Vi har byggt en altan i marknivå, 5-40 cm ovan marken av NTR-A-klassat virke 145x45. Efter mindre än en månad har det börjat mögla på reglarna. Vi inser att det blivit för tätt och att vi behöver öppna upp på sidorna, men platsen där det börjat mögla var ändå ganska öppen. Vad finns det för alternativ för att förhindra att det sker igen?
 
  • DSC_0184[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som saltutfällningar från impregneringsmedlet. Borsta eller skura bort det.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Håller med. Utfällningar från övermättad impregnering. NTR-A kan grävas ner i mark utan att ruttna eller mögla, så det känns osannolikt att bliden visar mögel.
 
definitivt inte mögel, hände mig med efter en tid. bara o sopa bort :)
 
Det hade varit kanonbra om ni har rätt och det ser ut som om mycket är just utfällningar, lite blågrönt som det kan vara direkt när man tar det från brädgården. Men många av fläckarna har vitt luddigt på sig, se den största vita fläcken på bilden ovan. Den sticker ut 4-5 mm. Medlet ska ju vara just mot mögel, men det verkar mest som om möglet har fått fäste i detta och sedan spridit sig till närliggande skarvar där trä ligger mot trä.
 
DSC_0192[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på område som det spridit sig till och där det ser mer trådigt ut. Område under en golvplanka.
 
Det ser inte ut som mögel. Mest troligt utfällningar från impregneringen. Borsta bort det och se om det återkommer, men i så fall ska du ju reklamera virket, för det ska ju inte mögla.
 
Vad gör det egentligen om det möglar där ute?

Om man ser sig om finns det mögel, svampar, alger och lavar överallt i naturen.
Det är en stor del av biosfären.

Annars hade vi inte fått Roquefort- och Brieost :)

Inomhus håller vi torrt och varmt och slipper förhoppningsvis mögel.
 
Tack för era svar. Nu vet jag hur jag ska gå vidare. Jag har tvättat av reglarna och skruvat ihop allt igen. Till våren får vi se hur det ser ut.
 
O
saltutfällningar har en förmåga att kunna se ut som mögel...
De är kanske ett trick de har för att snabbt bli bortstädade :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.