Har plockat bort elementen i matsalen då vi har luftvärmepump/kamin. Sitter ingen dosa utan kommer genom väggen, kan därför inte sätta ett lock på. Finns det något annat, snyggt att sätta där? Känns dumt att klippa kablarna och spackla igen, eller? Kommer i från TV-rummet så kan koppla bort det därifrån, men är det dumt på något sätt då jag inte kommer åt det igen?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan gå att borra upp ett hål och sätta en rot-dosa, annars går det att såga upp ett hål på tex 20*20 cm och montera en dosa och sedan sätta tillbaka det bit som sågades bort.
 
AnneFi
Får jag hoppa in och fråga hur man gör i en murad vägg? Förra ägaren hade en kärlek till att putsa in allt och vi sitter med en inmurad kabel som ska bort. Vi kan inte komma åt uttaget i andra rummet som strömmen kommer ifrån då där står ett akvarium på 6-700 kg ivägen. Finns det någon minidosa som man kan stoppa in kablarna i med hattar på och sen putsa för?
 
Kratsa ur ett tillräckligt stort hål i väggen och sätt en "vanlig" infälld dosa, sen ett lock för. Skruvlock, om den sitter lågt.
 
AnneFi
Får man sen spackla för och tapetsera då? Vi ska ju koppla ifrån det så fort dagen kommer att akvariet töms. Vi byter ut all el efterhand som vi renoverar då jorden är avklippt i alla hans inputsade kablar. Känns bättre att göra om och göra rätt med rör och jord än att använda hans gamla skit.
 
En kabel kommer från utsidan, sedan ett inspårat rör som går vidare sedan vi renoverade köket, Rotdosa kan jag inte borra för, kanske såga upp? Finns det någon anledning att ångra om jag bara klipper och sätter igen?
 
Du kan själv bedöma chansen för att du i framtiden behöver ha en kopplingspunkt på den platsen. Om du förkastar ett uttag där nu är nog risken liten att du senare kommer att ångra dig. I allmänhet brukar det vara svårt att förbereda för framtiden, det slutar nog ofta med att man vill ha kopplingspunkten en halvmeter därifrån.

Men det blir ju inte oåterkalleligt om du spacklar igen - det går väl att gräva fram röränden senare om man skulle vilja, och om du dokumenterar positionen.
 
  • Gilla
kysan
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Du kan själv bedöma chansen för att du i framtiden behöver ha en kopplingspunkt på den platsen. Om du förkastar ett uttag där nu är nog risken liten att du senare kommer att ångra dig. I allmänhet brukar det vara svårt att förbereda för framtiden, det slutar nog ofta med att man vill ha kopplingspunkten en halvmeter därifrån.

Men det blir ju inte oåterkalleligt om du spacklar igen - det går väl att gräva fram röränden senare om man skulle vilja, och om du dokumenterar positionen.
Tack för svaret, jag behövde bara någon annan som sa det. Gammalt hus så lär inte komma åt det lätt igen, men vet inte riktigt varför det skulle behövas. Har låtit elementen sitta kvar där det inte stör, resten tar jag bort efter hand... Fram till nu har anslutningarna döljts bakom något, men dessa vill jag ta bort, var två element i matsalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.