Hej!
Är i full gång med att ta bort en liten trädgårdsdamm och behöver råd angående vad den bäst fylls med. Plast- och markduk är redan borttagna. Dammen var ca 4 kvm stor och en dryg meter djup på djupaste stället, men så att säga spetsig i botten så totalvolymen var inte stor i relation till vattenytan.

Min fråga är nu vad jag bäst fyller upp med så att det inte blir sankt eller sätter sig onödigt mycket. Helst skulle vi vilja ha gräsmatta när allt är klart.

Tacksam för alla tips!

Jonas
 
Det är väl bara att fylla med likvärdigt material som omgivningen, det var ju duk mm. som gjorde att vattnet stannade kvar.
 
Behöver du köpa fyllnadsmaterial? Isåfall är det billigast att ta dit en lastbil eftersom transporterna kostar. Ska du ha gräsmatta hade jag valt matjord. Ta dit ett lass nu och låt den sätta sig över vintern.
 
Tack för era snabba svar!
Min fundering var att det kanske behövs några decimeter typ makadam innan jorden för stadga och dränering?

Jonas
 
Göran.W
Det behövs inget speciellt i botten för dränering utan bara fyll igen men räkna med att det sätter sig minst 1 dm om man fyller med matjord.
Passa på och bli av med stenar och annan skit genom at slänga det i botten.
 
Okej, följdfråga:
Jag håller på och fixar till golvet i en gammal oisolerad bod. Själva brädgolvet var till stor del bortruttnat och därunder är en blandning av lite sten, jord, mull och ev typ sågspån. Ganska torrt och fint, trots att golvet alltså praktiskt taget ruttnat bort. Antar att det liknar det som kallas mullbänk, om jag förstått det där. Är detta något jag kan använda för att fylla upp dammen? Börjar drämma om två flugor i en smäll...

Tack för hjälpen!

Jonas
 
Göran.W
Du kan fylla ut med precis vad du vill så länge du inte slänger i något miljö vidrigt.
Men räkna med att det sätter sig vad du än fyller ut med.
För att minska sättningarna kan du vattna det ordentligt undertiden du fyller eller ännu hellre ha hålet fullt med vatten när du fyller det för då sätter det sig så det sätter sig inte så mycket efter det är fyllt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.