Först och främst. Det är inte mig det gäller.

Om man har ett arbete och vill ansöka om föräldraledighet för endast måndagar
1. kan arbetsgivare vägra det?
2. när ska man ansöka om det?

Hoppas någon kan.
 
Säger du till arbetsgivaren minst 3 månader innan tror jag inte han kan neka dig.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Får inte neka föräldrarledighet. Säg till så fort det går, det hjälper alla parter och man ska ju hålla en god relation med sin arbetsgivare.
 
  • Gilla
Jan Lahti och 1 till
  • Laddar…
Tackar!
Har fått tom detta bekräftat. Beroende på facktillhörigheten är de 2 eller 3 månader före det gäller.
Således: 3 månader = OK!
 
Generellt får dom väl inte neka men om det är så att det inte finns någon annan som kan ta över för just dig på måndagar så kanske du får ta tisdagar istället etc. Det är inte helt solklart alltid det där.
 
För att få föräldraledigt en specifik period räcker det generellt att ansöka 2 månader i förväg.

Du har dock inte rätt att kräva mer än tre föräldraledighetsperioder per kalenderår. En arbetsgivare måste alltså inte godkänna att du tar varje måndag ledigt eftersom det innebär betydligt mer än tre perioder. Däremot kan förstås arbetsgivaren på med på en sådan lösning ifall de tycker att det fungerar.

För att ta lediga måndagar kan du ta ut partiell ledighet, men du är inte garanterad att du får ta just måndagar ledigt då.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Om man ansöker om alla måndagar under 6 månader, anses det vara EN PERIOD!
Det är nu kollat.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Lite klurigt det här med föräldraledigt, jag har alltid informerat cirka 1månad innan och fått beviljat men då har jag alltid glömt anmäla till fk att jag ska vara pappaledig så jag vet att det går att anmäla 1månad efter om man skriver i en fin kommentar om varför man var sen.

Men rent generellt så kan det inte nekas om man ansöker om ledighet 3månader i förväg för det anses vara inom rimlig tid så eventuell ersättare kan hittad.

Ett tips om man som jag har många dagar men liten möjlighet att ta ut dom är att ta halvdag fredag och sen hela dagar lördag och söndag
 
Atom skrev:
Om man ansöker om alla måndagar under 6 månader, anses det vara EN PERIOD!
Det är nu kollat.
Var kollade du det och hur ser reglerna exakt ut?
 
ordain skrev:
Du har dock inte rätt att kräva mer än tre föräldraledighetsperioder per kalenderår. En arbetsgivare måste alltså inte godkänna att du tar varje måndag ledigt eftersom det innebär betydligt mer än tre perioder. Däremot kan förstås arbetsgivaren på med på en sådan lösning ifall de tycker att det fungerar.
Det där är fel! Det är antalet ansökningstillfällen som gäller.

http://www.do.se/Fakta/Foraldraledighetslagen/
http://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/foralder/

https://lagen.nu/1995:584 Se bla 12§
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Det där är fel! Det är antalet ansökningstillfällen som gäller.

[länk]
[länk]

[länk] Se bla 12§
Precis. Du har helt rätt!
 
M
Atom skrev:
Tackar!
Har fått tom detta bekräftat. Beroende på facktillhörigheten är de 2 eller 3 månader före det gäller.
Således: 3 månader = OK!
Nej, 2 månader gäller för alla, följer av föräldraledighetslagen.

"13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan ska arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå."

Ang rätten att vara ledig på deltid, vilket det ju handlar om i TS fall, så har man rätt att vara ledig på önskad dag OM det inte vållar arbetsgivaren stora problem

" Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. "

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm
 
När det gäller FK ska man anmäla i förväg (dvs samma ag ledigheten påbörjas) att man ska vara ledig, men man kan anmäla i efterhand exakt vilka dagar man vill ha föräldrapenning för. De kan tjafsa och vilja ha intyg på att man faktiskt var ledig, men det är ju inget problem att få ut ett arbetsgivarintyg som visar detta, eller ta ut en tidrapport.

Konstigt nog säger de inget om man anmäler i förväg, det är ju mycket större risk att de är fel i de fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.