Hej


Har ett markköp på gång av en bonde, tanken är att jag ska köpa marken och sedan stycka av den till ett antal tomter och sälja dessa tomter var för sig. Och förhoppningen är ju att detta ska gå med vinst.

Men hur ska jag gå tillväga, vilket sätt är det mest fördelaktiga?
1. Jag köper marken som privatperson och säljer tomterna som privatperson
2. Jag startar ett företag som jag köper marken genom och även säljer tomterna via företaget
 
Privat är lättast. Bolag (AB) är säkrast, men krångligare. Är det stora belopp, så kommer det att räknas som rörelse i vilket fall som helst. "Enskild firma" är ju ett mellanting mellan privat och separat bolag, så det kan ju vara något om du vill ha det enkelt. Kan dock vara oklokt om du på något sätt riskerar tvister, då dessa påverkar dig som privatperson fullt ut.
 
Kolla i händelser med Lantmäteriet först att dom går med på att avstyckningarna till tomter. Det kan vara tjurigt med jordbruksmark.
 
MrPlow
Ett AB skyddar dig och din privata ekonomi om du skulle bli stämd...

Avdrag kan du göra oavsett.
 
mycke_nu skrev:
Kolla i händelser med Lantmäteriet först att dom går med på att avstyckningarna till tomter. Det kan vara tjurigt med jordbruksmark.
Och inte minst: finns det detaljplan eller förhandsbesked? Om inte skall du tassa försiktigt fram.
 
haavard skrev:
Och inte minst: finns det detaljplan eller förhandsbesked? Om inte skall du tassa försiktigt fram.
Området ligger utanför detaljplanerat område. Känns som jag måste forska lite i hurvida det är möjligt att stycka av jordbruksmarken till tomtmark.
 
HasseTeknik skrev:
Privat är lättast. Bolag (AB) är säkrast, men krångligare. Är det stora belopp, så kommer det att räknas som rörelse i vilket fall som helst. "Enskild firma" är ju ett mellanting mellan privat och separat bolag, så det kan ju vara något om du vill ha det enkelt. Kan dock vara oklokt om du på något sätt riskerar tvister, då dessa påverkar dig som privatperson fullt ut.
Intressant i sammanhanget: http://lawline.se/answers/364

Svaret är dock från 2006, så inte helt säker på att detta fortsatt gäller.

Men skattmässigt gör det en stor skilnad i hur mycket staten vill stjäla av dig. 27% (90% av vinsten till 30% skatt) vs. uppemot 57% om det klassas som näringsverksamhet.

Kan man komma undan med att sälja de enskilda tomterna som privatbostad/tomt så är skatten 22%.

MrPlow skrev:
Ett AB skyddar dig och din privata ekonomi om du skulle bli stämd...

Avdrag kan du göra oavsett.
Frågan är vad risken för sådant är i detta fall och om det är värt att betala så pass mycket extra skatt för den "tryggheten"?

Skulle vara kul att se hur andra resonerar och gjort i liknande situationer.
 
Vill man lägga vinsterna i ett bolag, så bör man lämpligen försöka använda dem till något nyttigt i bolaget.

Bolagsskatten är numera 22% och man kan sätta av 25% av vinsten i en priodiseringsfund under max sju år.

Bolagsskatten för försäljningsåret blir därmed 22% x 75% = 16.5%. Sedan gäller det som sagt att bränna pengarna i bolaget eller skatta ut dem långsamt som aktieutdelning med 30% skatt.
 
  • Gilla
sin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.