kulle
pelpet skrev:
Man vet ingenting om vilken uppvärmningsform som blir politiskt favoriserad nästa gång. På 60 och 70-talet var det väl olja, sen skulle man ha direkt el (grannen rev ut sitt vattenburna system), sen snackades det biobränsle tror jag och nu är det fjärrvärme och värmepump. Vem vet vad som kommer sen?

Ved kan schablonbeskattas på något sätt, det är jag rätt säker på. Typ acktanksvolym (1kr/liter/år) + pannans effekt i kW x 120kr/år så har man väl en femhundring i månaden per vedeldare.
Född fri.........
Skattad till döds
 
Så mycket jobb är det inte. Jag får långved levererad gratis till gården (åtminstone några år till). Sist tog det 40 timmar att kapa klyva och stapla och den veden räcker i två år. Kör el vvb på sommaren. Alltså 20 timmar per år. Jag eldar varannan eller var tredje dag i en modern panna med tankar jag köpt på blocket. Totalt kostade systemet 50.000 med installation och allt. Finns mycket fina pannor och tankar billigt om man väntar på rätt tillfälle. Elförbrukningen för mitt hus är 5000 kwh per år. En värmepump hade nog velat ha 15000 kwh. Jag fixar veden på en långhelg medans jag lyssnar på ljudbok, sedan rattar jag in 22 grader på termostaten och myser när det är minus trettio medans de med värmepump huttrar runt i fleecetröjor och filttofflor när de bara har råd och effekt till 17 grader inne.
 
  • Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Okej!!
Jag tycker att dem där dräpande för och nackdelarna saknas.
Men tack för era synpunkter.
Jag klura vidare i min kammare.
 
Nu har jag inte läst hela tråden men du måste vara intresserad av att elda med ved! Skaffa ved, hugga ved, trava ved, bära ved, elda, tända, aska ur, passa temperaturer, inte koka pannan, ha tid att elda, acceptera att det är kallt om man råka komma hem från jobbet klocka tio på kvällen och inte halv sex som det var tänkt, gilla att gå upp 45 min tidigare för att elda innan man åker till jobbet minustrettigradersmornar, med mera...ha det som livsstil.
Jag tyckte det var roligt en-två vintrar, stod ut två-tre till och HATADE denna j-la ved sedan.
Är väldigt nöjd med den begvärmepump jag har i den nuvarande kåken.
Eldar en mysbrasa i braskaminen ibland, slår upp en whisky och klappar värmepumpen.
Sätt in en ny pump, och kanske en liten kamin att elda i när eldarsuget tränger sig på.
Aldrig mer vedpanna.
 
  • Gilla
Mats_Andersson
  • Laddar…
Andreas_H skrev:
Så mycket jobb är det inte. Jag får långved levererad gratis till gården (åtminstone några år till).
Jo, gratis till gården. ;)
 
Fotografen, så där är det att ha gammal kombipanna, vilket man inte ska ha. För att visa på kontrasterna: Har man ett supersystem räcker det att tända en gång i veckan. Sotarn rakar ur sammanlagt en tjugoliters hink med torrt sot per år. Men visst, man ska bo rätt till och ha ett visst intresse om man ska hålla på. (Jag saknar ibland min kombipanna, den var rolig att elda i och hade enorm utvecklingspotensial)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det var en ny panna, kombipannan åkte ut omgående. Ångrar bara att jag inte satte in en värmepump från början.
Man måste vara hemma varje dag och ha regelbundna arbetstider vilket jag inte har.
 
Med en "riktig" vedpanna kan alla i hushållet elda. Ungarna klagar mer på att plocka ur diskmaskinen eller starta en tvättmaskin. Men helt klart är vp enklare och sköter sig själv.
 
