Hej,

Om man ska dra nya VP-rör för kablar i väggen eller i golvet, hur djupt är det ok att fräsa ut spår för att lägga in dessa?

Väggarna har naturligtvis dimensionerats med vissa säkerhetsmarginaler. Men dessa marginaler är ju där av en anledning och inte för att ignoreras.

Så är det ok att tex fräsa spår som är 3-4 cm djupa längs hela sidan på en betong- eller tegelvägg och lägga in ett 20 mm VP-rör, om man sedan fyller igen med puts eller husfix?
 
Det är helt OK.
 
Det är bärande väggar. I mitt fall betongväggar. Men frågan är egentligen generellt ställd, så det kan tex vara putsade tegelväggar eller liknande också som man vill göra samma ingrepp i.
 
Ingenfara.. Haha. På bygget vi är på så har vi ett helt dörrhål på varje våning och mellan varje Lgh för att kunna transportera oss snabbare på bygget. Detta hål gjuts igen bland det sista som görs och då fylls det från taket och genom alla våningsplan. Så att fräsa ett litet 2-3cm brett spår och 4-5cm djupt är inget du behöver ens tänka på om det bär eller inte. jag skulle snarare bli orolig för vissa väggar som är helt proppfyllda med ventilationsrör. Där är nog en 30cm tjockvägg inte ens 5cm tjock med betong xD
 
Köp en säck 25 kg gipsbruk istället för dom små paketen med husfix. Mycket billigare
 
AnneFi
Eller köpa en säck vanlig mur o puts bruk.
 
Ok, tack! Så ungefär var går gränsen för hur djupt man kan fräsa in spår i en bärande vägg innan det börjar bli osäkert - 5, 10, 15 cm eller mer? Detta under förutsättning att man fräser ut ett spår längs hela väggen.
 
När du börjar kapa armeringen kanske du ska hejda dig.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Ja, eller om man är lite modigare kan man stoppa när det börjar knaka i väggarna.
 
C
Varför skulle du vilja fräsa ner 15 cm?
 
  • Gilla
nitram66
  • Laddar…
Jag har inte sagt att jag vill fräsa ner till 15 cm. Jag bara undrar hur långt in i väggen det är ok att fräsa innan det blir en säkerhetsrisk.

Om man ska dra flera VP-rör längs samma vägg kan det tex enklare att fräsa ett djupt spår och lägga samtliga rör i det. Det kanske funkar med 2 st 16 mm VP-rör, men funkar det med 3 st 20 mm VP-rör? Frågan är var gränsen går helt enkelt...
 
Du lägger rören bredvid varandra så med 20mm VP räcker det att spåret är lite djupare än 20
 
Redigerat:
Frågan går inte att svara på generellt för alla typer av väggar. I en betongvägg kan du normalt fräsa in ett vertikalt spår genom hela väggen utan att påverka så mycket mer än ljud- och brandkrav men om du fräser ett horisontellt spår och skadar armeringen så kan väggen kolapsa (knäcka ut) om den är bärande. Även en tegelvägg kan knäckas av egentyngden om ett horisontellt spår blir för djupt men klarar normalt vertikala slitsar bättre. Speciella förhållanden gäller om ett betongbjälklag är upphängt i väggen ovan, då kan delar av huset rasa om man gör för stora slitsar… (om upphängningsarmering eller tryckbåge skadas)
 
Vad gäller "normala" väggar så ingår inte beklädnaden (puts, gipsskivor, panel, etc) i hållfasthetsberäkningen i den mån det ens existerar en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.