Vår entré går över ett trädäck av tryckimpr virke och innehåller också en utomhustrappa av trä. Entrén är inte täckt av något tak. Problemet är att det blir så jättehalt på vintern. Vid snö är det OK, men vid frost och temp nära noll är det livsfarligt. Förr eller senare kommer någon att slå sig illa. Nu ska jag bygga om entrén, men det måste nog bli trä även i fortsättningen. Några tips? Vad ska jag tänka på?
 
Jag la lite takpapp på mina trappsteg, har hållt längre än jag väntat och ingen halkrisk.
 
Lägg på takpapp som du spikar fast, sätt spiken mellan plankorna så syns dem inte när du tar bort pappen till våren
 
Tack för tipsen om takpapp. Finns det någon som har erfarenhet av halka och sk "rillat" trallvirke? Att det minskar halkrisken när der är torrt eller vått förstår jag. Men har rillorna även effekt vid frost och is?
 
det funkar fint med hönsnät oxå...rillade blir nästan ännu halare...har det hemma på ett par ställen.
 
GaviaA skrev:
Tack för tipsen om takpapp. Finns det någon som har erfarenhet av halka och sk "rillat" trallvirke? Att det minskar halkrisken när der är torrt eller vått förstår jag. Men har rillorna även effekt vid frost och is?
Rillorna fylls bara med snö och is. Så min erfarenhet är att det inte är bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.