Kan någon klok människa förklara "partiell förångning" lite mer detaljerat?!
Gärna med en skiss som klargör det hela lite bättre än den jag hitta här på forumet.
Jag tror att många med mig skulle bli tacksamma för en sådan insats.
Må solen lysa på dig.
Vänligen
Lappen
 
Den här länken hittade jag på google vid sökning. Använder inga sökning på internet längre? ::)

Kollade bara snabbt igenom den och såg att det fanns med lite bilder m.m. har dock inte läst den.. Hoppas den ger dig lite mer kött på bena iaf.
 
Egensnickrad förklaring:

Under förutsättning att du har vakuumrör med heatpipe, då har du också vattenrör som går vågrätt genom solfångarna, från den ena modulen till nästa. Du ska se till att det röret är överst, eller åtminstone nästan överst, i din anläggning.

Dessutom måste du ha ett rejält expansionskärl. Jag har ett på 24 liter, till en anläggning som innehåller 10 liter vatten, ungefär.

Om det nu skulle bli så hett att systemet går i kok, övertrycket till trots, kommer värmen i värmeväxlarna på solfångarpanelerna att driva vattnet i det översta röret i kokning. Ångtrycket i röret kommer att jaga ut vattnet till sidan. Överskottsvattnet måste få plats i expansionskärlet, utan att systemtrycket går över 9 bar, så att säkerhetsventilen inte öppnar.

När allting svalnat igen, om inte annat så till kvällen, kommer ångan i det översta röret att kondenseras och vattnet rinner tillbaka. Allting återställt helt automatiskt.
Den termiska påfrestningen på glykolen blir mindre på det här sättet, då det bara är glykolånga som utsätts för höga temperaturer.
Dessutom klarar du alltså en kokning utan manuellt ingripande, eller någon form av reparation.
 
apersson850 skrev:
Den termiska påfrestningen på glykolen blir mindre på det här sättet, då det bara är glykolånga som utsätts för höga temperaturer.
Jag tror att det är vattnet i balndningen som vaporiseras först så den termiska påfrestningen på glykolen blir minimal.
 
Tack för tippsen.
Läser det Ni skriver och lär mig så sakta.
Vad jag ser på antalet "visningar" är det visst fler som är glada att frågan ventileras.
Fortfarande har jag många frågor i "Ämnet".
T.ex. -hur exp.kärlet kopplas in. -serie eller paralellkoppling av solfångarna bäst för förångningen. -blir det olika för plana resp. heatpipe?
Efterlyser en skiss med inkopplingsförslag för flera plana resp. heatpipe. Med exp.kärl. plattvärmeväxlare, övertrycksventil, trim/strypventiler mm :-/
Må solen fortsätter att lysa över ER.
Vänligen
Lappen.

 
Jag menade att när vatten/glykolblandningen förångas, så utsätts vatten/glykolångan för termiska påfrestningar, inte glykol i flytande vatten. Vattnet i sig tåler värmen, det blir vatten igen när det kondenseras, men glykolen kan brytas ner, bli sur och otrevlig, om den blir för het för länge.

Såvitt jag vet är partiell förångning något som bara fungerar i de fall då man har ett vågrätt rör med vatten genom solfångarna, längst upp. Det utesluter automatiskt alla andra typer av solfångare än vakuumrör med heatpipe. Jag har i alla fall inte sett några plana där det kan fungera.

Kopplingen måste väl rimligen också vara seriell, åtminstone på normala tak, för att det ska gå att uppnå.

Annars är det inget speciellt med det. Montera solkretsarmaturen vid tanken (jag har min i källaren), med rör från tanken in till pumpen, sen vidare upp till solpanelerna och därifrån direkt till tanken. Expansionen hänger parallellt med kretsloppet, under solkretsarmaturen.
 
apersson850 skrev:
Såvitt jag vet är partiell förångning något som bara fungerar i de fall då man har ett vågrätt rör med vatten genom solfångarna, längst upp. Det utesluter automatiskt alla andra typer av solfångare än vakuumrör med heatpipe. Jag har i alla fall inte sett några plana där det kan fungera.
Kolla länken i mitt förra inlägg i denna tråd, där gör de ett test med plana solfångare. Det ställer ju så klart krav på hur rören går i solfångaren men det skall tydligen gå.
 