Att investera i ett nytt system för veduppvärmning med alla tillbehör ( panna, akumulatortankar, klyv, transportband, motorsåg, vedbod, transportkärror, sågbyxor + andra säkerhetsartiklar.....) kostar ungefär lika som en ny större och modernare VP med ett extra hål som täcker behovet bättre.
Nu pratar jag om nya kvalitets saker och ej begagnat blocket fynd. Dock kan man vika in kalkylen beroende på vilken resultat man vill få :).
Vad vill man få för investerade pengarna?
Ett hobby som får kosta hur mycket som helst eller en självgående värmesystem?
gaia
 
  • Gilla
jogge.andersson
  • Laddar…
  • Gilla
Gynteri och 1 till
  • Laddar…
Jag satte in vedpanna och tankar 2008. I somras gjorde jag slag i saken och köpte en luft/vatten värmepump. Jag mådde psykiskt dåligt när jag tänkte på kommande vinter och vår. Dels pga. jobbet att varje söndag eftermiddag ägna två timmar åt att köra med skottkärran mellan vedboa och pannrummet och att behöva tända pannan varje kväll efter middagen. Och sedan pressen på att ägna flera helger åt att såga ned träd, köra hem och klyva minst 10 släpkärror ved för att klara nästa vinter.

Sedan jag tog min värmepump i drift i mitten av september har den förbrukat knappt 300kwh och vi har minst 24gr inne. Visserligen har det inte blivit kallt ännu men jag gjorde för några år sedan en uträkning vad jag tjänade på mitt vedeldande, och som nån sa, man måste verkligen vara intresserad av att elda med ved för jag tjänar typ 5ggr så mycket på mitt vanliga jobb som jag gör när jag sågar, kapar och klyver ved, och jag är vanlig svenne.

Självklart är det skillnad om man bor på en gård med skog. Har traktor med krankärra, en vedprocessor och kan elda meterved osv. Själv har jag aldrig behövt betala för veden, men det tar ändå tid när den ska hämtas, köras in i vedskjulet osv. Tid som jag gärna ägnar åt annat då mitt intresse för vedeldning inte är lika hett längre.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
AndersS skrev:
Den skattas redan via el-skatten, men även den kan ju förändras.
Skatt på ved man hugger själv, nja tveksamt.
Uti i skogarna finns mängder med ved som ruttnar bort efter röjning eller i vissa fall även första års gallring.
Förr har det väl varit skatt på ved? Jag har också för mig att Danmark har infört det, eller i alla fall diskuterat det! Nu känns det som om alla skatter är möjliga att införa.
Jag föredrar i vilket fall värmepump, är uppväxt med ved så jag vet hur "kul" det är! Hade jag ändå kört ved skulle jag kombinerat det med solvärme för att slippa elda varmvatten på sommaren.
 
Jannez69 skrev:
Med en "riktig" vedpanna kan alla i hushållet elda. Ungarna klagar mer på att plocka ur diskmaskinen eller starta en tvättmaskin. Men helt klart är vp enklare och sköter sig själv.
Det är väldigt smidigt att elda en modern vedpanna, men det skall ändå göras med jämna mellanrum.

Det beror nog helt enkelt på vilken livssituation man har och hur systemet är uppbyggd. Bor man på en gård där man ändå kör traktorn varje dag så är det ju inte så farligt att ta en pall ved och skicka in i pannrummet, sedan tänder man pannan när man byter om från arbetskläder på kvällen.

Bor man i ett hus i ett samhälle och ska lasta ved på en skottkärra för att ta den från garaget till ett litet hål där man kastar in den i källaren och dessutom jobbar lite oregelbundet så ger man snart upp!
 
  • Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
Vad jag "hört" så packar en värmepump i regel ihop efter 10-15 år såpass mycket att den inte är lönt att reparera.
Stämmer detta så blir ju åtminstone den ekonomiska kalkylen något annorlunda.
 
En bra värmepumpsinstallation är sgs servicefri.
Eftersom energikostnaden blir låg kan man höja innetemperaturen några grader.
Finns då ingen anledning att frysa.
Tycker man som vi att det är mysigt att elda installerar man en kamin (vi har åtta eldstäder).
Inte mycket charm med långved i panna.
Inte kul att vara beroende av vedeldning. Allra minst om man blir trött, sjuk eller åker bort.
Värmepumpen innebär en värdeökning på fastigheten.
Hur många ev köpare vill elda med ved??
 
  • Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.