Hej,

Jag går i bygga-uterum tankar. Vi tänker bygga ett inglasat sådant. Ca 4x8 meter. Kortsidorna kommer ha fönster på kortsidorna (2 resp 3 meter då garage och burspråk angränsar). Ena långsidan är mot huset och framåt vill vi ha hela glasväggar med en mittstolpe. Golvet kommer vara ca 80 cm upp i luften och jag tänker isolera bjälklaget (minst 25 cm). Hittils har vi spanat in oss på Willab trädgårds glas WT60 eller WT75 för att få så lång säsong som möjligt. Kanske till och med hela vintern.

Ni till mina frågor till Er som har uterummet isolerat med samma glas eller motsvarande:
1. Hur mycket värme går åt för er att hålla det varmt? Jag vet att alla rum är olika och man bor på olika ställen, men säg vid -10 grader tex
2. Värmer ni bara vid vissa tillfällen eller har ni varmt hela tiden. Kanske en grundnivå och värme upp vid vissa tillfällen?
3. Är det värt att gå på bästa glasen (dubbelt så dyra)? Jag inser att detta också beror på hur ofta man är där och så. Hur har ni det? Vad har ni för erfarneheter?

Mvh Sven
 
Hej igen,

Ingen som har erfarenheter att dela med sig? :-?
 
Nä ingen erfarenhet, men jag har funderat kring om uti fall att jag skulle skaffa uterum. Clas i sjön har fotogenvärmare som med rätt bränsle inte luktar något. en sådan skulle kunna värma upp ert uterum när ni vill sitta där. Dock står ju inte det för en liten temphöjning hela tiden.
 
Jag har byggt en inglassad veranda i sommras som jag nu njuter av vintertid.
Den är isolerad med 45 mm i tak och 100 mm i vägar.
Vikdörrarna är 2 glas, altandörren är 3 glas och dom övriga fönstren är enkelglas.

Jag har ingen underhållsvärme ännu utan jag har satt in en liten braskammin i ena hörnet. Det blir snabbt varmt tar c:a 20 - 30 min. Sen kan jag sitta i T-shirt och läppja på något kallt medan jag ser ut över den frusna sjön utanför.

Om det inte är alltför kallt ute så fungerar det bra att värma upp med en 2000 watts
infravärme.

Golvet är oisolerat så raggsockor eller filttofflor rekomenderas.
 
  • DSCN0114-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,

Tack för alla svar :)

Just nu lutar det åt att ta det lite enklare glaspartierna (Willab WT60). De har ju 2,4 i U-värde så det är ju inte direkt dåligt. Vi resonerar så at W75 är dubbelt så dyrt och att ha varmt hela tiden med det kommer ändå kräva en hel del energi. Vi satsar nog på Wt60 och eldar för kråkorna ibland istället.... Vi lär ju inte sitta där ute alltför ofta. Vore ju dock trevligt att sitta ute vid jul, nyår osv... Då får vi elda i vardagsrummet som har dörr ut till den tänkta altanen. Vi kommer nog ha fläkt-elelemtent också. Vid riktigt kall utetemperatur kommer vi nog få skaffa någon fotogeneldad sak eller liknande (?)

Hur gör man med gaserna från fotogeneldad apparat om man har inglasat rum? Måste de ledas ut genom något rör, i så fall hur?
 
Här kommer för övrigt en skiss på hur planerna för altanen ser ut för tillfället... Det varierar än så länge dag till dag, men vi hoppas kunna bestämma oss i november för att kunan söka bygglov och sätta fart i vår
 
  • Altan_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tänkt att lägga vattenburen golvvärme när jag får tummen ur att bygga uterum. Ska ha glykolfyllda slingor och värmeväxlare så jag värmer med vattnet ur ackumulatortankarna.
 
Jag håller på att snickra det sista på vårt uterum, eller vintertädgård som vi kallar det. Vi ska ha en lång-sida och kortsidorna glasade. Vi har slingor i plattan men hur mycket energi som kommer gå åt har vi ännu ingen aning om. Bilder finns i fotoalbumet på vår sida. Titta i kategorin hus ute.
 
Att skaffa rejäla fönster är något av det billigaste du kan göra för att spara energi.  Dreva fönsterpartierna grundligt, och gör väggarna så vindtäta du bara kan.  Fasta fönster är onekligen tätare än öppningsbara.

Därnäst tjänar du mest på att isolera duktigt.  Eftersom värme stiger uppåt är det taket du ska isolera bäst.  Undvik genomskinliga "sommartak" och takfönster"!
 
fint..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.