Hej,

Jag har fattat som att det ofta diskuteras huruvida det är möjligt eller ej att riva/ändra på bärande väggar. Bilderna nedan är från ett hus vi funderar på att köpa och vi vet ännu inte om väggarna är bärande eller inte. Så för enkelheten skull så utgår vi från att de är det.

entreplan orginal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

övervåning orginal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vi vill göra är att öppna upp från köket (och flytta om diskbänk m.m men det tror jag inte är en "lika stor fråga").
På övervåningen vill vi först och främst skapa ett till sovrum och wc och om några år alternativt direkt göra om balkongen till ytterligare ett sovrum.


entreplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

övervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om jag gissar så tror jag att de tjocka väggarna i mitten som går lodrätt vid murstocken är bärande och de är ju på många ställen vi vill flytta/ta bort dessa.

Om vi nu antar att de är bärande, är det möjligt att lösa konstruktionen så att planlösningen ser ut som föreslaget?


Andra smarta förslag där man får till 4 sovrum och en wc på ovanvåningen via till eller ombyggnad?


Stort tack på förhand!

//Erik
 
Redigerat:
Att öppna mellan kök och vardagsrum ska inte vara något problem, det går ju alltid att bära av med limträ eller järnbalk och rätt stöd i ändarna. Flytta vattnet ser jag som det stora jobbet där.

Murstocken i sig kan mycket väl vara bärande, men bärande väggar brukar oftast gå på längden, det är ju takstolarna de ska bära. Men visst finns det hus där det ligger bjälklag som bärs upp på "avvikande" håll.

Dina idéer för övervåningen ser däremot inte alls realistiska ut, vad har du för mått på dem? Ser inte ut som mer än 6-7 kvm?

Varför så långsmalt WC, bättre med korridor till sov1 och en mer normal mini-wc. Ännu bättre att använda den allrumsliknande lilla delen till badrum och kanske byta det stora fönstret mot två mindre så går det att göra två lika stora rum där istället för ett stort och ett pyttigt.

Att "bygga in" balkongen låter som ett stort jobb för lite yta. Planera hellre för att riva och bygga ut med en rejäl utbyggnad i två plan. På bottenplan får ni då in hall och badrum och ett sovrum på övervåningen.
 
Hej Erik

Håller med Anna_H om att öppna upp mellan kök och vardagsrum där nere är en förhållandevis enkel sak att lösa. Däremot är jag ganska säker på att murstocken inte är bärande dvs bär upp något bjälklag, om huset är relativt nytt, Vårat hus är byggt i mitten på 30-talet och det fanns inget bärande i själva murstocken. Allt var avväxlat runt omkring. fick svaret av en snickare att det inte var tillåtet att bära av på murstocken pga av brandrisk .
Används murstocken till någat annat än ventilation idag? dvs något med eld? Om inte är ett alternativ att ta bort den. Låter lite drastiskt kanske, men inte så mycket jobb som man kan tro. Har precis plockat ned en murstock av lite större dimension och det gick faktiskt riktigt smidigt. Detta förutsätter ju att man löser ventilation på annat sätt, i mitt fall ny FTX. det ger helt andra möjligheter att få till planlösningen.

/E
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.