Vår toalett har slutat att fylla på med vatten. Det började med att efter spolning så fylldes yttres lite vatten på och det gick långsamt. Jag hade så isär flottör ventilen utan att direkt veta vad jag gjorde. När jag satte tillbaka den kom inte en droppe vatten in i toaletten. Känns dock inte som ventilen är en så avancerad historia så förstår inte vad det är i den som gör att vattnet inte kan komma upp... Är det bara köpa nytt eller finns det andra saker som kan orsaka att vattnet ej kommer upp?

Har följande flottör:
http://www.vvsochbad.se/Reservdelar...tavsberg-Flottoerventil-universal-390741.html
 
Y
Då VVSarna fortfarande sover så kan jag göra ett amatörinlägg sålänge:

Enligt säljare på fabriken så är det oftast pga skräp som satt sig i förfiltret eller sen i packningen.
Att man oftast då kan få fart på sin toalett/blandare genom att rengöra detta.

När jag kollar reservdelskataloger så verkar den ju inte ha så mycket delar att erbjuda mer än;
RSK 789 99 95 (GB1929901979) GB Membraninsats

Var väl antagligen den du hade loss.
Jag hade stängt av vattnet, haft loss den där delen igen, sett efter små hål, försökt "tvätta ren den" i handfatet så det inte är lite grus eller något som spökar. Sen hade jag nog försiktigt sattpå vattnet och låtit den spola ur sig lite skit innan jag monterar tillbaka den där delen man försökt rengöra.
- Fast oftast går det fortare att köpa ny reservdel och montera utan försöka rengöra. Det är ju hur ekonomisk man är av sig. ;)
(jag har bara rivit i äldre och nyare modeller än denna)

Gustavsbergs reservdelskatalog: http://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Exploded_view/Reservdelar_G_berg_2012.pdf
Där kan du söka på din påfyllare; GB1929901972 och intill ser du membransatsen GB1929901979
 
Redigerat:
På min Gustavsbergare sitter det ett filter undertill vid inloppet till tanken alldeles i anslutning till avstängningsventilen. Stäng ventilen och lossa anslutningen mot tanken och kolla om det sitter ett filter där.
Mitt var helt igensatt efter att jag gjort lite jobb på inkommande kallvatten. Det sitter en packning mellan filtret och anslutningen till tanken som du ev får byta efter att du lossat anslutningen. Det är en 15R gummipackning som finns bl a på Jula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.