Tjenare!

Sitter och funderar på om man skulle montera en magnetventil på inkommande vatten som jag styr med en smartplug som är kopplad till mitt Verisure hemlarm. Tanken är att när jag larmar på så bryter smartplugen strömmen till magnetventilen så den stänger. Någon som prövat något liknande? Nackdelarna jag har kommit på är ju att magnetventilen kommer ligga och dra ström hela tiden när man är hemma. Lika så om strömmen går så får jag inget vatten. (Händer dock väldigt sällan) Lika så om man kör tvätt eller diskmaskin när man inte är hemma. Någon som provat detta själv? Något mer man bör tänka på tror ni?

Mvh Olof
 
RilleRock
Tar inte många sekunder att själv stänga av inkommande :)

Hade istället inbrottslarmet styrt ventilen direkt via en utgång i centralapparaten hade den vart batteribackuppad.
Likaså kunde man programmerat ett eget larmområde som bara styrde utgången för att kunna tvätta när man inte är hemma.

Det största problemet är vattenläckor och det missar du då det inte installeras någon tryckgivare?

I övrigt tycker jag det är en superb funktion om det installeras på rätt sätt.
 
Har kollat lite på vattenfelsbrytare oxå och det är verkligen ingen dum grej. Men tanken med att koppla det via larmet är ju att jag då slipper en extra knapp. Och det blir enklare när man har kattvakt eller liknande. Tror inte jag har någon möjlighet att koppla på mig på larmet mer än med en smartplug som jag kan styra och programmera via appen. Dessutom blir det ju en betydligt billigare lösning. (runt 3000kr) Comtechs lösning är förvisso i samma prisklass men har läst att folk har haft mycket strul med dom. Fast det hade ju helt klart varit fint med en trycksensor för läckage. Kanske bättre att vänta lite och se om Verisure kommer med någon färdig lösning för ända målet.
 
M
Comtechs lösning borde fungera med en smartplugg också.

"Magnetventilen är öppen när den har spänning, dvs stängd utan spänning. Om du får ett strömavbrott och vill ha vatten, så kan du manuellt öppna ventilen med en 6-kantig skruv som sitter ovanför den svarta magnetspolen på ventilen."
 
quick skrev:
Har kollat lite på vattenfelsbrytare oxå och det är verkligen ingen dum grej. Men tanken med att koppla det via larmet är ju att jag då slipper en extra knapp. Och det blir enklare när man har kattvakt eller liknande. Tror inte jag har någon möjlighet att koppla på mig på larmet mer än med en smartplug som jag kan styra och programmera via appen. Dessutom blir det ju en betydligt billigare lösning. (runt 3000kr) Comtechs lösning är förvisso i samma prisklass men har läst att folk har haft mycket strul med dom. Fast det hade ju helt klart varit fint med en trycksensor för läckage. Kanske bättre att vänta lite och se om Verisure kommer med någon färdig lösning för ända målet.
Du kan eventuellt modifiera en smartplug så att du får en potentialfri NO/NC utgång som du sedan kopplar in på styringången på vattenfelsbrytaren.
 
Mmm jag har lite att fundera på. Dropfunktionen känns inte livsviktig för 99% av rören ligger icke inbyggda utan är åtkomliga inifrån eller via krypgrunden. Men visst lätt att missa iallafall. Det som lockar mest är att slippa tanken på att vattnet sprutar hej vilt inomhus när man ej är hemma. Speciellt när man har kommunalt vatten. Att kunna öppna ventilen manuellt med en skruv verkar ju enkelt och smidigt. Är som sagt väldigt sällsynt att strömmen går nu för tiden. Har haft mer avbrott på vattnet pga. läcka ute i gatan än strömavbrott.
 
Hur gick det med detta? Jag är intresserad av en liknande lösning.

PS. Härligt trådlyft. Jag vet. DS.
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Hur gick det med detta? Jag är intresserad av en liknande lösning.

PS. Härligt trådlyft. Jag vet. DS.
Sent svar jag vet men jag har själv en vattenfelsbrytare från Lk
Dom har en adapter till smartplug
Så då styr larmet vattenfelsbrytare med läckindikering plus att den stänger vattnet om larmets vattenlarm varnar
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Tack för den informationen. Det skulle passa perfekt för mitt syfte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.