fredri_k
Funderar på om man ska dra rören själv, tips på vad jag behöver köpa tas tacksamt emot :)

Som ni ser på bilden är den långa röda lodräta linjen duschdörrens profil, där kommer jag behöva dra rören "igenom" för kall och varmvatten. det befintliga röret som går är nerdimensionerat till 12mm efter den befintliga T-kopplingen och går vidare till en toalett, bör jag göra så att det är 15mm till duschen?

Har biltema nära mig, köpa en rörböjare där?

Känns kanske lättast att ta dit en rörmokare o få det rätt direkt.. Vad tror ni det tar i tid för en röris att fixa?

Dilemmat är ju lite att jag måste få upp duschprofilerna på väggen, och för att få upp dom måste jag såga rören, och då står jag utan vatten i kåken då jag måste stänga av allt vid värmepumpen.. Jobbigt om man inte fixar det själv och då är det garanterat rörmokarbrist :D IMG_823320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det där fixar du själv!

Varför inte flytta kranarna som sitter vertikalt och montera dessa precis utanför duschväggen....sedan är det bara köra bit för bit,.

Montera blandaren, måtta alla rör. Använd tkors och 90gr klämkoppling så slipper du böja rören.

Överväg att skippa biltemakopplingarna, både hornbasch och bauhaus har vettiga saker.

Det ser junföresten ut som att dunredan har ett tkors och en 90 gr över. Skaffa nya klämringsr och återanvänd dessa!!!
 
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
C
Skulle också föreslå att du om möjligt sågar ut spår i karmprofilen istället för att bara borra hål. Det känns som onödigt krångligt att "trä" karmen över rören. Rören går ju så pass nära väggen att skillnaden blir marginell.
 
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
fredri_k
Tack för tipsen! klämringarna måste köpas nya, eller kunde man återanvända dessa? Nu kommer jag ju få såga så att ballofixerna blir avklippta, har en jordvärmepump Thermia diplomat, kikade lite snabbt och såg bara avstängningsventiler för radiatorkretsen. Blir det till att stänga av huvudkranen in till kåken och sedan tömma hela värmepumpen på vattnet? Inte radiatorkretsen så klart men.. :)
 
Nya klämringar ska du ha, helst till just ditt fabrikat på kopplingar.

Stäng huvudkranen, du behöver inte tömma något på vatten. Har du stängt huvudkranen så brukar det bara rinna lite innan det slutar.
 
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
fredri_k
Ok, ahh just det, självtrycket försvinner nästan direkt när man stänger av där ja... :)
 
Krilleman
Märket på kopplingarna på vatette. Men på T-röret är det en felaktig mutter ser det ut som! Den till vänster...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.