Märkligt att de gör den i aluminium.
Dyrare och sämre än vanligt stål.
 
Ja aluminium har mycket lägre elasticitetsmodul än stål, det tillsammans med yttröghetsmomentet hos profilen avgör nerböjningen vid en specifik kraft och längd :)
Sen kan jag tänka mig att det är smidigare att skjuta galgar fram och tillbaka på ett stålrör som är glattare. Men det är kanske anodiserad och därmed inte ett problem.

Edit: Jag kanske ska tillägga att det inte är säkert att det spelar någon roll vid så små krafter och sträckor
 
Redigerat:
Anledningen till att jag funderade på rostfritt var att det håller finare än obehandlat stål...
Kan ju hända man hänger något över röret eller tar i det och då kanske obehandlat stål inte är det bästa.

Det där Biltemaröret kostade ju inte mycket, kanske värt att kolla närmare på det...
 
Rostfritt är ju hopplöst mjukt.
 
Åk till närmaste smidesfirma och köp en bit rostfritt räckes rör brukar vara 32 mm och håller garanterat och ser snyggt ut.
 
Nyfniken skrev:
Rostfritt är ju hopplöst mjukt.
Nej, helt fel!

Det finns många "rostfria" stålkvaliteter.
 
Nyfniken skrev:
Rostfritt är ju hopplöst mjukt.
Rostfritt har nästan samma elasticitetsmodul som konstruktionsstål så det borde funka bra. Men för skjuvmodulen är skillnaden desto större. Förmodligen därför man drar av (skjuvar av) trallskruven lättare och kanske även därför man tycker att rostfritt är klent.:confused:
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
klädstång.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


gjorde en cadritning på en variant på klädstång av några brädor. går att göra hur lång som helst utan att den böjer ner sig eftersom den är fäst med jämna mellanrum i hylla/taket ovanför.
+ kläderna går att skjuta hela vägen :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Real7 och 5 till
  • Laddar…
Äntligen något konstruktivt (y)

Vilket CAD-program har du ;)
 
Nu snackar vi, ska besöka en kund i morgon och kolla i hans lager på rostfria rör och kanske daugaard:s idé hjälper.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.