Hej Forumet.

Är det tillåtet att måla/tapetsera över doslock? Isf vad för regelverk bryter det emot...

Vore tacksam för svar :)
 
Strikt tolkat kan man tänka sig att det bryter mot kravet på åtkomlighet att tapetsera över.
I praktiken är det ju så att blir man tvungen att bryta sig in i en igenmålad eller övertapetserad dosa lämnar man fula spår efter sig hur försiktig man än är.
Ditt val...
Alternativet är att måla eller tapetsera locken löst och sedan montera, beror lite på vilken färg eller tapet der är om det blir bra.
(Ibland har jag tapetserat över högt monterade dosor utan lock, om man sedan måste i dosan skär man rent tapeten och monterar lock. Detta är inte tillåtet, dosor ska ha lock.)
 
Det är tillåtet, men opraktiskt om du någon gång vill komma åt ledningarna. Bättre att då måla/tapetsera locket för sig och då mönsterpassa tapeten så den knappast syns när den är på väggen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
efter 2-3 lager tapet så kan man har bekymmer med att hitta dosorna när man behöver komma åt de.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Själv skulle jag inte komma på tanken att tapetsera över locket, det blir som flera skriver fult den dagen du behöver in i dosan och göra något. Tillåtet är det i alla fall.
 
AnneFi
Det är ju absolut ingen höjdare för framtiden.
Vi hade elektriker här i våras som skulle dra om alla trådar i huset och dra fram jord. Vi har fått hacka små hål högst upp på väggarna lite var stans i huset för att hitta alla dosorna som var bort trollade. Ser för jävligt ut. Vissa rum var helt nyrenoverade där vi inte hade en tanke på att någon kanske hade putsat för doslocken :/
 
  • Gilla
Henksson
  • Laddar…
Det är så enkelt att ta bort dem och måla/tapetsera dem separat innan man sätter dit dem igen. Har man en mönstrad tapet som är svår att få till det på kan man ju köpa en provburk i den färg som finns mest i tapeten, kostar väl bara en tia, då smälter de iallafall in bättre än om de är vita.
 
  • Gilla
Jonathan Harlin
  • Laddar…
Tänk bara på att tapetklister mm kan vara ledande!

Jag har varit ute efter att folk har skruvat bort eluttaget men låtit innanmätet vara kvar och sen bara tapetserat över ett uttag som kan direkt bli en dödsfälla. "Uttaget" var onödigt och ivägen tyckte de. Detta var i ett sovrum för en 1åring!
Doslock ska alltid användas.
För Eldosor så ska de skruvas fast med skruv upp till 2m.
 
Endast tapet över locken låter inte så farligt när man har ett kök där förra ägaren har satt panel på väggarna, inte lätt att hitta och komma åt doserna då.
 
Tack för all input, även om det gled av ämnet lite. Men tack ändå?
 
Tycker ni verkligen att de är så fult med doslock att de måste målas/tapetseras?
Själv tycker jag inte att ett helt och rent vitt doslock är någon styggelse för väggen det sitter på, jag har medvetet låtit bli att måla det fåtal (mest kopplat i takdosor) doslock som vi har i vårt nybygge.
 
Det beror helt på färgen/tapeten. På en vit eller ljus vägg föredrar jag omålat. Men på en klart färgad eller mönstrad tapet är det diskretare med en färg på doslocken som följer väggen.
 
Jag har en mörk tapet typ skog/landskap. Ett doslock där blev en fullmåne xD
Dvs helt vanligt vitt lock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.