A
Hej!

Jag har ett hus från 50 talet, med tillluft i fönster och frånluft i varje sovrum som är kopplad till murstocken på vinden. Dessa rör är mest troligt i asbets.

Bör jag byta ut dessa? Då jag eldar i kaminen blir de undertryck i hela huset, bör jag vara orolig oatt de börjar komma tilluft ut ur asbetsrören i sovrummen?

Mvh. kl8
 
Nej, du behöver inte vara orolig.
Även om tilluften skulle gå genom eternitkanaler så ska det normalt inte släppas några asbestfibrer. Asbestfibrer låssnar (normalt) bara om eterniten går sönder eller om man bearbetar den.

Däremot så ska du nog försöka stänga frånluften i alla "bra" rum (sovrum, vardagsrum etc), frånluft ska nämligen bara vara från rum med "dålig" luft (kök, badrum, klädkammare, dusch etc).
 
Redigerat:
A
Hej!

Tack för svar! Känns lite bättre. Tror jag stänger frånluftventilerna nu då eldsäsongen börjar. Jag har ändå ett ordentligt undertryck i huset. (Märks då man öppnar en dörr och försöker tända brasan) Åtminstone till jag får rören utbytta mot isolerade spiro rör?

Asbeströren är ju ganska långa ca. 7-9 meter på vinden, någon som vet om dessa brukar vara hela längder eller om de är olika sektioner? Brukar själva ventilen man öppnar/stänger frånluften också vara gjort i asbest?
/kl8
 
I sovrummen ska man som sagt ha tilluft enligt dagens rekommendationer. Jag skulle ha stängt dessa ventiler (tätat) och installerat tilluftventiler i väggarna (helst över fönster med element) i sovrummen.

Frånluft som sagt i rum med dålig luft, toa/bad & kök ibland rekommenderas det det hall, garderober och klädkammare också tror jag. Om du anpassar huset enligt detta kan du plocka bort eternitkanalerna (om det är det) efterhand du renoverar. Ingen anledning att riva sönder huset för detta enbart.

Vet inte om det kan släppa eternit men just tilluft vill man ju ha några tveksamheter om så jag förstår dig.

Ta en fundering hur du vill ha ditt ventilationssystem så du inte gör småoperationer utan plan, ofta har man en frånluftsfläkt som allt kan kopplas till (inte köksfläkten tror jag men en separat fläkt på vinden är även där ett tystare och finare alternativ än fläkt nere i köket) och det brukar inte vara så knepigt att dra ifall man har vind.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi rev våra eternitkanaler för ca sju år sedan när vi installerade FTX-system.
Böjarna var ca 20*20 cm, raka kanalerna var som längst ca två-tre meter långa, skarvarna var 1 dm breda plåtsvep med någon sorts gummipackning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Perfekt. Då skruvar jag igen ventilerna i taken i sovrummen och tätar med silicon. Jag har monterat en spaltventil i vardera fönster i sovrummen, borde de räcka?
 
Strunta i siloconet.
Det kan vara skönt att få mer ventilation på sommaren när det är varmt.
 
A
Tror jag sätter silicon för att vara säker på att de inte börjar strömma tilluft ur dom där kanalerna då jag eldar...! Frågan är ju om spaltventiler i fönstren räcker som enda tilluften..
 
S
klockan8 skrev:
Tror jag sätter silicon för att vara säker på att de inte börjar strömma tilluft ur dom där kanalerna då jag eldar...! Frågan är ju om spaltventiler i fönstren räcker som enda tilluften..
inga fara med kanalerna värre om du börjar riva i dom
 
A
Jo kanske säkrast jag anlitar en firma för att plocka bort dom sedan då de är aktuellt.. Men de brukar väll kosta skjortan?
 
Det kostar en hel del om man ska låta en firma riva eternitkanaler. Det räcker att man använder engångsoverall, skyddsmask, handskar plus att man försöker låta bli att eterniten går sönder.
 
A
Okej. Någon med erfaranhet vad de kan kosta att lejja borttagning av 7-9 meter ventilationsrör i asbest, ca. 15x15 som förgrenar sig till två sovrum.
 
Ta bort rören själv.Det är ofarligt så länge du inte sätter igång och borrar i dom.Oftast sitter dom ihop i skarvarna med lite bruk.Gunga röret så gå skarven isär och sen är det bara att ta ner.Etenit är inte ren asbest utan det är cement med asbestfiber i.
Tar du dit ennfirma kostar det skjortan helt i onödan.
 
S
klockan8 skrev:
Okej. Någon med erfaranhet vad de kan kosta att lejja borttagning av 7-9 meter ventilationsrör i asbest, ca. 15x15 som förgrenar sig till två sovrum.
bara å plocka bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.