rätt eller fel. Eller menar jag tvärtom? ;)
 
Redigerat:
ved groupie skrev:
Oj nu verkar det hända saker i tråden..
Jag bor på landet 11000km2 tomt, motorsåg och traktorgrävare finns tom en liten ved klyv.
I morgon ringer jag en röris så får han göra en bedömning av värmepumpen.
Sen när man sitter där facit i handen är det dags att bestämma sig.
På ett svenskt värmepumpsforum så är den stående rekommendationen att även om man har egen skog, så är det mer ekonomiskt att installera en bergvärmepump och sälja(!) veden, än att elda upp den själv.

Att elda med ved är primärt en hobby och ett intresse, och först i andra hand en uppvärmningsform.

Vad gäller värmepumpar och deras livslängd så hade jag tittat närmare på svenska Qvantum om jag hade behövt köpa ny pump till ett hus som jag planerar att bo kvar i länge . Jag har läst att dom skall hålla god kvalitet och vara fullt renoveringsbara, men jag har dock ingen personlig erfarenhet. Tänk på att en vp-installation blir aldrig bättre än installatören som gör den!
 
  • Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.