Jag citerar ur rapporten. Tycks stödja min teori, eller hur? En plan solfångare förutsätter ju just att rören ormar omkring under hela solfångarytan.
Solfångarens absorbatorer ska ha ett sammankopplingssätt så att hela vätskevolymen i absorbatorn kan pressas ut med kontinuerligt fall nedåt via inloppsanslutningen på solfångarytan till expansionskärlet. Vertikalt ställda absorbatorer med serpentinseriekoppling såsom många system byggts i Sverige hittills av andra skäl, är ”bannlyst” för att få säkert skydd av värmebäraren.
 
Tjaa....? Nu blir man lite förvirrad igen.
apersson850:s Citat ur rapporten, som citactva:s länk hävisar till. visar med bild en plan solfångare med partiell förångning.
Se ( 4.Råd och design, installation.............)

Skulle detta fungera, enligt Er? Och i så fall: Hur kopplar man ihop flera plana solfångare med bibehållen partiell förångning?

Vänligen
Lappen
 
Det finns uppritat i figur 4.1 i dokumentet, ser jag nu. Jag hade bara sett installationer enligt den överkorsade metoden tidigare, men det går ju naturligtvis att lägga solfångarna ner också. De hamnar ju på "fel håll" längs taket, men om taket är stort nog ändå, gör det ju inget. De flesta tak jag har sett är dock bredare än de är höga. På mitt eget tak skulle det inte gått att få in mina solfångare ovanför varandra, utan bara bredvid varandra, som de ligger nu.
 
Tack apersson850.
Partiell förångning skall vara ett mycket vanligt förfarande ute i Europa.
Hur reagerar du på följande: http://www.solklart-solvarme.nu/pdf/formassol.pdf ,
sidan 21? Där tecknas plana solfångare med partiell förångning. :-/
Solsken på dig/Er alla som läser.

Vänligen
Lappen
 
Där ser jag inga problem.
Såvitt jag har förstått, och det är ju ganska uppenbart, om man funderar lite, är det väsentliga att det för död och pina inte får finnas någon annan väg för vätskan från solfångaren än neråt. Tiltar du anläggningen på sidan 21 90° i sideled blir det hela en omöjlighet, för då går rören upp och ner. Som det nu är går de bara i sidled eller neråt, aldrig upp igen.

Om någon är tveksam kan vi nog vifta bort det nu, genom att slå fast att man kan få till förutsättningar för partiell förångning med de flesta sorters solfångare, men det är lättast med vakuumrör med heatpipe. Efter vad jag har läst kan man, med den typen, tillåta en svag uppförslutning från solfångaren, bara det inte blir många centimeter högre än vad solfångaren är. Det är ju en fördel om inte rören lutar in i huset, utan ut därifrån, och då blir det med nödvändighet uppförsbacke från solfångaren. Om man inte har någon annan mystifik genomföring, in i huset.
 
Hej Alla
Jag är ganska kass rent teoretiskt kring detta ämne.
Dock har jag lite praktiska erfarenheter från Juli detta år :cool:

Jag har 5 st Lesol 5 AR på taket (seriekopplade)
En jävligt varm dag i sommras hände det......
Av en händelse gick jag in i pannrummet, chocken blev total när jag tittade till min solfångar styrning.
170 grader står fanskapet på!!!!! , snabb koll på trycket... 5,6 Bar
hmm överhettnings skyddet hade löst ut på styrningen och stängt av pumpen.
Nå väll....."några grader till kan jag allt köra i tanken" tänkte jag , så jag startar pumpen manuelt. :surprised: (obra jag vet)
Ner kommer litelitelite jävligt varmt vatten , sen slutar det helt enkelt att cirkulera.
Pumpen gick hela tiden men jag fick inte ner en droppe vatten. Det var då jag insåg att "jag har nog bara ånga där uppe nu" :-/

Fram på kvällen var allt bra igen , tycket gick ner och cirkulationen började fungera igen.
Men iaf , Partiell förångning fungerar med vanliga plana solfångare.
sen har ju jag bara neråt från mina paneler till pannrummet, inga uppförsbackar. ;)

/Johan
 
Vet inte om Ni har mer att säga om Partiell förångning.
Sammanfattar:
-med vacuumrör-heatpipe är det helt möjligt och enkelt.
-med plana solfångare är det den vanligaste metoden, ute i Europa. I Sverige har Klaus och andra konstruerat solfångarna så att partiell förångning troligen inte är möjlig.
Kanske börjar någon importera lämpliga plana solfångare från Europa? Vem vet. :D
Tack skall Ni ha i alla fall.
Jag lärde mig en hel del.
Solar över dig/Er. :cool:
Lappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.